דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
25.6°תל אביב
  • 23.0°ירושלים
  • 25.6°תל אביב
  • 20.5°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 26.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 23.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

השרה אלהרר: ״מי שנכח בגלזגו לא היה מתאר לעצמו הסכם ייצוא גז״

אלכס קושניר, יו"ר ועדת הכספים: "שום משרד לא יכול לעמוד במשימה הזו לבדו" אמר על המעבר למשק חשמל ירוק יותר | מנכ"ל איגוד החברות לאנרגיה ירוקה: משרד האוצר מנותק מהפחמן

שרת האנרגיה, קארין אלהרר בוועידת לאנרגיה וכלכלה (צילום: שאולי לנדנר)
שרת האנרגיה, קארין אלהרר בוועידת לאנרגיה וכלכלה (צילום: שאולי לנדנר)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

שרת האנרגיה קארין אלהרר (יש עתיד) אמרה הבוקר (שלישי) בוועידה ה-7 לאנרגיה וכלכלה כי מזכר ההבנות לגבי יצוא הגז עם האיחוד האירופי הוא שלב חיוני בדרך למעבר למשק אנרגיה נקי.

"בשבוע שעבר חתמתי על הסכם במצרים. בפעם הראשונה ישראל חותמת מול אירופה הסכם ליצוא גז טבעי במעמד נשיאת האיחוד האירופאי", אמרה השרה, "מי שנכח בוועידת האקלים בגלזגו לא היה מתאר לעצמו הסכם כזה, שבו האיחוד מקדם הסכם כזה. אבל משבר האנרגיה מלמד אותנו, שהדרך להגשמת המעבר המלא לאנרגיות ירוקות ארוכה".

השרה ציינה כי "המלחמה בין רוסיה לאוקראינה הובילה אפילו להפסקת אספקת גז טבעי לחלק ממדינות אירופה. זה הוביל אותן לשרוף פחם, ולעלייה במחירי החשמל בעשרות אחוזים".

מזכר ההבנות עצמו הוא למעשה הצהרת כוונות. אלהרר ציינה את ההישג לפיו חברות אנרגיה אירופיות יצטרפו לחיפושי גז במים הכלכליים של ישראל – נושא שהקשה על משרד האנרגיה בעבר, כאשר מונופול הגז של נובל אנרג'י ודלק קידוחים בישראל הרחיקו חברות אחרות מהשתתפות בחיפושים.

"היעד בסוף הוא ברור – מעבר למתחדשות, מעבר לאנרגיה ירוקה. להשאיר לילדים שלנו עולם שהוא טוב יותר, שיש בו פחות מצבי מזג אוויר קיצוניים, פחות שריפות ענק, פחות בצורת", אמרה אלהרר, "הדרך אולי מסתבכת ותמיד מתווספים עוד שיקולים שמחייבים אותנו לבדיקה עצמית, שיפור ולמידה, כמו מה שקורה עכשיו במשבר האנרגיה".

לדבריה, לצד המטרה של יצוא מוגבר של גז, מזכר ההבנות כולל גם חלקים הנוגעים למעבר למשק אנרגיה נקי והפחתת פליטות פחמן.

"שיקולים קצרי טווח מטרפדים את המטרות לטוח ארוך" 

יו"ר ועדת הכספים, אלכס קושניר (ישראל ביתנו) העביר ביקורת על שיקולים קצרי טווח שמטרפדים את המטרות הארוכות, ואמר כי "הפער הדרמטי בתעריפים בין גגות קטנים לגגות גדולים. מגבלה נוספת של דו שימוש בקרקע שמציבה רמ"י. עיכובים בהיתרים, נצילות שנאים, מחסור בתקני כח אדם במשרד האנרגיה – 2-3 במשרד. המצב הזה לא משאיר לנו שום סיכוי להתליכים משני מציאות, כמו קירוי חניונים, רשויות, מחלפים, בתי עלמין, פתיחה אמיתית של הייצור לתחרות".

אלכנס קושניר בוועידה ה-7 לאנרגיה וכלכלה (צילום שאולי לנדנר)
אלכנס קושניר בוועידה ה-7 לאנרגיה וכלכלה (צילום שאולי לנדנר)

"שום משרד לא יכול לעמוד במשימה הזו לבדו", ציין קושניר, "לא להסיר חסמים, אלא להעיף אותם מהדרך, אל משק החשמל של העתיד. משק יעיל יותר, בטוח יותר כי הוא מבוזר, ופגיעה מקומית לא תשפיע עליו, חברתי וזול יותר, וכמובן ירוק יותר".

"אלפי גגות בישראל מחכים לפתרון לדרישה לטופס 4" 

איתן פרנס, מנכ"ל איגוד החברות לאנרגיה ירוקה טען כי משרד האנרגיה מקדם אנרגיות מתחדשות ומשק אנרגיה נקי, אך טען כי משרד האוצר מטרפד תכניות ומקשה על תהליכים להתקדם. "אנחנו בקרב הזה של הכנסת 17,000 מגה-ואט בפחות מעשור, כשאנחנו בשנה הכי טובה חיברנו 1,000 מגה-ואט".

"לא יכול להיות שמשרד האוצר מנותק מהפחמן ושהרכב החשמלי הוא אויב הציבור", התייחס פרנס לכוונת המשרד להגביר את המיסוי על רכבים חשמליים, "אני 'גנב בלו', ובגללי יש פחות כסף למדינה לחלק כי שילמתי פחות מיסי קניה, זה לא הגיוני. יש מרוץ עולמי לחדירת הרכב החשמלי, אך יש מרוץ מקומי ברשות המיסים איך לסגור את החור בקופת המדינה שמטפטף לרכבים חשמליים. זה עצוב מאוד".

איתן פרנס, מנכ"ל איגוד החברות לאנרגיה ירוקה (צילום: שאולי לנדנר)
איתן פרנס, מנכ"ל איגוד החברות לאנרגיה ירוקה (צילום: שאולי לנדנר)

"אלפי גגות בישראל מחכים לפתרון שיחליף את הדרישה לטופס 4 בהיתר בניה", אמר על הקושי לקדם ייצור אנרגיות מתחדשות, והוסיף כי יש קושי משמעותי בעקבות חוסר היכולת וחוסר המשילות של משרד האנרגיה, לדבריו, "מציבים תכניות אמיתיות אבל משרדים אחרים לא מקבלים את התזה שיש משרד אנרגיה וצריך לפתור בעיות. החסם העיקרי היום לאנרגיות מתחדשות הוא מנהל התכנון. מי שחושב שאפשר לעשות רק אנרגיה על גגות מכשיל גם את הגגות. נקודה. מה שהוא עושה, למי שלא אוהב תחנות גז, הוא מפתח את משק הגז. אנחנו נמצאים בעולם שבו המשרד להגנת הסביבה ומנהל התכנון הם המפתחים הראשיים של משק הגז. צריכים אופק למגזר העסקי – זה מה שמוזיל את העלויות וזה מה שלא מבינים במשרד האוצר".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!