דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

אחד מעשרה בני נוער עובדים משתכר מתחת לשכר המינימום הקבוע בחוק

ההפרות המשמעותיות ביותר בעבודה נרשמו בענף המלצרות וההסעדה, שם כ-13% לא קיבלו את השכר המגיע להם, ויותר מ-18% עבדו יותר ממכסת השעות המותרת | חוקי העבודה בישראל קובעים קנס של עד 35 אלף ש״ח לפגיעה בשכר בני הנוער

מלצרית במסעדה (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
מלצרית במסעדה (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

אחד מכל עשרה בני נוער אינו מקבל את מלוא שכר המינימום המגיע לו בחוק. כך עולה מניתוח שביצעה חברת עוקץ מערכות, על בסיס אלפי תלושי שכר של בני נוער שעבדו במהלך השנתיים האחרונות.

עוד עלה מהמחקר כי 14.2% מבני הנוער הועסקו בפרקי זמן שמעבר לתקרת השעות המותרת ו-9.6% מבני הנוער העובדים נקנסו על ידי מעסיקיהם בניגוד לחוק.

ההפרות המשמעותיות ביותר של החוק נרשמו בענף המלצרות בו 13.2% מהנערים העובדים אינם מקבלים שכר מינימום, 12.3% סופגים קנסות וניכויים בניגוד לחוק, 18.3% מהנערים העובדים מועסקים מעבר לשעות העבודה המותרות ו-15.1% מועסקים בניגוד לחוק ביום המנוחה השבועי.

שכר מינימום לשעה (עיצוב: אידאה)
שכר מינימום לשעה (עיצוב: אידאה)

גם בקרב עובדי הדלפק במזון מהיר ובתי קפה 12.9% מהעובדים לא קיבלו שכר מינימום כחוק, 12.8% ספגו קנסות וניכויים, 17.7% הועסקו מעל תקרת השעות ו-16.5% מהנערים הועסקו ביום המנוחה השבועי בניגוד לחוק.

"רשויות החוק בישראל רואות בחומרה הפרת זכויות של בני נוער", אמר עו"ד שלמה יעקובוביץ', שליווה את המחקר, "סביר להניח כי גם השנה, יערכו מבצעי אכיפה, שבסופם יושתו קנסות ויוגשו כתבי אישום כנגד מעסיקים".

עו"ד שלמה יעקובוביץ' (צילום: מור בדיחי)
עו"ד שלמה יעקובוביץ' (צילום: מור בדיחי)

יעקובוביץ' הדגיש שבניגוד לטעות הרווחת, כאשר מתבצעת עבירה הקשורה להעסקת בני נוער, ניתן להגיש כתב אישום גם כנגד נושא משרה שיודע על ההפרה ובחר להימנע מהפסקתה המידית. עוד הוסיף כי במסגרת החוק להגברת האכיפה של דיני העבודה,  מעסיק אשר פועל בניגוד להוראות חוק עבודת הנוער צפוי לעיצומים כספיים שיכולים להגיע לסכומים של למעלה מ-35 אלף שקלים.הנתונים מתבססים על מדגם שערכה החברה, המספקת תוכנות נוכחות והפקת תלושי שכר לאלפי מעסיקים ברחבי הארץ, שכלל 2,578 תלושי שכר שהופקו לנערים ונערות שהועסקו בין יולי 2020 למאי 2022. עיבוד הנתונים נעשה באמצעות סטטיסטיקאים המועסקים בחברה.

לאחרונה נערך סקר של הסתדרות הנוער העובד והלומד, המייצגת בני נוער עובדים בהליכים מול מעסיקים, שהעלה כי 56% מבני הנוער שהועסקו בשנה החולפת כלל לא קיבלו תלושי שכר. על פי נתוני הנוער העובד והלומד, כשליש מבני הנוער דיווחו כי הם עובדים או עבדו במהלך השנה החולפת. גם נתוני סקר זה מלמדים כי אחד מכל עשרה בני נוער איננו מקבל שכר מינימום כחוק, ורק חצי מהנערים העובדים דיווחו כי הם מקבלים החזרי נסיעה כחוק.

בני נוער שנוצלו בעבודתם יכולים לפנות להסתדרות הנוער העובד והלומד לייעוץ ולליווי מול מעסיקים בטלפון *1121 או באמצעות אתר האינטרנט.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!