דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.9°תל אביב
  • 19.2°ירושלים
  • 20.9°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.8°באר שבע
  • 29.2°אילת
  • 21.9°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 21.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

דרישת ההסתדרות התקבלה: בית הדין הקפיא את פיטורי העובדים במפעל אמיליה קוסמטיקס

בהסתדרות טענו שהכוונה לסגור את המפעל בירוחם הוסתרה מהעובדים ומנציגיהם, ודרשו הידברות לפני תחילת הליך פיטורים | הנהלת החברה שבשליטת איש העסקים עודד פלר הודיעה על סגירה מיידית של המפעל הוותיק עקב חוסר רווחיות

עובדי אמיליה קוסמטיקס מפגינים בצומת ירוחם במחאה על פיטוריהם (צילום: דוברות ההסתדרות)
עובדי אמיליה קוסמטיקס מפגינים בצומת ירוחם, במאבק הקודם נגד סגירת המפעל ב-2017 (צילום ארכיון: דוברות ההסתדרות)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע הקפיא את פיטורי 80 העובדים במפעל הקוסמטיקה אמיליה בירוחם עד לדיון בנושא. השופט יעקב אזולאי קיבל את דרישת ההסתדרות המייצגת את העובדים, והורה לבעלי המפעל, חברת אמיליה פיתוח, שלא לקיים שימועים לפני פיטורין לעובדים עד לקיום דיון בעניינם. עוד הורה השופט לחברה שלא להוציא סחורה מן המפעל, ולא למנוע מהעובדים כניסה למפעל.

ההחלטה ניתנה בצו ארעי במעמד צד אחד, בעקבות עתירת ההסתדרות, לאחר שהנהלת המפעל הודיעה אתמול (ה') לעובדים על כוונתה לסגור אותו ולפטרם. לטענת ההסתדרות, ישנו במפעל הסכם קיבוצי מאז אפריל 2008 המחייב הסכמת ארגון העובדים במקרה של פיטורים והליכי צמצום.

במסגרת הבקשה תיארה ההסתדרות כיצד הסתירה הנהלת המפעל מהעובדים ומהארגון היציג שלהם את הכוונה לסגור את המפעל, תוך ביצוע מהלכים חד צדדיים. לפי הבקשה, עד שלישי האחרון טענה הנהלת החברה בפני עובדיה כי אין כל כוונה לבצע שינוי לכל הפחות במהלך שנת 2022, תוך שהיא משקרת להם ולארגון היציג. ברביעי השבוע הגיעו למפעל גורמים שאינם מוכרים לעובדים, החליפו בו צילינדרים, ואף נרשמה הוצאת סחורה ניכרת משערי המפעל.

בחמישי תבעה ההסתדרות במכתב מהחברה לעדכן אותה ולנהל עמה שיח טרם קבלת כל החלטה דוגמת סגירת המפעל, אולם זמן קצר לאחר מכן הודיעה החברה לעובדיה באופן חד צדדי על כוונתה לסגור את המפעל בתוך חודש, תוך איום שפנייה לבית הדין על ידי ההסתדרות עשויה להביא לביטול הנופש המתוכנן לעובדי החברה, ואף עשוי להיווצר מצב שלחברה לא יימצא כסף לשלם לעובדים את מלוא זכויותיהם. בהמשך אותו יום, בשעות הצהרים, קיבלו כל העובדים זימונים לשימוע לפני פיטורין, שנועדו להתקיים כבר ביום ראשון הקרוב. במקביל הודיעה החברה לבורסה על סגירה מיידית של המפעל, ודיווחה על עיסקה עם גורם שלישי לרכישת הקניין הרוחני של המפעל בתמורה ל-16 מיליון שקלים.

יו"ר איגוד עובדי המזון והפרמצבטיקה, אליעזר בלו, אמר אתמול עם סגירת המפעל: "לא יעלה על הדעת שמעסיק, עוד בטרם עדכון הארגון היציג של העובדים, פונה לעובדים ומודיע להם על סגירת המפעל, ולמעשה על פיטוריהם". בלו הבהיר שההסתדרות תפעל בכל הכלים העומדים לרשותה, לרבות פנייה לבית הדין לעבודה כדי להגן על זכויות העובדים.

המפעל הוותיק בירוחם המעסיק כ-80 עובדים מייצר מוצרי טיפוח וטואלטיקה, ונמצא בבעלות חברת אמיליה פיתוח שבשליטת איש העסקים עודד פלר. בשנת 2017 הוא עמד בפני סכנת סגירה, ולבסוף נחתם הסכם בין ההסתדרות להנהלה שאפשר את המשך קיומו. עובדי המפעל עברו להסתדרות הלאומית ולפני כשנה חזרו להסתדרות הכללית. בפברואר האחרון נחתם במפעל הסכם קיבוצי חדש שכלל תוספות שכר והגדלת תקציב הרווחה, למשך שנתיים.

בהודעה לבורסה אתמול ציינה החברה כי "ההחלטה על סגירת הפעילות התקבלה לאור הפסדים מתמשכים של  קוסמטיקס בפעילותה, הן בישראל והן בארה"ב, אשר נובעים, בעיקר, מהתגברות התחרות בתחום, יבוא מתחרה והסרת  חסמים, ועליית מחירי חומרי הגלם ותשומות הייצור. דירקטוריון קוסמטיקס אינו צופה כי מגמה זו תשתפר בעתיד הנראה לעין". עקב כך דווח על סגירה מיידית, אך כאמור, בית הדין הקפיא את הפיטורים עד לדיון בנושא, שייערך בשבוע הבא.

בקשת ההסתדרות לבית הדין לעבודה הוגשה על ידי עורכי הדין יעל שילוני ואברהם מנקס ממשרד אהוד שילוני ושות', ובאמצעות הלשכה המשפטית של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות בראשות עו"ד חנה שניצר רהב.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!