דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

רשות הסחר בארה״ב חושפת: כמיליארד דולר של השקעות בקריפטו נגנבו תוך שנה וחודשיים

הסכום מבוסס רק על תלונות שהגיעו לרשות, ולא משקף את ההיקף הכולל של הפסדים מתרמיות | רבע מכלל כספי ההונאה שדווחו הם במטבעות קריפטו | במקביל, תחקיר חדש חושף שכ-2.35 מיליארד דולר במטבעות וירטואליים שימשו כספי פשע

קריפטו (צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק)
קריפטו (צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

רשות הסחר האמריקאית (FTXפרסמה בשבוע שעבר כי רוכשי מטבעות קריפטו הפסידו בתרמיות מעל מיליארד דולר, מינואר 2021 ועד מרץ 2022. סכום זה מבוסס רק על תלונות שהגיעו לרשות, ולא משקף את כלל ההפסדים מתרמיות.

כמחצית מההפסדים נעוצים בתרגיל עוקץ "קלאסי", המבוססים על הבטחת תשואות גבוהות לכאורה ללא סיכון, שמסתיימות באבדן כלל ההשקעה. הרשות התריעה גם כי "מטבעות קריפטו נהפכים במהירות לאמצעי התשלום המועדף על רמאים, כאשר רבע מכלל כספי ההונאה, הם במטבעות קריפטו".  

גם מי שלא נשדד, בעל סיכוי גבוה יותר להפסיד מאשר להרוויח 

מכיוון שכלכלת הקריפטו היא ספקולציה פיננסית טהורה, ללא כל פעילות כלכלית מניבה כבסיס, הרי שגם השקעות קריפטו שאינן שוד פשוטו כמשמעו, צפויות לאבד את שווין המלא או קרוב לכך בטווח הארוך. העובדה שקיימים גם אנשים שהתעשרו באופן קיצוני ממסחר בקריפטו, היא עדות לכך שהתעשרות נעשתה משאיבת כספי משקיעים אחרים, שאיבדו אותו.  

מעבר לתרמיות ישנה סיבה מערכתית שיוצרת סיכוי המוגבר להפסיד כסף בקריפטו. תפעול רשתות המחשבים המפעילות את מטבעות הקריפטו הוא יקר ומתייקר ביחס ישר לשווי המטבעות. למעשה, והדרך היחידה להרוויח, היא כשכסף חדש זורם לזירות למסחר בקריפטו, בדומה לתרמית פירמידה.

עם זאת, כאן מדובר ב"משחק בסכום שלילי" ולא "סכום אפס" כמו כפירמידה, בשל התשלום המשמעותי למפעילי רשתות המחשיבים. לכן, גם למשקיע שלא נשדד, יש יותר סיכוי להפסיד כסף מאשר להרוויח בהשקעה בקריפטו.  

השימוש העיקרי בתשלומי קריפטו הוא לפשע 

מי שכן מוצא שימוש אפקטיבי במטבעות קריפטו הם פושעים. לפי תחקיר רויטרס על בינאנס, זירת המסחר הגדולה ביותר לקריפטו שפורסם שלשום (שני), החברה הלבינה תשלומים בשווי של לפחות 2.35 מיליארד דולר של כספי פשע במשך 5 שנים. הכספים המולבנים כללו מטבעות קריפטו שגנבו האקרים צפון קוריאנים הפועלים בחסות השלטון, כמו גם פושעים יחידים וארגוני פשיעה.

לפי דו"ח של חברת צ'יינלסיס האמריקאית, בשנת 2019 לבדה הועברו דרך בינאנס 770 מליון דולר ממקורות לא לגיטימיים. הזירה לא ביצעה נהלים חזקים למניעת הלבנת כספים עד אמצע 2021, למרות דאגות של חברי הנהלת החברה כבר 3 שנים קודם לכן.  

היכולת של פושעים להעביר בקלות סכומים גדולים דרך בינאנס, נעוצים במחזורי המסחר הגבוהים בה, שלפי הנתונים הרשמיים יכולים להגיע למאות מיליארדים ביום, נתון שקשה לאמת אותו, לאור הפופולריות של תופעת ה"מסחר המכובס" בזירות למסחר בקריפטו.  

נתיב הכסף מתחיל בארנק דיגיטלי "נגוע", שידוע שהתמלא במטבעות באופן חשוד. ארנק זה מעביר את המטבעות דרך כמה ארנקי משנה, שפותחים חשבונות בבינאנס, ממירים את הנכסים הדיגיטליים לנכסים אחרים ומושכים אותם לארנקים דיגיטליים חדשים, שזהותם ידועה רק לזירה עצמה, אבל לא לעוקבים חיצוניים אחר הארנק ה"נגוע" המקורי.  

לפי דובר החברה, מדובר בסכום מוגזם ומנופח: "מה שחשוב זה לא מאיפה מגיע הכסף, מפני שלא ניתן לבלום הפקדות בקריפטו, אלא מה אנחנו עושים לאחר מכן". לטענתו, בבינאנס ישנה מערכת ניטור ש"מוודאת שהעברות בלתי חוקיות מנוטרות, מוקפאות, מוחזרות לשולח או מועברות לבעלים החוקיים", אשר פועלת בשיתוף פעולה עם רשויות החוק.  

החברה הקפיאה נכסים בשווי 5 מיליון דולר, שהיו חלק משוד של האקרים צפון קוריאנים השנה, מחברת ״אקסי אינפיניטי״ המפעילה משחק בו ניתן לזכות במטבעות קריפטו. שווי הנכסים שנשדדו הם מעל 600 מיליון דולר.  

אתר האינטרט ״הידרה״, המפעיל הגדול ביותר של שוק הסמים אינטרנטי הבלתי חוקי ברוסיה, עשה שימוש בזירת בינאנס, כדי לתעל קרוב נכסי קריפטו בשווי שקרוב ל-780 מיליון דולר מאז 2018, לפי רשויות חוק ברמניה ובארצות הברית. לפי משתמשים באתר, בינאנס היא הדרך המרכזית לביצוע תשלומים מהלקוחות לסוחרים באתר. מאז אוגוסט 2021, כשבינאנס הגבירה את היקף הבדיקות המקדימות של לקוחותיה, תנועת כספים זו הדלדלה. חקירות אחרות, הראו שפושעים מגינים על עצמם מפני חשיפת זהותם בכך שהם מציעים למשתמשים בעלי זהות ידועה לשמש כצנרת להעברת נכסים גנובים.  

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!