דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.0°תל אביב
  • 14.1°ירושלים
  • 20.0°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 19.3°אשדוד
  • 17.7°באר שבע
  • 20.4°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

מחקר בארצות הברית: חברות באיגוד עובדים מגדילה את השכר ביותר מ-10%

ועדה כלכלית משותפת לקונגרס ולבית הנבחרים מצאה גם שאיגודי עובדים דוחפים למעלה את השכר במשק, לא רק עבור העובדים שמאוגדים בהם

עובדים מאוגדים מפגינים בארצות הברית (צילום: AP Photo/Seth Wenig)
עובדים מאוגדים מפגינים בארצות הברית. איגודי העובדים מצמצמים את הפערים הגזעיים והמגדריים (צילום: AP Photo/Seth Wenig)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

עובדים שמיוצגים באיגוד בארצות הברית מרוויחים 10.2% יותר מעמיתיהם הלא מאוגדים, לפי מחקר חדש שערכו הוועדה הכלכלית המשותפת של הקונגרס האמריקאי וועדת החינוך והתעסוקה של בית הנבחרים, ופורסם לראשונה בשבוע שעבר ב'גרדיאן'. המחקר מצא גם שקיומם של איגודי עובדים לא מעלה רק את שכר העובדים המאוגדים בהם, אלא דוחף למעלה את השכר במשק בכלל.לעובדים המאוגדים בארצות הברית יש סיכוי גבוה יותר ב-18.3% לקבל ביטוח בריאות בחסות המעסיק, ומעסיקים משלמים בממוצע 77.4% יותר לשעת עבודה עבור ביטוחי הבריאות לעובדים מאוגדים בהשוואה לעובדים שאינם מאוגדים.עוד נמצא שאיגודי העובדים בארצות הברית תורמים לצמצום פערי שכר על רקע גזעי או מגדרי. השפעת ההתאגדות על השכר הוערכה ב-17.3% עבור עובדים שחורים, 23.1% לעובדים לטינים, 14.7% לעובדים אסייתיים לעומת 10.1% לעובדים לבנים. בסך הכול, עובדות מאוגדות מקבלות שכר שעתי גבוה ב-4.7% לעומת עמיתותיהן שלא מאוגדות, ובענפי השירותים שמתאפיינים ברוב נשי, עובדות מאוגדות מרוויחות 51.1% יותר מעובדות לא מאוגדות.
"איגודים הם הבסיס של מעמד הביניים באמריקה", אמר חבר הקונגרס דון בייר, יו"ר הוועדה הכלכלית המשותפת. "במשך זמן רב מדי, העשירים תפסו נתח גדל והולך מהעוגה הכלכלית. כפי שמבהיר דו"ח זה, איגודי עובדים מסייעים לטפל באי-שוויון כלכלי ולהבטיח שהעובדים נהנים גם הם מהרווחים כשהכלכלה צומחת".

מדיניותו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן מבקשת להגדיל את החברות בארגוני העובדים, ומגיעה בין היתר בעקבות גל התארגנויות עובדים בקרב כמה מהמעסיקים הגדולים בארצות הברית, לרבות אמזון וסטארבאקס. עם זאת, למרות העלייה בשיעור העובדים המתארגנים בארצות הברית בשנים האחרונות, בעשורים האחרונים חלה ירידה במספר העובדים המאורגנים בארצות הברית מ-34.8% מהשכירים ב-1954 ל-10.3% ב-2021.

הירידה בשיעור העובדים המאורגנים הייתה נבעה בין היתר משינויים במדיניות הממשלות, בהם שינויי חקיקה, ומהפחתת האכיפה נגד פגיעה בהתארגנויות עובדים. המחקרים מלמדים שהירידה בשיעור העובדים המאורגנים תרמה משמעותית להגדלת אי-השוויון בשכר והסטגנציה במשק האמריקאי. בדו"ח נכתב שחיזוק האיגודים בארצות הברית עשוי לשפר את מצב העובדים."כיו"ר ועדת החינוך והעבודה, אני נדרש לטפל בתוצאות של עשרות שנים של התקפות נגד עובדים, שכרסמו את זכויות המשא ומתן הקיבוצי שלהם", אמר יו"ר ועדת החינוך והעבודה, בובי סקוט. "עם פרסום הדו"ח הזה, אני קורא שוב לסנאט להעביר את חוק ההגנה על הזכות להתארגן, צעד היסטורי שיחזק את זכותם של עובדים להתארגן כדי לבנות מחדש את מעמד הביניים שלנו ולשפר את חייהם של עובדים ובני משפחותיהם".

בישראל: 21% מהעובדים מאוגדים, 30% מכוסים בהסכמים קיבוציים

מחקר דומה שבוצע על ידי מתן קולרמן מפורום ארלוזורוב מצא שהפרמיה של עובדים מאוגדים בישראל כתוצאה מחברותם באיגוד עובדים מניבה להם תוספת של כ-13% בממוצע לשכרם. מספר העובדים שמכוסים על ידי הסכמים קיבוציים בישראל עומד על 1.3 מיליון, כ-30% מכוח העבודה. מספר העובדים שחברים בארגוני עובדים עומד על כ-870 אלף, כ-21% מכוח העבודה הישראלי.

סוגייה נוספת שבחן המחקר היא השפעתם של ארגוני עובדים על התעסוקה, תוך התמקדות בהשפעה על גמישות שוק העבודה, כלומר כיצד שוק העבודה מגיב למשברים וזעזועים חיצוניים. המשק הישראלי, כך נמצא, מתאפיין בגמישות גבוהה: יציאתו ממשברים כלכליים וחזרתו לשיעורי אבטלה נמוכים מהירות במיוחד.על פי קולרמן, סביר להניח שחלק מהסיבות לגמישות גבוהה זו היא הנכונות של ארגוני העובדים לגלות אחריות לאומית ומשקית בתקופות משבר, כפי שניתן לראות בנטייה של ההסתדרות לחתום על הסכמים ריכוזיים מול המדינה וארגוני המעסיקים עם התפרצותו של משבר כלכלי כמו משבר הקורונה, המיתון של תחילת שנות האלפיים והמשבר הפיננסי ב-2008.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!