דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

האופוזיציה מעכבת את אישור מתווה הסיוע לעסקים שנפגעו באומיקרון

תכנית הסיוע תקועה לקראת אישור סופי, והאופוזיציה שנהנית מרוב בכנסת רוצה לנצל את המצב כדי להוסיף שינויים בחוק | בינתיים בשטח העצמאים דורשים ודאות: "חברי הכנסת מתנהלים בחוסר אחריות, אין סיבה להתעלל בנו״

שר התקשורת שלמה קרעי (צילום ארכיון: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
שר התקשורת שלמה קרעי (צילום ארכיון: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

הצבעה אחת במליאת הכנסת חסרה על מנת לאשר סופית את תכנית הסיוע לעסקים ולעצמאים שנפגעו בגל האומיקרון, ומחלוקת בין האופוזיציה לקואליציה מונעת את אישורה הסופי. אך הפעם באופוזיציה לא מאיימים להפיל את החוק, אלא להוסיף עליו סעיפים נוספים.

הצעת החוק לתכנית סיוע לעסקים שנפגעו באומיקרון, ואושרה בוועדת הכספים לקריאה שנייה ושלישית בשבוע שעבר, כוללת פיצוי על ירידה במחזורים לעסקים קטנים ובינוניים ועצמאיים, ופרטיה נידונו במשך יותר מעשר ישיבות בוועדת הכספים. במהלך הדיונים, שנמשכו גם בזמן הפגרה, רף הפגיעה המקנה זכאות למענק ירד, וסכום המענק הוגדל.

חברי האופוזיציה בוועדת הכספים, שהבולטים בהם הם נתנאל אזולאי (ש"ס) ושלמה קרעי (הליכוד), הגישו מאות הסתייגויות ובהם הצעות לשינוי החוק. חלקן מחאתיות, כמו שינוי מטרות החוק "לתת פרס קמצני ומוגבל", וחלקן שינויים של ממש בחוק כמו הורדת רף הזכאות, שינוי הסכומים או שימוש בעודפים שיווצרו ממיצוי חלקי של הכסף שיוקצב לחוק.

הסתייגויות מסוג זה משמשות לרוב כצעד מחאתי בלבד. עם זאת, במצב הפוליטי הייחודי שנוצר, בו הקואליציה לא נהנית מרוב, יכולה האופוזיציה להביא אותן למליאה ולשנות את החוק. חברי הכנסת מהאופוזיציה משכו את רובן המוחלט של ההסתייגויות, אך השאירו בודדות אותן הם מעוניינים להעביר, ולהגיע להישג באישור.

כך נכנסה הקואליציה למילכוד: אם יביאו את החוק למליאה, תוכל האופוזיציה לרשום לעצמה הישג ולשנות את התכנית, ולהכניס לה סעיפים שלא סוכמו עם משרד האוצר. יש לציין שהיתכנותם החוקית של חלק מהסעיפים מוטל בספק.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ אלכס קושניר, תקף את גישת האופוזיציה. "החוק מוכן" כתב בחשבון הפייסבוק שלו בתגובה לבקשה של ח"כ יואב קיש לאשר את החוק. "הם ממשיכים לתעתע בעצמאים עם הסתייגויות בלתי ישימות. בקיצור, מכתבים מרגשים לחוד והמציאות לחוד".

בארגוני העצמאים זועמים על העיכובים ושלחו היום מכתב לכל סיעות הכנסת. "די להפקיר את העסקים בישראל!" נכתב בפתח המכתב, עליו חתומים 11 ארגונים, בהם מורי הדרך, לה"ב, התאחדות בעלי אולמות האירועים ועוד.

"אין שום סיבה בעולם להמשיך להתעלל בעסקים. מאבקים פוליטיים אל תעשו על חשבוננו" כתבו הארגונים. "אנו דורשים מכם לסיים את החקיקה עוד השבוע. משכו את כל ההסתייגויות הפוליטיות! אל תשימו את העתיד העסקים, המועסקים והאוכל של המשפחות שלנו להתנצחויות ומשחקי כסאות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!