דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ט בניסן תשפ"ד 07.05.24
19.3°תל אביב
  • 12.6°ירושלים
  • 19.3°תל אביב
  • 18.4°חיפה
  • 20.3°אשדוד
  • 17.0°באר שבע
  • 25.6°אילת
  • 19.3°טבריה
  • 15.1°צפת
  • 19.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

הניסוי הגדול בעולם לקיצור שבוע העבודה ל-4 ימים החל בבריטניה

3,000 עובדים ממגוון מקומות עבודה ישתתפו במחקר שיבחן את השפעת הקיצור על פריון העבודה ורווחת העובד | מנכ"ל ארגון התומך בשבוע עבודה מקוצר: "תופעת ההתפטרות בעולם מוכיחה שעובדים מכל התעשיות מעוניינים לקצר את שבוע העבודה תוך עמידה ביעדים"

צעירים ברכבת התחתית בלונדון (pxl.store / Shutterstock.com)
צעירים ברכבת התחתית בלונדון (pxl.store / Shutterstock.com)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

שבוע עבודה של 4 ימים: הניסוי הגדול בעולם החל בבריטניה.

הניסוי הגדול בהיקפו בעולם לקיצור שבוע העבודה לארבעה ימים החל השבוע בבריטניה, ויימשך כחצי שנה. ולאחריו ייבחנו ההשפעות של קיצור שבוע העבודה בממלכה המאוחדת. בניסוי, שהחל בשני השבוע, משתתפים 3,300 עובדים ב-70 חברות.

מטרת הניסוי היא לבחון כיצד ישפיע קיצור יום העבודה על הפרודוקטיביות של העסק. הוא  מבוסס על המודל של התנועה העולמית לקיצור שבוע העבודה, שלדברי התנועה מותאם לכל סוגי העבודה ולכל מקומות העבודה. בהתאם לכך, הניסוי ייערך במקומות עבודה מגוונים מענפי האירוח, קמעונאות, מסעדנות, בנקים, וחברות הייטק. לצד ארגונים שמקדמים את רעיון קיצור שבוע העבודה, שותפים להובלת הניסוי גם חוקרים מאוניברסיטאות קיימברידג', אוקספורד ובוסטון.

ג'ו או קונור, מנכ"ל ארגון Four Day Week Global, אמר בהצהרה לפני תחילת הניסוי ש"עם היציאה ממשבר הקורונה, יותר ויותר חברות מכירות בצורך של העובדים לאיכות חיים, ובנוסף הפחתת שעות העבודה השבועיות מסייעת לחברות בתחרות על כוח האדם. ההשפעה של תופעת ההתפטרות בעולם מוכיחה שעובדים מכל התעשיות מעוניינים לקצר את שבוע העבודה תוך עמידה ביעדים".

סיינה או'רורק, מנהל מבשלת בירה עצמאית של המותג Pressure Drop Brewing ומשתתף בניסוי, אמרה ל-CNN Business שהמטרה הגדולה ביותר של החברה היא לשפר את הבריאות הנפשית והרווחה של עובדיה. "המגפה ׳גרמה׳ לנו לחשוב הרבה על העבודה ועל האופן שבו אנשים מארגנים את חייהם. אנחנו עושים זאת כדי לשפר את חיי הצוות שלנו ולהיות חלק משינוי מתקדם בעולם". לדברי או'רורק, המבשלה גם מייצרת בירה וגם מוציאה משלוחים, ולכן לעובדים יש פחות גמישות לגבי מתי והיכן הם עובדים, אך הדגיש ש״כל קושי בסידור העבודה בחגים ובחופשת מחלה יטופלו במסגרת הצוות״.

גירלינג ג'ונס, חברה קטנה בתחום הבנייה, עברה לשבוע של ארבעה ימים כבר בינואר, אך תשתתף גם בניסוי הנוכחי. מנהל החברה, סיימון גירלינג, אמר ל-BBC ש״הפרודוקטיביות עלתה וכך גם הרווחים. כל התשומות שלנו – שיחות, פגישות, ראיונות, עלו… פשוט כולם עושים יותר בפחות זמן".

גם העובדים בגירלינג ג'ונס מרוצים מהשינוי: אלן אנדראסן, עובדת החברה, סיפרה שהשינה שלה השתפרה בעקבות המעבר לארבעה ימי עבודה בשבוע, ושהיא מנצלת את יום החופש שלה כדי להירגע. "אני ישנה הרבה יותר טוב ולקום זה הרבה יותר קל", אמרה, "בהחלט יש לי יותר מוטיבציה". עמיתה, ג'וש קוקריל, אמר שבילוי זמן רב יותר עם בתו עוזר לו לחסוך כסף על מועדוניות או בייבי סיטר, וגם משפר את העבודה: "אתה יודע שיש לך יום חופש באמצע השבוע, זה נותן לך תמריץ גדול יותר לעבוד קשה יותר לקראת יום החופש הזה".

החוקרים שמובילים את הפיילוט יהיו בקשר עם הארגונים שמשתתפים בו, וימדדו את השפעת קיצור שבוע העבודה על הפריון בעסק ועל רווחתם של העובדים, כמו גם את ההשפעה על הסביבה והשוויון המגדרי באותן חברות.

הפיילוט הגדול ביותר עד כה לקיצור שעות העבודה נערך באיסלנד בין השנים 2015 ל-2019, בהשתתפות 2,500 עובדי המגזר הציבורי שהיו מעורבים בשני ניסויים גדולים. ניסויים אלה לא מצאו קשר בין קיצור שבוע העבודה לפריון העבודה של המשתתפים, אך זוהתה בהם עלייה דרמטית ברווחת העובדים.

ניסויים דומים לבחינת מעבר לשבוע עבודה של ארבעה ימי עבודה בשבוע צפויים להיערך בהמשך השנה גם בספרד, סקוטלנד, ארה״ב, קנדה, בתמיכת הממשלות של מדינות אלו.

בישראל יחל בספטמבר ניסוי לקיצור שבוע העבודה, כיוזמה פרטית של מספר ארגונים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!