דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

אפשרי גם כאן: נבחרות הכדורגל שהשוו את שכר הנשים והגברים

שחקניות נבחרת נורווגיה בכדורגל. השוו את שכרן לנבחרת הגברים בשנת 2018 (צילום: AP Photo/Alessandra Tarantino)
שחקניות נבחרת נורווגיה בכדורגל. השוו את שכרן לנבחרת הגברים בשנת 2018 (צילום: AP Photo/Alessandra Tarantino)

הן נאבקו, שבתו, רתמו את נבחרות הגברים וניצחו | חמש נבחרות נשים שפרצו את הסכר והצליחו להשיג הסכמים היסטוריים ששינו את הכדורגל העולמי

ליאור ברטל
יאיר צוקר
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:
יאיר צוקר
עורך ספורט
צרו קשר עם המערכת:

שחקניות נבחרת ישראל הכריזו ביום שני על סכסוך עבודה מול ההתאחדות לכדורגל, במחאה על היחס המפלה כלפיהן והתנאים הירודים שהן מקבלות בהשוואה לנבחרת הגברים. כחלק מהמחאה, השחקניות משביתות את האימונים לקראת המשחק מול בולגריה במוקדמות המונדיאל, שאמור להיערך ב-23 ביוני.

במאבק, שנמצא במשא ומתן בין ארגון שחקני ושחקניות הכדורגל לראשי ההתאחדות, מתייחסות השחקניות למספר סוגיות שמעידות על הפערים הקיימים בין הנשים לגברים בנבחרת ישראל: הגדלת תקציב הוצאות אישי (שחקן בנבחרת הגברים מקבל 500 אירו ליום לעומת 15 אירו לשחקנית), השוואת תנאי הטיסות למשחקים, הגדלת הצוות המקצועי, ציוד הולם ומגרש אימונים קבוע.

שחקניות נבחרת ישראל במוקדמות המונדיאל (צילום: ההתאחדות לכדורגל בישראל)
שחקניות נבחרת ישראל במוקדמות המונדיאל (צילום: ההתאחדות לכדורגל בישראל)

המחאה של השחקנית מגיעה כחלק מגל ששוטף את הכדורגל העולמי בהשוואת התנאים של נבחרות הנשים והגברים, שקיימת כבר במדינות כמו: ארה"ב, דנמרק, אנגליה, פינלנד, נורווגיה, שבדיה, אוסטרליה, ניו-זילנד, וויילס וברזיל.

נבחרת ארצות הברית

שחקניות נבחרת ארה"ב זוכות במונדיאל 2019 (AP Photo/Elaine Thompson, File)
שחקניות נבחרת ארה"ב זוכות במונדיאל 2019 (AP Photo/Elaine Thompson, File)

במהלך טקס הענקת גביע העולם 2019 לנבחרת ארה"ב, החלו 58 אלף אוהדים ואוהדות לצעוק בקול רם ומחריש אוזניים "Equal pay" (שכר שווה), בדרישה לשוויון בתשלומי השכר של פרסי המונדיאל בין השחקנים והשחקניות. היה זה קול עוצמתי וסולידרי שעצר לשלוש דקות את הטקס החגיגי והעביר מסר חד וברור – כדורגל הנשים הפסיק להיות נחמד, הוא דורש שוויון כלכלי.

הקריאה הגיעה בעקבות תלונה שהוגשה בשנת 2016 לנציבות שוויון הזדמנויות תעסוקה בארצות הברית, על הפער בין שכר נבחרות הנשים והגברים. שלוש שנים מאוחר יוצר החל דיון בבית המשפט שהסתיים רק בפברואר 2022, לאחריו הודיעה התאחדות הכדורגל האמריקאית על הסכם חדש המשווה את השכר בין נבחרות הנשים והגברים. בנוסף, ההתאחדות נדרשה לשלם 24 מיליון דולר פיצויים לשחקניות ולהקים קרן עבורן לטובת הקריירה שלאחר הכדורגל.

נבחרת דנמרק

שחקניות נבחרת דנמרק (צילום: Maja Hitij/Getty Images)
שחקניות נבחרת דנמרק (צילום: Maja Hitij/Getty Images)

שחקניות נבחרת דנמרק החליטו בחודש נובמבר 2017 לקחת את המאבק לשוויון בשכר צעד אחד קדימה מכל קבוצת ספורט אי פעם. המאבק החל בעקבות טורניר יורו נשים נפלא מבחינת ה"ויקינגיות האדומות" שהצליחו להגיע באופן מפתיע עד גמר היורו.  השחקניות, שזכו לחמאות רבות על הופעתן בטורניר, ניסו לשכנע את ראשי התאחדות להעניק להן זכויות סוציאליות בסיסיות ולהשוות את שכרן לשכרם של שחקני נבחרת הגברים.

המו"מ הראשוני לא צלח והנבחרת הכריזה על שביתה, בעקבותיה בוטל המשחק החשוב של הנבחרת מול שבדיה במוקדמות אליפות אירופה. הנבחרת ספגה הפסד טכני ועונש הרחקה מכל המסגרות על תנאי אם לא תופיע למשחק נוסף.

השחקניות זכו באהדת הציבור, למרות שהקריבו את העלייה שלהן למונדיאל 2019 ולבסוף השיגו את תנאי ההעסקה שדרשו – תנאים סוציאליים בסיסים ותקציב שנתי שווה לנבחרת הגברים על סך כ-650 אלף דולר בשנה, שאפשרו להן להפוך לשחקניות מקצועניות בלי צורך לעבוד בעבודה נוספת כדי להתפרנס בכבוד.

נבחרת נורווגיה

שחקניות נבחרת נורווגיה (צילום: AP Photo/Alessandra Tarantino)
שחקניות נבחרת נורווגיה (צילום: AP Photo/Alessandra Tarantino)

בסיום יורו 2017 הודיעה הכוכבת הגדולה של נבחרת נורווגיה וליון, אדה הגרברג, על פרישה זמנית מהמדים הלאומיים, אחרי מה שהגדירה כ"בעיות ניהוליות", כשלמעשה הביקורת שלה הופנתה לאופן שבו התאחדות הכדורגל הנורווגית השקיעה את תקציביה בנבחרת הנשים.

בעקבות הביקורת והפרישה של הגרברג, השחקניות חתמו עם התאחדות הכדורגל הנורווגית על הסכם מהפכני שהשווה את חוזי השחקניות לנבחרת הגברים. הסכום אותו קיבלה נבחרת הנשים בשנת 2018 גדל מ-3.1 מיליון קרונה ל-6.55 מיליון קרונה (2.6 מיליון שקלים), כולל תוספת של 550 אלף קרונה ששחקני נבחרת הגברים העבירו מתקציבם לתקציב הנשים.

נבחרת אוסטרליה

שחקניות נבחרת אוסטרליה (צילום ארכיון: AP Photo/Arisson Marinho).
שחקניות נבחרת אוסטרליה (צילום ארכיון: AP Photo/Arisson Marinho).

נבחרת אוסטרליה, אחת הנבחרות הטובות בעולם, החליטה כבר בשנת 2015 לצאת לשביתה לאחר שרוב שחקניות הנבחרת לא הצליחו להתפרנס כשחקניות כדורגל ונאלצו לעבוד בעבודה נוספת. השיא היה שקפטנית המשנה ג'יו פיטרס עבדה כמנקה שירותים כדי להצליח לסגור את החודש. בעקבות השביתה, ההתאחדות החליטה על שיפור תנאי השכר של השחקניות והקמת ליגה מקצוענית לנשים.

ב-2019 ההתאחדות האוסטרלית עשתה צעד נוסף לקראת שוויון מגדרי והחליטה שלראשונה, נבחרות הגברים והנשים של אוסטרליה יחלקו באופן שווה את הרווחים מפרסום, מכירת כרטיסים ופרסים כספיים מפיפ"א.

נבחרת ברזיל

שחקניות נבחרת ברזיל (צילום: AP Photo/Francois Mori)
שחקניות נבחרת ברזיל (צילום: AP Photo/Francois Mori)

ההתאחדות הכדורגל הברזילאית הודיעה בספטמבר 2020 על השוואת תנאי השכר של שחקניות נבחרת ברזיל לאלו של נבחרת הגברים. נוסף על כך, ההתאחדות מינתה שתי נשים לתפקידים בכירים, קפטנית הנבחרת לשעבר, אליני פלגרינו, מונתה למנהלת של כדורגל הנשים בהתאחדות ודודה לואיזלי מונתה למנהלת נבחרות הנשים. השוואת תנאי השכר מתבטאת בשכר היומי על אימונים ובבונוסים על הצלחה בטורנירים בינלאומיים.

נבחרת הנשים של ברזיל הוקמה ב-1991 והישג השיא שלה הוא המקום השני בגביע העולם ב-2007 ובמקום השני במשחקים האולימפיים 2004 ו-2008. בנוסף, ל"סלסאו" יש 5 זכיות מתוך 7 השתתפויות באליפות דרום אמריקה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
תגובות
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!