דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
20.5°תל אביב
  • 14.4°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.8°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 20.5°טבריה
  • 15.1°צפת
  • 19.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

פרשנות / השליחים לא אשמים בתאונות הדרכים

לפי נתוני ארגון 'אור ירוק', בשלוש השנים האחרונות היו למעלה מ-80 תאונות דרכים בהן היה מעורב שליח | אופן ההעסקה של מרבית השליחים בישראל, הופך אותם לשקופים, אינו שומר על חייהם, ומעודד אותם להסתכן בכבישים

שליח וולט בתל אביב (צילום: REUTERS/Amir Cohen)
שליח וולט בתל אביב (צילום: REUTERS/Amir Cohen)
הדס יום טוב

ועדת המשנה לקידום בטיחות בדרכים בכנסת רעשה וגעשה השבוע, בצדק, לאחר שנחשף כי 80 בני אדם נפצעו בשלוש השנים האחרונות בתאונות דרכים בהן מעורבים שליחים.

"שליחים תמיד ממהרים", טען בישיבה נציג 'אור ירוק', עוז דרור. "הדבר הזה גורם להם לבצע המון עבירות תנועה". לדעתו, האחריות היא קודם כל של חברות השליחויות. מה שדרור וחברי הוועדה פספסו הוא שלמעשה חברות השליחויות, ובראשן וולט, לא רק מסירות את האחריות מתאונות הדרכים אלא חמור מכך, הן מעודדות נהיגה מהירה פרועה של השליחים בגלל אופי ההעסקה הייחודי שלהן.

***

ליאור שחר-סלבין, אלמנתו של אייל סלבין ז"ל, שליח וולט שנהרג בתאונת דרכים לפני כשנה, סיפרה בראיון ל'דבר': "אתה עובר הדרכה אונליין של כמה שעות וזו כל ההכשרה. התפעול של האפליקציה דורש הרבה התעסקות בטלפון, הם צריכים לסמן המון דברים. הזמן שלהם שווה כסף, וזה מסוכן".

"תוסיפו שתי דקות לתזמון", היא ביקשה מ'וולט'. "זה ההבדל בין אם השליח יסיים את הסיגריה, ייקח את השלוק מים ולא יגנוב את הרמזור, לא יטוס ישר למשלוח הבא".

חברת "וולט", חברת השליחויות הגדולה בישראל, שתחתיה עובדים אלפי שליחים, לא אחראית על כלי הרכב של השליחים ונמנעת מתשלום זכויות סוציאליות, תחזוקה, דלק או כל תשלום נלווה אחר. השליח מתקשר עם החברה אך ורק דרך האפליקציה, ועל כל משלוח מקבל 18 שקלים כבסיס ועוד תוספת של כמה שקלים למשלוח במרחק שעולה על קילומטר.

***

זו הסיבה שהשליחים ממהרים; הם מקבלים תשלום בהתאם לכמות המשלוחים, וככל שיספיקו יותר ירוויחו יותר. זאת השיטה. כל הזמנה מלווה בטיימר מהודק באפליקציה עד להגעת המשלוח, ובהדמיית GPS שמראה בדיוק היכן נמצא השליח שמצדו מתוגמל בטיפ שמן יותר מהלקוח עבור משלוח מהיר יותר, ומצד החברה- מאפשרת ללקוח "חווית משלוח מהירה". כך, בפועל, החברה מעודדת את השליחים להגיע כמה שיותר מהר – גם אם צריך לגנוב רמזור בשביל זה.

תנאי העסקה ויחסי עבודה הם לא רק זכויות סוציאליות. המשמעות היא שיש או שאין לעובד למי לפנות כשיש לו בעיה או תקלה. שחלים עליו חוקי שעות עבודה ומנוחה, שהוא מקבל שכר לפי שעה ולא חייב להספיק עוד משלוח עבור עוד כמה שקלים, ושיש, מהצד השני, גם מי שמפקח עליו.

ככל ש'כלכלת החלטורה' תשגשג, היא תייצר יותר אנשים שקופים שיעברו על חוקי התנועה ויסכנו את חייהם עבור עוד כמה שקלים. כי כך עושים אנשים שאיש אינו רואה אותם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!