דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

פרשנות / 33.6 אלף ש"ח בשנה למשפחות צעירות: חינוך חינם לגיל הרך הוא הדרך למאבק ביוקר המחיה

קברניטי הכלכלה הישראלית צריכים להחליט איך ההכנסות הגבוהות ממסים יתורגמו להתמודדות עם יוקר המחיה המאמיר | הצעתה של שרת המדע אורית פרקש-הכהן מציעה תיקון היסטורי שיכול להזניק את הכלכלה הישראלית ולעודד שוויון

שרת המדע אורית פרקש-הכהן. הצעתה תעלים את אחד מסעיפי ההוצאה הכבדים ביותר למשפחות בתחילת דרכן (צילום ארכיון: ינאי יחיאל)
שרת המדע אורית פרקש-הכהן. הצעתה תעלים את אחד מסעיפי ההוצאה הכבדים ביותר למשפחות בתחילת דרכן (צילום ארכיון: ינאי יחיאל)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

עליית המחירים לצד הגבייה האדירה ממסים בחודשים האחרונים מייצרת אתגר כלכלי מורכב לקברניטי המשק הישראלי: איך ניתן להשתמש בכסף בקופת המדינה בצורה האפקטיבית ביותר כדי להקל על יוקר המחייה?

ההצעות שנמצאות כרגע על שולחן הממשלה קצרות ראות, ומתרכזות בעיקר בוויתור על הכנסות ממסים. ביניהן מתבלטת הצעתה המפורטת והמעמיקה של שרת המדע אורית פרקש-הכהן (כחול לבן) להחלת חינוך חינם עד גיל 3.

קשה לחשוב על מהלך עם תמורה חברתית וכלכלית גדולה יותר. לפי אומדן שהכינה השרה, מדובר בתוספת של 33.6 אלף שקלים בשנה להכנסה הפנויה של משפחות עם ילדים בגילים הרלוונטיים, בלי להתייחס לכל היתרונות הנלווים למהלך.

איך להוציא 100 מיליארד שקלים

התקציב שהוכן ל-2022 יצא מנקודת הנחה שההכנסה החודשית של המדינה ממסים תעמוד בממוצע על כ-31 מיליארד שקלים, אבל מתחילת השנה הגבייה הממוצעת עומדת על 39 מיליארד שקלים. רוב הגידול נוצר בגלל גדילת בסיס הגבייה, השכר, בעיקר ברמות הגבוהות.

אם המגמה הנוכחית תימשך, הגבייה תעמוד על כמעט 100 מיליארד שקלים יותר מהצפי בתחילת השנה. גם במקרה של האטה, מדובר בתוספת של עשרות מיליארדי שקלים.

אבל במקביל להתפתחות חיובית זו, יוקר המחיה בישראל גובר. בשנה האחרונה עלו המחירים ב-4%, והמגמה צפויה להימשך. ההתייקרות מושפעת מהעולם, והיכולת של ישראל למתן את הקצב שלה מוגבלת.

השאלה איך להפגיש בין עודפי הגבייה ממסים לבעיית יוקר המחיה לא פשוטה כפי שהיא אולי נראית. עד כה נקטה הממשלה שתי פעולות מרכזיות: תוספת נקודות זיכוי למס הכנסה ולמענק העבודה, והורדת המס על דלק ב-50 אגורות. צעדים אלה מוגבלים בזמן, והשפעתם מצומצמת יחסית. עלותם המוערכת היא מיליארדי שקלים בודדים.

שרי הממשלה לא דרשו להשתמש בהזדמנות שניתנה להם לטובת תיקונים חברתיים מהותיים. בפעם האחרונה שהיה מצב דומה של קפיצה בגביית המסים, שר האוצר דאז משה כחלון העלה את קצבת הנכות, תיקון ארוך טווח במדיניות החברתית של ישראל.

ההוצאה תהפוך להכנסה

הצעתה של פרקש-הכהן תעלים את אחד מסעיפי ההוצאה הכבדים ביותר למשפחות בתחילת דרכן. המחיר של מעון לבני 0 עד 3 עומד על 4,500-2,000 שקלים בחודש. לפי תחשיב שהציגה השרה, סבסוד המעונות יגדיל את ההכנסה הפנויה למשפחות הרלוונטיות ב-33,696 שקלים בשנה, תוספת משמעותית שתגיע לכל פלחי האוכלוסייה.

אבל החלק המעניין בתוכנית שהציגה השרה הוא התועלת הכלכלית שלה. לפי התחשיב, המשכורות של אימהות צעירות תגדל ב-6,500 שקלים בשנה, בגלל הגדלת היקף משרה וחזרה מהירה יותר לשוק העבודה. מספר הנשים במעגל העבודה יגדל ב-14,400, ו-3,000 משרות נוספות של מטפלות יתווספו במשק. 10% מההכנסות יחזרו לקופת המדינה בצורת הכנסות ממסים.

תוך חמש שנים, אמורה התועלת הכלכלית לעלות על ההוצאה.

מחיר ההזנחה

לפי התחשיב, העלות של חינוך חינם לכל הציבור עומדת על 12.6 מיליארד שקלים בשנה. אם ההטבה תוגבל לזוגות עובדים, העלות תהיה 5 מיליארד שקלים, ואם תוגבל לבני 3-2 היא תעלה 2.6 מיליארד שקלים. בכל אחת מהווריאציות, עודפי הגבייה יכולים להכיל את הצעד בלי בעיה.

להזנחה של הגיל הרך על ידי המדינה כיום יש מחירים חברתיים וכלכליים כבדים. בישראל הורים נושאים ב-84% מעלות החינוך לגיל הרך, בהשוואה ל-30% בממוצע במדינות ה-OECD. שיפור החינוך בגיל הרך והכנסתו לפיקוח ימעיט את הדיווחים על תקריות מזעזעות של התעללות בגני ילדים.

השקעה בגיל הרך משפרת מיומנויות בעתיד, ומעניקה תנאי פתיחה שוויוניים יותר לציבורים שונים. על פי מחקרים שמובאים בתוכנית, דולר שמושקע בגיל הרך מניב תשואה של 6 עד 17 דולר בעתיד.

הדרך לגיבוש תוכנית שלמה עוד ארוכה. התוכנית לא מתייחסת בכלל לפן החינוכי, למסגרות הקיימות כיום, לשכרן הנמוך של הסייעות והגננות, ולעוד שאלות רבות. אבל זה סדר הגודל של התוכניות שבו צריכה הממשלה לעסוק. לא שיפורים נקודתיים, אלא תיקונים שמשנים את חוקי המשחק.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!