דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

פרויקטור הקורונה ל'דבר': "בגל הקרוב נתמקד בטיפול תרופתי, פועלים להכרה בבדיקה ביתית"

פרופ' סלמאן זרקא מסמן את ההתמודדויות מול וריאנט BA.5, שיתמקדו בדיירי בתי האבות ובאוכלוסיות בסיכון | למרות שמדובר בגל השישי, הוא עדיין נאלץ לשכנע את האוצר לתקצב מהלכים נדרשים: "זה שיח מאתגר אבל ענייני, לאוצר יש שיקולים אחרים"

פרויקטור הקורונה, פרופ' סלמאן זרקא (צילום: דוד כהן / פלאש90)
פרויקטור הקורונה, פרופ' סלמאן זרקא (צילום: דוד כהן / פלאש90)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

פרויקטור הקורונה, פרופ' סלמאן זרקא, רואה בעלייה בתחלואת הקורונה אפשרות לגל חדש, ומפרט את ההיערכות של משרד הבריאות: התמקדות באוכלוסיות סיכון, עידוד נדבקים בסיכון לקבל טיפול תרופתי, ואישור מוסדי לבדיקות קורונה ביתיות. למרות שמדובר כבר בגל הקורונה השישי, הוא עדיין נדרש לשכנע את האוצר לספק למשרד הבריאות את התקציבים הנדרשים להתמודדות.

בתוך מציאות של החיים לצד הקורונה, מה מבדיל בין עליות וירידות שגרתיות בתחלואה לבין 'גל קורונה'?
"ההבדל בין 'גל של קורונה' לבין "תקופת עליות וירידות" הוא בסמנטיקה ומתברר רק בדיעבד. אם מסתכלים אחורה ורואים שהייתה תקופה של עליה גבוהה ומתמשכת, לא רק של נדבקים אלה גם באשפוזים, אז אפשר לכנות אותה כ"גל". כעט אנחנו רק שבועיים בתוך העלייה בתחלואה, אבל אנחנו רואים שהתחלואה נגרמת מוריאנט חדש, BA.5, שגרם לגל של אשפוזים בפורטוגל, שם האוכלוסייה מחוסנת היטב. אלו סימנים שמעידים על סיכוי שגם אנחנו נכנסים לגל. אבל אחתום על זה רק בדיעבד."

איך אתם מתכוננים לגל המתקרב?
"במטה הקורונה אנחנו עדיין בהיערכות של 'בין גלים'. צמצמנו את היקפי זמינות הבדיקות, כמות תחנות הבדיקות, מספר החוקרים האפידמיולוגים וכמות העובדים בדסקים במטה. אנחנו כרגע רק שני עובדים בדסק הערבי של מטה הקורונה, לעומת השישה שהיינו בגל האחרון.

"בין הגל השלישי לרביעי (גל הדלתא בסתיו 2021), למדנו שצריך לשמור את המוכנות על אש נמוכה. עכשיו, ככל שהגל הנוכחי יתחיל להתרומם, נצטרך להגדיל בחזרה את כמות הבדיקות ואת מספר החוקרים האפידמיולוגים. למרות ששמרנו על מוכנות, צריך קצת זמן היערכות. לחברות הדגימה אין עובדי דגימה שעומדים דום, החברות יצטרכו לגייס אותם.

"הנחת העבודה שלי היא שהעלייה בתחלואה תימשך, ולכן כרגע אנחנו בשלב דיוני ההיערכות, ובשיחות מול משרד האוצר בשביל לוודא שיהיו תקציבים לגדילה הנדרשת."

ובאוצר מוכנים לתת את התקציבים הנדרשים?
"תנחשי את.

"אבל זה תפקידם. אני אחראי על היערכות לאומית לקורונה, ותפקידי להביא את הדרישות ואת ההערכות המקצועיות שלי ולנהל שיח מול האוצר, שלהם יש שיקולים אחרים. הייתי אומר שבעשרת החודשים שלי כפרויקטור השיח הזה הוא מאתגר, אבל הוא גם ענייני ופורה וצריך לנהל אותו."

איזו לקחים מהעבר ייושמו בטיפול בגל הנוכחי?
"בגל האחרון (גל האומיקרון) חידדנו את הפעילות במגן אבות. עשינו בדיקות מוסדיות שבועיות, נתנו להם בדיקות ביתיות חינם כדי שיוכלו לאתר נדבקים מהר כל פעם שיש עליה בתחלואה. את השיטות האלה נשמור בגל הנוכחי.

"בגל הנוכחי לא נעשה חקירות אפידמיולוגיות לכולם כמו פעם, אלה נזהה אנשים בסיכון. במגן אבות ואמהות נעשה חקירות לכולם, ובנוסף יש אלגוריתם שפותח יחד עם יחידת 8200 של צה"ל ומפקדת אלון, שמזהה מגעים באוכלוסיות סיכון.

"אני מקדם אישור מוסדי של בדיקות ביתיות. כבר הפצנו טיוטת תקנות, ונציג אותi בוועדת הבריאות מחר (שני). אני דוחף ליישום כבר בגל הנוכחי, כדי להקל על החולים, שלא יצטרכו לנסוע בשביל לעשות שוב את אותה הבדיקה שכבר עשו בבית."

מה המקום של טיפול תרופתי בגל הקרוב?
"יש יותר נתונים שהתרופות יעילות במניעת תחלואה קשה. יש לנו מלאי תרופות לחודשים קדימה, אנחנו כבר בשיחות רכש למלאי נוסף. אנחנו צריכים לחזק את המסר שהתרופות מצילות חיים, ושאוכלוסיות בסיכון יכירו שאם יש תסמינים, ללכת לעשות בדיקת PCR כדי שנוכל להציע תרופה. ברור לנו שהרבה יותר אנשים ייענו ככל שהמסר יגיע מהרופא הקהילתי המוכר, לעומת מההסברה הלאומית. אנחנו צריכים לשפר את השיח מול קופות החולים, כדי לעודד אותן לעודד את המטופלים להיענות לטיפול."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!