דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משק הגז

אסדת הגז הצפה של מאגר כריש הגיעה למקומה, הגז יתחיל לזרום בספטמבר

האסדה תצטרף ללוויתן ותמר, מה שיגדיל את יתרת הגז של ישראל | בלבנון הגיבו בזעם להפעלת המאגר הצפוני, למרות שהתכנית לא עוררה מחלוקת עד כה

אסדת הגז הצפה של מאגר כריש (צילום: משרד האנרגיה)
אסדת הגז הצפה של מאגר כריש (צילום: משרד האנרגיה)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

אסדת הגז הטבעי FPSO " כריש" הגיעה אתמול (ראשון) למיקומה המיועד במים הכלכליים של ישראל, כ-80 ק"מ מערבית לחופי המדינה, לאחר שעשתה את דרכה במשך חמישה שבועות מהמספנות בסינגפור, שם נבנתה במהלך השנים האחרונות.

האסדה החדשה צפויה לשרת את מאגר כריש ותנין, ולמאגר חדש שהתגלה. בשני המאגרים כריש ותנין יש כ-45 BCM, והם קטנים ממאגר תמר ולוויתן הפעילים.

המסע הימי, שארך כ-5,532 מייל (כ-8,900 ק"מ), נמשך 35 ימים במהלכם עברה דרך 6 ימים  ובסופו חצתה את תעלת סואץ, נכנסה למימיה הכלכליים של ישראל בסוף השבוע, ולאחר מכן המשיכה במסעה עד שהגיעה ב-5.00 לפנות בוקר למיקומה ליד המאגר. מפעילת האסדה, חברת אנרג'יאן, מעריכה כי פעולות ההרצה יימשכו כ- 3-4 חודשים עד להגעה להזרמת גז ראשון, הצפויה ברבעון השלישי של השנה.

הגז הטבעי יזרום מהבארות שנמצאות בעומק מים של 1,700 מטר ובעומק תת קרקעי של 3-4 ק"מ דרך צנרת תת מימית לעבר האסדה. שם, יעבור הגז הטבעי טיפול, יוזרם למשק המקומי באמצעות צנרת המגיעה לאזור פרדיס, ויתחבר למערכת ההולכה.

הגעת האסדה נעשית באיחור, עקב בעיות בהליך הייצור והשבתות שנגרמו בגלל מגיפת הקורונה. האסדה אמורה להתחבר למאגר כריש ולמאגרים נוספים באזור, אם יתגלו בעתיד, ולספק למשק המקומי כמחצית מהביקוש לגז הטבעי במשק המקומי. אסדה זו מצטרפת לאסדות "תמר" ו"לוויתן" הפעילות כיום ומספקות גז טבעי למשק. הפעלתה תחזק באופן משמעותי את יתירות האספקה והביטחון האנרגטי של ישראל. תחילת ההפקה המסחרית של האסדה צפויה בחודש ספטמבר. חוזי הגז של מאגר זה הם הזולים במשק, במחיר ממוצע של כ-4 דולר ליחידת חום.

אסדת הגז הצפה של מאגר כריש (צילום: משרד האנרגיה)
אסדת הגז הצפה של מאגר כריש (צילום: משרד האנרגיה)

שרת האנרגיה, קארין אלהרר (יש עתיד): אני מברכת על הגעת האסדה לישראל ומקווה שחיבורה והבדיקות הנדרשות יעברו בהצלחה ובמהרה. חיבורה של האסדה השלישית יאפשר לעוד ועוד גורמים במשק לעבור משריפה של פחם ומזוט לשימוש בגז טבעי. אנחנו נמשיך לפעול לטובת גיוון משק האנרגיה ולשמור על יציבותו ואמינותו בשגרה ובחירום לטובת כלל אזרחי ישראל.

מתיוס ריגס, מנכ"ל אנרג'יאן: "אני שמח לאשר כי Energean Power, האסדה הצפה של אנרג'יאן, הגיעה הבוקר בבטחה לישראל. זוהי נקודת ציון משמעותית ביותר לקראת הגז הראשון ממאגר כריש, הצפוי ברבעון השלישי של השנה. פרויקט הדגל שלנו יספק בטחון אנרגטי לישראל ולאזור, ותחרות חדשה בשוק הגז האזורי. נ

לפי משרד האנרגיה, חיבור אסדת "כריש" ויאפשר להגדיל את ייצוא הגז הטבעי למצרים ולירדן, ומשם למדינות נוספות באירופה, הזקוקות למקור גז טבעי נוסף בעקבות משבר האנרגיה העולמי.

חיבור פעיל של האסדה הינו צעד שמשלים תנאי נוסף בדרך להפסקת פעילות תחנות כח פחמיות.

בלבנון מאיימים בתגובה ל"פרובוקציה הישראלית" 

הפעילות הישראלית מעוררת זעם בלבנון, למרות שהתכנית הישראלית ידועה מזה שנים רבות ולא עוררה מחלוקת עד כה. נשיא לבנון מישל עאון אמר כי "כל צעד או פעולה באזור שיש עליו מחלוקת מהווה התגרות ומעשה עוין". ראש ממשלת לבנון היוצא נג'יב מיקאתי הוציא הודעה לתקשורת לפיה הניסיונות של ישראל ליצור משבר חדש באמצעות תקיפת המשאבים הימיים של לבנון ובאמצעות כפיית מציאות בשטח באזור שנמצא במחלוקת, אשר עליו ללבנון יש זכויות – הוא דבר מסוכן מאוד".

גם חסן נסראללה, מזכ"ל חיזבאללה טען כי מדובר בשטח שנוי במחלוקת.

לפני שנה וחצי התרחש משא ומתן בלבנון בין משלחת ישראלית ולבנונית, שלא הביא להסכמות לגבי הגבול הימי. השטח של מאגר כריש נמצא מחוץ לשטח לגביו טענו הלבנונים לבעלות בשנת 2011, ומדובר כעת בטענות חדשות.

שורש המחלוקת הוא בין בנוגע לאופן שרטוט הגבול ימי: הטענה הלבנונית יש לשרטוט קו הגבול הימי כקו הנמתח מהחוף לכיוון מערב אל הים התיכון; הטענה הישראלית נשענת על הנורמה הבינלאומית של שרטוט הגבול הימי ב90 מעלות לקו החוף, מה שמצריך שרטוט קו לכיוון צפון מערב.

לבנון שרויה כיום במשבר כלכלי ופוליטי חסר תקדים, ומשלמת מחיר נוסף על אי פתרון המחלוקת בעבר, מה שהיה עשוי לאפשר לה כיום למצות פוטנציאל של מציאת גז בשטח המים הריבוניים של לבנון. תאגידי נפט וגז בינלאומיים נמנעים כיום מביצוע חיפושים באזורים סמוכים לגבול, כל עוד אין הסכמה בין לבנון וישראל על קו הגבול הימי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!