דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תרבות

דעות / הקליפ החדש של 'פוסי ריוט' הוא שיר הלל לנשים ולואגינות שלהן

חברות הרכב הפאנק הפמיניסטי מרוסיה, הידועות במאבקן חסר הפשרות על חופש הביטוי, בחרו לחרוג מהסגנון המחתרתי ולכוון אל לב ליבו של המיינסטרים - מוסיקת הפופ, וזאת כדי להעביר מסר חד וברור, היישר מהואגינה

להקת Pussy Riot (צילום: 	Игорь Мухин / ויקיפדיה).
להקת Pussy Riot (צילום: Игорь Мухин / ויקיפדיה).

לפני מספר ימים יצא לאור שירן החדש של להקת 'פוסי ריוט' (בתרגום לעברית: מהומת פות) "היישר מהואגינה" המלווה בקליפ מחאתי על היחס לו זכו בעלות ואגינה בעולם כולו מאנשי הציבור והתקשורת בחודשים האחרונים. להקת "פוסי ריוט" היא להקת פאנק פמיניסטית מרוסיה שידועה בשיריה הנוקבים והרועשים נגד הפטריארכיה, הממסד ומוסדות המשטר הרוסי.

ייתכן שהשיר החדש והקליפ המלווה אותו, הם מהיצירות החשובות שפורסמו בזמן האחרון. בקליפ, בחרה הלהקה הרוסית לדון בגלוי ובכוונה באופן נוקב ביחס לאיבר המין הנשי – הואגינה – ולבעלות הואגינה, במרחב הציבורי. בחודשים האחרונים ניתנה במה עולמית חוצת מדינות לשפה ושיח של מיזוגניה, תוקפנות מינית וזכאות גברית על גופן וחירותן של נשים. שיח שכלל שימוש במילים ומונחים שמביעים עמדה ברורה על מקומן של נשים בעולם. מכיוון שאותו שיח מונהג על ידי אנשי ציבור משפיעים בעלי איבר מין שאינו ואגינה, הם גם אלו שמכתיבים את הטרמינולוגיה, הפוקוס ונושאי הסיקור, וכל זאת דרך שיח שמדבר על נשים כאיבר מין עליו מורכבים עוד כמה דברים מטופשים כמו מוח, גוף חופשי, רחם ועוד.

בחודשים האחרונים זכתה המילה ואגינה לסיקור נרחב, אולי הנרחב אי פעם, ובטוח לסיקור נרחב בהרבה מזה שהואגינה ובעלתה זוכה לו בשאר ימות השנה, כולל בחודש המודעות למחלות של הגוף הנשי, ליום האישה, ולכל חשיפה תקשורתית הנוגעת לגורלן של נשים בעולם, אם בנושא פערי השכר, מעמדה של האישה בחברה או באלימות נגד נשים.

הקליפ החדש, שפורסם לפני יומיים ביוטיוב, מלווה בהסבר, הנוגע למקומן של בעלות הואגינה בעולם, מעמדן, מצב זכות ההצבעה וההשפעה שלהן על מי יהיו אלו שיחוקקו חוקים הנוגעים אליהן.

הן מקדישות גם פיסקה שלמה המבהירה כי "הקוף הכתום, הנרקסיסט והטיפש שטוען שיכול בקלות לחפון לנשים את ה'כוס' שלהן הוא איננו בעל ואגינה" – ההתיחסות היא לדונלד טראמפ ולסקנדל חשיפת ההקלטות בהן הוא מתרברב בכך שהוא נוהג להטריד מינית נשים ולחפון אותן באיבר מינן ללא הסכמתן. "בעלת הואגינה" מבהירה הלהקה, "היא האישה, אשר לובשת את פותה כסיכת מחאה."

השיר עושה רי-קליימינג (תביעה מחדש) לאיבר המין הנשי, ומכתיב בעצמו את הטרמינולוגיה ונושא השיחה. האמצעים בהן משתמשת הלהקה, הן בשיר והן בקליפ, כדי לכונן תביעה זו, כוללים שימוש בטרמינולוגיה הנכונה והרצויה לאיבר המין הנשי – הואגינה – מושג שמופיע בשיר יותר מ-30 פעמים, ומהווה שימוש מעצים בהתייחסות לנשים דרך איבר מינן. כמו כן, מציבה הלהקה את השינוי התודעתי ביחס לואגינה כתהליך חינוכי שאנו צריכות להנחיל לילדותינו ולחנך גם את הגברים להיות שותפים בשינוי זה.

כאמור, 'פוסי ריוט' היא להקה שלא מהססת לצאת באופן גלוי נגד הפטריארכיה והממסד הרוסי. כמה מחברות הלהקה אף ישבו בשנים האחרונות בכלא על מחאתן נגד פוטין ומוסדות המשטר הרוסיים. רוב יצירותיה של הלהקה לא נוטות לפנות ולהגיש עצמן בצורה מקובלת ובהרמוניה קצבית, אך בשיר הזה הייתה בחירה בשפה ברורה, במוזיקת פופ עכשווית, וקליפ בנוסח 'למונייד – שנדלירית' (ביונסה וסיה) כדי לחבור לזעקתן של אמניות רבות נגד הפטריארכיה, סוכניה ומחולליה, ולפנות לקהל הרחב, בכדי לחדור ולבקע את הבמה האדיבה שהתקשורת מעניקה לטראמפ, אורן חזן, ועוד.

הפנייה לקהל הרחב מתבצעת בין היתר, בעזרת רפרנסים, קריצות ורמיזות אקטואליות. ראשית, לשיר קוראים "Straight Outta Vagina" הרפרנס מתיחס לשיר הנושא של האלבום "Straight Outta Compton" של להקת הגנגסטה ראפ האגדית N.W.A. אלבום משמעותי ומשפיעה שיצא בסוף שנות השמונים. האלבום כולו עוסק ביחס המשטרה, ה-FBI והרשויות לגטו השחור בשכונת מזרח קומפטון בלוס אנג'לס. ב-2015 יצאה סידרת דרמה ביוגרפית על הלהקה הנושאת את שם האלבום. הסדרה מהדהדת את המאבקים של אז עם המאבק המתחולל היום בארה"ב, מאבק באלימות המשטרתית נגד הקהילה האפרו-אמריקאית.

בבית הראשון יש משפט "תנו לואגינה שלכן להקים להקה. אם הואגינה שלכן תכלא במעצר אז כל העולם יקשיב לכן"- הכוונה היא כנראה למעצרן והרשעתן של שלוש מחברות הלהקה שנעצרו ב-2012 לאחר הופעה בקתדרלה ברוסיה. הן נמצאו אשמות ב"חוליגניות המונעת משנאת דת" וריצו עונש מעצר בתנאים קשים ועבודות כפייה. אחת מהן אף שבתה רעב במהלך מאסרה. המשפט והמעצר היו מתוקשרים מאוד וגורמים רבים מהעולם הקימו קול צעקה על המהלך, בטענה כי מדובר בעונש בלתי מידתי ובפגיעה בחופש הביטוי. שתיים מהחברות העצורות שוחררו ב-2013 כשנה וחודש לאחר מעצרן. עם חברת הלהקה השלישית, נדייז'דה טולוקוניקובה, אבד הקשר לאחר שהועברה למקום בלתי ידוע. מיקומה ומצבה אינם ידועים. סוגיית המעצר העלתה את הלהקה למקום מתוקשר ובעל נוכחות בפני העולם.

בקטע הראפ בשיר מופיע המשפט "אני קורעת חרא כמו שינייד או'קונר" המתייחס לביצועה של אוקונר ב-SNL  (סטרדיי נייט לייב) ב-1992 לשיר "מלחמה" בסופו, ובשידור חי למיליוני בתים בעולם, או'קונר קרעה מול המצלמה את תמונתו של האפיפיור וקראה: "הילחמו באוייב האמיתי!"

"אל תשחקו אותה טיפשים, אל תשחקו אותה סתומים, ואגינה היא מאיפה שאתם באמת מגיעים, מאיפה אתם מגיעים?- ואגינה" (פזמון השיר 'היישר מתוך הואגינה')

המסר של השיר והקליפ הוא שהחברה כולה צריכה לעבור תהליך חינוכי של אהבת הואגינה ואהבת בעלות הואגינה. תהליך זה מסומל בקליפ על ידי סוכריית לב שבמרכזה ואגינה. את הסוכרייה הזאת מחלקים בכנסייה, בשירותי הגברים ועל הבמה הפומבית – מקומות שלאורך ההיסטוריה היו עויינים ומסוכנים לציבור הנשים, מקומות בהם מהללים בחודשים האחרונים את שנאת הנשים, מתירים את גופן, ומחייבים את משטור מעשיהן ואת השנאה העצמית שכל אישה נדרשת להחזיק בה.

בקליפ, הסוכריות – אותו תהליך חינוכי – מוצעות לכל אחת ואחד. הוא צריך להתחיל מגיל צעיר וכולנו צריכות להיות סוכנותיו ומחולליו. כל מי שעוברת ועובר את התהליך בקליפ בוחר/ת לחבוש מסכת שלג כחולה שהיא סמלה של הלהקה – מסכת ה"פוסי ריוט", ולהצטרף לציבור אוהבי/ות בעלות הואגינה.

הפיכת העולם למקום האוהב ואגינות ובעלות ואגינה הוא תהליך מורכב שורשי וכולל. השיר והקליפ נוגעים במספר אבני דרך חשובות המדגימות כיצד נראית אהבה אמתית לנשים: לפי 'פוסי ריוט', אנחנו צריכות ללמד נערות מגיל צעיר את אהבת עצמן ואחיותיהן. מיניות נשית היא דבר אמיתי, קיים ובעל עוצמה וכוח רב וצריך לחגוג מיניות זו. אישה מסוגלת בכוחות עצמה לפרוץ את כבליה החונקים של החברה המיזוגנית והפטריארכית דרך שחרורה המיני, ואת כוחותינו ועוצמתנו אנו צריכות להעניק אחת לשניה ולהיות גב אחת לשנייה, והכי חשוב – כל אחת (ואחד) יכולה להיות מובילת התהליך.

הכותבת היא פמיניסטית בעלת ואגינה משדרות

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!