דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
25.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 25.8°תל אביב
  • 23.3°חיפה
  • 22.0°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 25.9°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 23.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

תחבורה ציבורית ללא הגבלה ב-9 יורו לחודש: כך מתכננים בגרמניה להפחית את השימוש ברכב

הפיילוט שהושק לתקופה של 3 חודשים, אושר בפרלמנט הגרמני וייכנס לתוקף בתחילת יוני | למרות הגידול הצפוי בנסיעות, כמות הקווים לא תתוגבר

קנצלר גרמניה אולף שולץ (צילום ארכיון: Tobias Schwarz/Pool via REUTERS)
קנצלר גרמניה אולף שולץ (צילום ארכיון: Tobias Schwarz/Pool via REUTERS)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הפרלמנט הגרמני אישר תכנית לעידוד השימוש בתחבורה הציבורית במטרה לחסוך באנרגיה. התכנית, שתחל ב-1 ביוני, תאפשר לרכוש כרטיס חופשי חודשי לתחבורה הציבורית ב-9 יורו בלבד – מחיר נמוך בהרבה לעומת המחיר הקבוע.

מדובר בפיילוט של 3 חודשים שנועד לעודד בעלי רכבים לעבור לתחבורה הציבורית. ההחלטה לא תחול על שירותי הרכבות המהירות למרחקים גדולים. 

מכונה למכירת כרטיסים בתחנת המטרו בברלין (צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק)
מכונה למכירת כרטיסים בתחנת המטרו בברלין (צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק)

אחד המניעים להחלטה הוא סקר לפיו בעלי רכבים יהיו מוכנים לוותר על הנסיעה בהם לעבודה, אם התחבורה הציבורית הייתה זולה יותר. תוצאות אלו מנוגדות לממצאי מחקרים אחרים בתחום, המעידים על חשיבותם של יעילות, איכות, מהירות ואמינות יותר מאשר סוגיית העלות, בשאלה של האם לוותר על השימוש ברכב פרטי.

המרוויחים המיידים יהיו הנוסעים הקבועים בתחבורה הציבורית. למרות אישור התכנית, שירותי התחבורה הציבורית לא אמורים להיות מתוגברים מעבר לתדירות הרגילה. מתכונת זו צפויה לפגוע באיכות השירות בשעות העומס.

״תכנית כזו ל-3 חודשים בלבד זה פשוט לא מספיק״

במקביל, מפעילי התחבורה הציבורית הביעו חשש שהמחיר הזול לא יסיט נוסעי רכבים לרכבות ואוטובוסים, אלא פשוט יעודד יותר נסיעות בסך הכל, גם אם לא תוכננו מראש.  

חלק מנציגי המדינות בפדרציה של גרמניה חששו כי התקצוב העודף של 2.5 מיליארד יורו לא יספיק כדי לעמוד בביקושים הנוספים שיווצרו, בעיקר כלפי תוספת כח אדם למפעילי התחבורה הציבורית.

בדיון ביום חמישי, חבר הפרלמנט מיכאל דונט (הנוצרים הדמוקרטים) התנגד להחלטה וכינה אותה "ניסוי יקר". לעומתו ברנט ליקסיגר, מנהיג מפלגת השמאל (די לינקה) אמר כי "תכנית כזו ל-3 חודשים זה פשוט בלתי מספיק".  

גרמניה נמצאת במשבר אנרגיה, לאור התלות הגבוהה שלה ביבוא דלקים בעיקר מרוסיה. ההחלטה להוזיל את התחבורה הציבורית מיועדת לשלב בין עידוד השימוש בה, לבין הפחתת השימוש ברכבים וצמצום הצריכה הכוללת של דלק.  

ברכה לתיירות הפנים, צפי לעומסים כבדים  

מי שעשוי להנות באופן מובהק מההחלטה הם התיירים, שיהנו ממחיר מאוד נמוך ואפשרויות מעשית לבקר באתרים רבים יותר בערים ומחוצה להן. אתר THE LOCAL כבר פרסם מספר תכניות ממולצות לתיירות פנים בזכות הכרטיס המשתלם החדש.  

בברלין ובברנדנבורג ביקשו מהנוסעים שלא לעלות לרכבת עם אופניים, בשל הצפיפות שעלולה להיווצר וכן להימנע ככל האפשר משימוש ברכבות בשעות העומס.  

בישראל, מקודמת כיום רפורמת "דרך שווה" לצמצום כמות התעריפים בתחבורה הציבורית החל מחודש אוגוסט. התכנית אמנם מנעה יקור אוטומטי בתעריפים עד לחודש אוגוסט, אך כוללת בתוכה יקור משמעותי בתעריפים לעשרות יישובים בפריפריה. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!