דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

חינוך, חברה ועבודה / האם מערכת החינוך העל-יסודית תושבת ביום רביעי?

במכתב ששלח לשר החינוך יו"ר ארגון המורים רן ארז, נכתב כי בכוונתו להשבית את הלימודים במחאה על אי תשלום השכר למורים, פגיעה בשכרם ובפנסיה של מורי חטיבות הביניים ועוד. הדס פלש, מורה: "כמו שאני רואה את התלמידים שלי כבני אדם, ככה אני דורשת שיסתכלו עלינו"

רן ארז, יו״ר ארגון המורים (צילום ארכיון: יונתן זינדל/פלאש 90)
רן ארז, יו״ר ארגון המורים (צילום ארכיון: יונתן זינדל/פלאש 90)
דוד טברסקי

יו"ר ארגון המורים רן ארז, הודיע ביום חמישי כי בכוונתו להשבית את מערכת החינוך העל-יסודית על רקע משבר שכר המורים.

"סלח לי, אך אנחנו שבעי ועדות", נכתב בפתיחת המכתב ששלח ארז לשר החינוך, נפתלי בנט. "מנכ"לית משרד החינוך איננה זקוקה לחודש על מנת ללמוד את הבעיה, מנכ"לית משרד החינוך ודאי שהיתה מודעת ליחס החוזר והמשפיל כלפי המורים: היא מכהנת בתפקיד בארבע השנים האחרונות, ולפני כן היתה שנים נוספות סמנכ"לית המשרד ומנהלת המנהל הפדגוגי, אשר תפקידו לטפל במורים ובבתי ספר. אם עד היום מנכ"לית משרד החינוך איננה מודעת לבעיה החוזרת, זה מצב חמור מאוד".

"מיד עם אי תשלום השכר למורים, ניכויים ושיבושים שונים שהתרחשו, פנינו בעל פה ובכתב אל הנהלת משרד החינוך, אך לא נענינו, לכן, לאחר ראש השנה, הכרזנו על סכסוך עבודה. בתום תקופת הצינון, ארגון המורים העל-יסודיים מתכוון להפעיל את סכסוך העבודה."

עוד ציין ארז במכתב מספר בעיות רב הקשור לשכר המורים. בעיות אלו, לטענתו, נגררות עם השנים במקביל לאי תשלומי השכר. בין הבעיות ניתן למצוא: שתי רפורמות שונות בבית הספר העל-יסודי ופגיעה ברצף השש-שנתי, פגיעה בשכרם ובפנסיה של מורי חטיבות הביניים, בעיות בפנסיית עובדי המדינה, מורים לאנגלית שאינם מתוגמלים עבור עבודות נוספות המוטלות עליהם, אי תשלום תוספת שכר למורים בתפקידי ההדרכה, הסכם מורי השל"ח הפוגע במורים ועוד.

לסיכום ציין ארז כי ניתן לפתור במהרה את הבעיות "אין צורך ביותר מעשר דקות על מנת להבין את הבעיה ולקבל החלטות שיפתרו אחת ולתמיד את סאגת תשלומי השכר של המורים המועסקים על ידכם. צריך רק רצון טוב".

מחאת המורים על קיזוז במשכורתם מול מטה משרד החינוך בתל-אביב, הדס פלש (במרכז) (צילום: דבר ראשון).
מחאת המורים על קיזוז במשכורתם מול מטה משרד החינוך בתל-אביב, הדס פלש (במרכז) (צילום: דבר ראשון).

מאבק על דמותו של החינוך הציבורי

הדס פלש, מורה בחינוך היסודי סיפרה כי למעשה מתקיימים בימים אלו שני מאבקים מקבילים: "יש פה עניין של שכר נמוך ולא ראוי, זה עניין ששווה מאבק, אבל מאבק אחר וארוך. עכשיו המאבק הוא לא על השכר באופן כללי אלא על ההתרחשות שקרתה בתחילת השנה". פלש, שעובדת במערכת כבר שלוש שנים, מספרת שבכל תחילת שנה חוזרת אותה התרחשות: "שלוש שנים אני כל תחילת שנה ניצבת במשרדי משרד החינוך בגלל שהשכר נע בין 900 ל-1,600 ש"ח בחודשים הראשונים. יש חשיבות גדולה ומשמעות להיות בחינוך הציבורי. כשהייתי במשרד החינוך בשבוע שעבר הגזברית שלי אמרה שהיא תתפלל לאלוהים בשבילי. האחראית על הגזבריות אמרה לי שאם היינו 100 מורות תחתיה זה היה אחרת, אבל מכיוון שאנחנו 1,200 אז הסיפור אחר."

לדבריה של פלש, המאבק על השכר הוא לא רק למען משכורתה האישית אלא למען דמותה של מערכת החינוך. "אני בוחרת באופן מודע להיות במערכת הציבורית וככה זה, זה כמו שהייתי אומרת להורה שאם היו רק שבעה ילדים בכיתה אז הייתי מתייחסת לילד שלו באופן אחר. אני דורשת בשביל עצמי ובשביל כל שאר המורות במערכת שיראו אותנו לא כמו עוד תעודת זהות. שוכחים שמורה מגדל ילדים, שיש לו משפחה ותוכניות, כמו שאני רואה את התלמידים שלי כבני אדם, ככה אני דורשת שיסתכלו עלינו".

פלש מתייחסת גם לנקודת המבט המגדרית של המאבק, וקוראת למורות לצאת מהבית ולהפגין. "בהפגנה שהיינו בה ביום רביעי, חצי מהמפגינים היו גברים, ממש לא כמו האחוז שלהם במערכת, זה מראה שכשמתעסקים בשכר וכסף – אז כל הגברים מתייצבים, אבל הגיעו רק 3% מהמורות בארץ. אני מברכת כל אחד שהגיע לשם. אבל יש תחושה שהרבה נשים שהשכר שלהן נמוך, נשארו בבית. בעיניי יש פה עניין של ייאוש וגם שימור של מעמד. המורות נשארות בבית בחג עם הילדים – אבל דווקא אנחנו הנשים, המורות, חייבות לצאת מהבית ולהיאבק על זה. אי אפשר יותר לשתוק על זה. זה מעליב ולא מכבד." פלש מדגישה כי מדובר במדיניות מכוונת וקוראת לכל המורות להגיע מחר (שלישי) להפגנה מול הבית של שר החינוך נפתלי בנט, שתתקיים ברעננה בשעה 19:00.

במהלך יום חמישי, הוציא משרד החינוך הודעה על כך שמיד לאחר החג יפתח המשרד מוקד שירות לקבלת קהל עבור עובדי ההוראה ובמקביל ציין שביום ג' תתקיים התכנסות ראשונה של הוועדה לתשלומי השכר. על פי הודעת המשרד, המוקדים יפעלו לאורך השבוע (ימים ג', ד', ה'), בין השעות 15:00-18:00. עובדי הוראה שמעוניינים להופיע בפני ועדת השכר, מוזמנים לשלוח פרטים למייל שכתובתו:  infocenterforteachers@gmail.com

ביום רביעי הפגינו מאות אנשי חינוך מול משרדי משרד החינוך בת"א במחאה על כך שש כ 14 אלף מורים ומורות לא קיבלו את שכרם המלא בסוף חודש ספטמבר, את המחאה הובילו מספר עובדי הוראה וביניהם טל קניאס ואייל נמר, שפתחו את דף הפייסבוק "בנט אל תתנצל, תשלם" . למרות שעל הסכסוך הכריז ארגון המורים, המייצג את רוב עובדי ההוראה בחינוך העל יסודי, מוביל המחאה, קניאס, התייחס לכך שהמאבק מנוהל ללא שיתוף עם ארגוני המורים: "זה מאבק אותנטי שלנו, פונים אלינו ארגונים ואנחנו מסרבים בנועם, כי רק כך נוביל לשינוי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!