דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מוסול

עיראק / 5,000 בני אדם נעקרו מביתם מאז החל המבצע לשחרור מוסול מידי דאע"ש

צבא עיראק ממשיך להתקדם לכיוון העיר וארגוני הסיוע חוששים כי תחל יציאה המונית של תושבים שתמוטט את מחנות הפליטים באזור. בתוך כך הדגיש ראש ממשלת עיראק כי ככל שהכוחות יתקדמו למוסול לא יהיה מנוס מפעולה קרקעית

עקורים באיזור הכפר כאיארה בסמוך למוסול שבעיראק (צילום: סוכנות AP).
עקורים באיזור הכפר כאיארה בסמוך למוסול שבעיראק (צילום: סוכנות AP).
טל כרמון

מאז החלה עיראק את פעולת השחרור של מוסול מידי דאע"ש בשבוע שעבר, התקדמו הכוחות העיראקיים מהצפון מהמזרח ומהדרום לכיוון העיר, תוך כדי לחימה ברצועה של אזורים פחות מיושבים. באזורים היותר מיושבים בדרך לעיר נתקלו הכוחות העיראקיים בהתנגדות של דאע"ש, פיגועי התאבדות, טילים ומרגמות.

באיזורים אחרים נלחמו כפרים שלמים בדאעש עד אשר הגיעו הכוחות העיראקיים. בתוך כך דאע"ש פתחה בהתקפה מאסיבית בעיר כירכוכ, כ-170 ק"מ ממוסול, הנמצאת בשליטת כוחות הפשמרגה, צבא האוטונומיה הכורדית בעיראק. בהתקפה נהרגו כ-80 אזרחים על ידי דאעש, עד שנהדפו על ידי הלוחמים הכורדים. "המתקפה הסתיימה והחיים חזרו לשגרה, כוחות הביטחון הרגו יותר מ-74 טרוריסטים של דאעש ועצרו כמה נוספים, כולל את המנהיג שלהם", אמר מושל המחוז נג'מדין כרים. לדבריו, השתתפו במתקפה על כירכוכ כמאה לוחמי דאע"ש חמושים. גם בקרב כוחות הפשמרגה נהרגו לפחות 46 לוחמים. ייתכן שהמתקפה על כירכוכ נועדה לרתק כוחות עירקיים מהמערכה המרכזית בעיר הגדולה מוסול הנחשבת לאחד השטחים המשמעותיים האחרונים שבידי המדינה האיסלאמית.

בשבוע האחרון, הכוחות המיוחדים העיראקיים כבשו את ברטלה, עיירה נוצרית כ-15 ק"מ מזרחית ממוסול. האירוע הוכתר כהצלחה והלוחמים תלו את דגל עיראק על כנסיית העיר וציינו את המאורע בצלצול בפעמוני הכנסיה.

הדיוויזיה ה-9 של צבא עיראק התקדמה לעיר המדיניה וכבשה אותה לדבריה. בכיוון צפון כוחות הפשמרגה הכורדים דחקו את דאע"ש מחוץ למספר כפרים וביחד עם כוחות עיראקיים כיתרו וכבשו את העיר בשיקה.

ההתקדמות בדרום מוסול היא האיטית ביותר. הכוחות הצליחו להתקדם רק כ-50 ק"מ מהעיר. דאע"ש הפציצו אותם במהלך סוף השבוע עם בנשק כימי ומנעו מהם להתקדם.

הקואליציה שארה"ב מובילה מפציצה מהאוויר ומספקת תגבורת בשטח. מעל 100 חיילים אמריקאים נלחמים כחלק מהיחידות העיראקיות ומאות חיילים מוצבים בבסיסים באזור. חייל אמריקאי נהרג מפצצה ליד העיר היזידית בשיקה, החייל האמריקאי הראשון שנהרג מאז התחיל המבצע.

חיילי צבא עיראק במוצב ליד מוסול (צילום: סוכנות AP).
חיילי צבא עיראק במוצב ליד מוסול (צילום: סוכנות AP).

משבר הומניטארי

לדברי האו"ם וארגוני הסיוע ישנם כ-5,000 אזרחים שנעקרו מביתם מאז שהחל המבצע. קבוצות הסיוע מביעות חשש שתחל יציאה המונית ממוסול שתמוטט את מחנות הפליטים באזור. הממשלה העיראקית קראה לאזרחים במוסול להישאר בבתיהם.

מתקפה שצפויה להמשך חודשים

ראש ממשלת עיראק היידר אל-עבאדי מדגיש שהמבצע מתקדם על פי התכנית המקורית, אך הקרב לשחרור מוסול צפוי לקחת שבועות אם לא חודשים בדגש על כך שככל שהכוחות יתקדמו למוסול לא יהיה ניתן להסתמך על הפצצות מהאוויר כי מדובר באזורים צפופים מבחינת אוכלוסייה.

אל-עבאדי, הודיע על ההחלטה לצאת למתקפה בשבוע שעבר ונשבע שישחרר את מוסול לאחר שנתיים של שלטון דאע"ש. מוסול היא העיר השנייה בגודלה בעיראק והמעוז העירוני הגדול האחרון של הארגון הקיצוני במדינה.

במבצע הצבאי משתתפים למעלה מ-25 אלף לוחמים מצבא עיראק, הכוחות הכורדים, לוחמי משבטים סונים וחברי מליציות שיעיות. צבא ארה"ב מספק למבצע סיוע אווירי ומשחק תפקיד מסייע על הקרקע.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!