דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

תנופת ההתאגדויות בארצות הברית: עובדי אפל במרילנד הצביעו בעד הקמת ועד ראשון בחברה

65 עובדים תמכו בהקמת הוועד לעומת 33 מתנגדים | דובר אפל סירב להגיב לתוצאות | מומחים בתחום יחסי העבודה במדינה: מעסיקים נוטים לגרור את המשא ומתן כדי לפגוע במומנטום של ההתארגנות

חנות אפל במרילנד, ארצות הברית (צילום: AP Photo/Kathy Willens, File)
חנות אפל במרילנד, ארצות הברית. "כעת אנו חוגגים – מחר ממשיכים בהתארגנות" (צילום: AP Photo/Kathy Willens, File)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ועד עובדים ראשון באפל: עובדי חנויות קמעוניות של ענקית הטכנולוגיה בטוסון, פרבר של בולטימור במרילנד, ארצות הברית, החליטו אתמול (שבת) להקים ועד ברוב של 65 תומכים מול 33 מתנגדים. דובר אפל, ג'וש ליפטון, סירב להגיב. תוצאות ההצבעה עדיין לא אושרו על ידי הוועידה הלאומית ליחסי עבודה של ארצות הברית.

העובדים הצטרפו לאיגוד הבינלאומי של מכונאים ועובדי ענף התעופה והחלל (IAM), אחד האיגודים התעשייתיים הגדולים בארצות הברית, שמייצג יותר מ-600 אלף עובדים וגמלאים בתעשיות התעופה, הרכבות, הביטחון, התחבורה, הבריאות, הרכב ועוד.

האיגוד והעובדים המתארגנים שלחו כבר בחודש שעבר הודעה למנכ"ל אפל, טים קוק, והודיעו על כוונתם להקים ועד עובדים. בהצהרה נאמר שמטרתם במהלך היא 'גישה לזכויות שאינם זכאים להן כיום'. הם הוסיפו שההתאגדות היא חלק מקואליציה של ועדי העובדים שמאורגנים בענף הקמעונאות (CORE). לאחר ההצבעה על הקמת הוועד, צייצו העובדים בחשבון הטוויטר שלהם: "כעת אנו חוגגים – מחר ממשיכים בהתארגנות".

"אני מברך על האומץ שהפגינו חברי CORE בחנות אפל בטוסון ועל השגת הניצחון ההיסטורי הזה", אמר נשיא IAM רוברט מרטינז ג'וניור. "הם הקריבו קורבן עצום עבור אלפי עובדי אפל ברחבי המדינה, שכל עיניהם היו נשואות לבחירות האלה".

מרטינז קרא לאפל לכבד את תוצאות הבחירות ולקיים משא ומתן עם העובדים המתארגנים לקראת חתימה על הסכם קיבוצי. עם זאת, מומחים בתחום יחסי העבודה בארצות הברית אמרו שמעסיקים במדינה נוטים לגרור את תהליכי המשא ומתן במטרה לפגוע במומנטום של התארגנות העובדים.באפריל האחרון פרסם מגזין Motherboard הקלטה של סגנית חטיבת המכירות בחברה, דירדרה אובריאן, אומרת לעובד שהיא אמנם מכירה בזכות העובדים להצטרף לאיגוד, אבל "זו באותה מידה זכותך לא להצטרף לאיגוד. אני מודאגת לגבי מה זה אומר לשים ארגון אחר באמצע מערכת היחסים שלנו, ארגון שאין לו הבנה עמוקה של אפל או העסק שלנו".

גופי תקשורת בארצות הברית העריכו שאפל שכרה את שירותיו של משרד עורכי דין הידוע במומחיותו בתחום ההתמודדות עם איגודים מקצועיים.התארגנויות עובדים בתחומים רבים תפסו לאחרונה תאוצה בארצות הברית, אחרי עשרות שנים של ירידה בהיקפי החברות בארגוני העובדים. באפריל האחרון הצביעו עובדי מחסן של אמזון בעד הקמת ועד עובדים ראשון בתולדותיה. עם זאת, במחסן אחר של אמזון בסטייטן איילנד הפסידה התארגנות אחרת בהצבעה שנערכה בחודש שעבר. בינתיים, עובדי סטארבקס בעשרות חנויות בארצות הברית הצביעו בעד הקמת ועדים בחודשים האחרונים, לאחר ששתיים מחנויות רשת הקפה בבאפלו, ניו יורק, הצליחו להתאגד בסוף השנה שעברה.
מאמצי התאגדות רבים מובלים על ידי עובדים צעירים בשנות ה-20 לחייהם ואף בשנות העשרה לחייהם. קבוצה של מהנדסים ועובדים אחרים של גוגל הקימה בשנה שעברה את איגוד העובדים שלAlphabet , שמייצג כ-800 עובדי גוגל ומנוהל על ידי חמישה אנשים מתחת לגיל 35. לאחרונה חתמה גם חברת מייקרוסופט על הסכם הבנות לפיו לא תפגע בניסיונות התארגנות של עובדיה, על רקע כוונתה לרכוש את חברת משחקי המחשב אקטיוויז'ן בליזרד שעובדיה התאגדו השנה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!