דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תימן

המלחמה בתימן / הלחימה בין הסונים לח'ותים ממשיכה להסלים

לצד מלחמת האזרחים בסוריה והמתקפה לכיבוש מוסול המושכות את תשומת הלב העולמית, נמשכת הלחימה גם בתימן. לפני כשבועיים נהרגו כ-140 בני אדם ומאות נפצעו בהתקפה סעודית. אתמול (ש') האשימו הצדדים זה את זה בהפרת הפסקת האש שאמורה הייתה להימשך עד אמש בחצות.

ש ועשן מיתמרים לאחר תקיפה אווירית סעודית על מצבור נשק מחוץ לעיר צנעא, 14 באוקטובר (צילום: סוכנות AP)
ש ועשן מיתמרים לאחר תקיפה אווירית סעודית על מצבור נשק מחוץ לעיר צנעא, 14 באוקטובר (צילום: סוכנות AP)
אוריאל לוי

בעוד עיני העולם נשואות למלחמת האזרחים בסוריה ולמתקפה לכיבוש מוסול מידי דאע"ש בעיראק, הלחימה בתימן בין הסונים לח'ותים ממשיכה להסלים. אתמול (שבת) האשימו הצדדים – הח'ותים בגיבוי איראן והסונים בגיבוי הקואליציה הערבית – זה את זה בהפרת הפסקת האש שהחלה ביום רביעי האחרון ואמורה הייתה להסתיים אמש בחצות. בתוך כך דיווחה סוכנות הידיעות איי.פי כי הפנטגון מסר על שתי מתקפות אמריקניות על אדמת תימן.

לפני כשבועיים, ב-8 באוקטובר, הפציצה מהאוויר הקואליציה הערבית בהובלת סעודיה, מסע הלוויה של מנהיג חות'י בצנעא, והביאה למותם של יותר מ-140 בני אדם ולפציעתם של 534 נוספים. מתקפה זו הייתה הקטלנית ביותר במלחמת האזרחים בתימן שהחלה במרץ 2015. מלחמה שגבתה עד כה את חייהם של יותר מ-10,000 בני אדם, ביניהם כ-4,000 אזרחים.

המתקפה הקטלנית גררה גינויים חמורים כנגד סעודיה ובנות בריתה. נד פרייס, דובר המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב, אמר כי מדינתו תשקול מחדש את תמיכתה בקואליציה. "שיתוף הפעולה הביטחוני של ארה"ב עם סעודיה אינו צ'ק פתוח", אמר. "לאור האירועים האחרונים, יזמנו הערכה מידית של תמיכתנו, שכבר הופחתה באופן משמעותי".

ג'יימי מקגולדריק, מתאם הסיוע ההומניטרי של האו"ם בתימן, אמר כי "הקהילה ההומניטרית הוכתה ובהלם ובזעזוע נוכח התקיפה שכוונה למקום שבו שהו אלפי מתאבלים". ביקורת נוקבת נמתחה על הממשל האמריקאי, שחתם לאחרונה על עסקת נשק על סך מיליארד דולר עם סעודיה. גם האופוזיציה בבריטניה האשימה את הממשלה הבריטית באספקת נשק לסעודיה הנחשדת בפשעי מלחמה.

אלא שלאחר ההפצצה הסעודית הקטלנית, הצליחו הצדדים להגיע להסכם הפסקת אש שהחל ביום רביעי האחרון ואמור היה להסתיים הלילה בחצות. היום, כאמור, האשימו הצדדים זה את זה בהפרת ההסכם. עם זאת יש לציין כי הפסקת אש זו, בשונה מקודמותיה בחודשים האחרונים, הצליחה להביא לשקט יחסי בגזרות השונות בתימן.

בתוך כך מסר אמש (שישי) הפנטגון כי ארה"ב ביצעה מוקדם יותר החודש שתי מתקפות אוויריות, בהן נהרגו שמונה לוחמי זרוע אל-קאעידה בתימן. ההתקפה הראשונה התבצעה ב-6 באוקטובר באזור מבודד במדבר התימני וחוסלו בה "שני טרוריסטים" לדברי הפנטגון. ההפצצה השנייה התבצעה ב-18 באוקטובר באותו אזור ונהרגו בה שישה בני אדם, אך זהותם לא דווחה.

הלחימה בתימן הסלימה שוב בראשית אוגוסט, לאחר כישלון שיחות השלום בין נציגי הממשלה הגולה לנציגי החות'ים, שנערכו בכווית מאז אפריל. בתחילת אוגוסט הכריזו החות'ים על הקמת מועצת שלטון שתנהל את ענייני המדינה. שליח האו"ם לתימן, אסמאעיל וולד שייח אחמד, אמר כי הכרזה זו הינה הפרה בוטה של החלטה 2216 של מועצת הביטחון של האו"ם. ההחלטה קוראת לחות'ים "להימנע מכל פעולה חד-צדדית נוספת שעלולה לפגוע בתהליך הפוליטי בתימן". ימים ספורים לאחר ההכרזה הודיעו שני הצדדים על כישלון שיחות השלום וחיל האוויר הסעודי חזר להפציץ באזורי השליטה הח'ותית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!