דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אופציות בינאריות

הונאת האופציות הבינאריות / "פניהם המכוערות נחשפו רק ברגע שביקשנו למשוך את הכסף"

מייקל השקיע את מעט הכסף שנותר לו להוריש למשפחתו, ונפטר כשהוא בחובות גדולים; גראהם הצליח להשיב רק חלק מ-90 אלף הפאונד שהפסיד; מרטין נכנס ל'תכנית שיקום', שהייתה למעשה מלכודת נוספת. שלושה מקורבנות הונאת האופציות הבינאריות מדברים.

גניבה דרך המחשב (אילוסטרציה: Hacker Stock Photo ו-Images Money / flicker. גרפיקה: דבר ראשון).
גניבה דרך המחשב (אילוסטרציה: Hacker Stock Photo ו-Images Money / flicker. גרפיקה: דבר ראשון).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

בשבוע שעבר פרסמנו כתבה על תעשיית ההונאה הישראלית המגלגלת מיליארדי שקלים, האופציות הבינאריות. מאז פרסום הכתבה קיבלנו פניות רבות מאנשים שנפגעו משיטה הזו. ישראלים, בריטים וקנדים. גברים ונשים, צעירים ומבוגרים. חלקם איבדו אלפי שקלים וחלקם עשרות אלפי פאונד. לחלקם הייתה זו "רק" חוויה לא נעימה, בעוד לאחרים זה שינה לחלוטין את מסלול החיים. החלטנו להביא בפניכם כמה מהסיפורים, מהם ניתן ללמוד על האופן בו תעשייה זו עובדת.

מרטין הופר הוא צלם אומנותי מבורנמות' אנגליה בשנות ה-50 לחייו. בין החודשים מרץ וספטמבר בשנת 2015, הוא איבד 57,000 פאונד לתעשיית האופציות הבינאריות. הופר מנסה להתאושש מהמכה שספג. על אף שהוא לא אוהב לדבר על מה שעבר הוא הסכים להתראיין על מנת למנוע מאחרים להיפגע.

איך נכנסת לתחום של האופציות הבינאריות?

"יום אחד יצר איתי קשר אדם שהציג עצמו כברוקר מטעם חברת טיטאן טרייד ששמו שון לואיס. מאוחר יותר גיליתי כי זה אינו שמו האמתי. ביקשתי להבין ממנו במה הוא מציע לי להשקיע את הכסף שלי ובמהלך מספר שיחות הוא הסביר לי איך השיטה עובדת. הוא נשמע מאוד בטוח בעצמו וכאילו הוא יודע מה הוא עושה. הוא הסביר לי שאנחנו נעבוד יחד, הוא יהיה הברוקר האישי שלי ומטרתו לגרום לי להרוויח כמה שיותר כסף. הוא טען כי הוא מקבל אחוזים מהרווחים שלי וכי ככל שאני מרוויח החברה שלו מרוויחה. שון דיבר באופן קולח ושוטף ורק בדיעבד הבנתי כי הוא השתמש בכל מניפולציה אפשרית על מנת שאני אסכים לשים כסף בחשבון. הוא לא רצה שנתנהל בכתב ואת הקשר איתי הוא ניהל בשיחות טלפון וסקייפ. אני ביקשתי להכניס לחשבון רק 500-1000 פאונד אבל הוא לחץ עלי להגדיל את הסכום ל 5000 פאונד על מנת שנוכל לסחור ביחד ולראות רווח משמעותי. הוא אמר שישלח לי סימנים לאופציות טובות וילמד אותי לסחור כך שתוך שלושה חודשים אוכל להתחיל לסחור בעצמי. בסופו של דבר הוא באמת לימד אותי. לימד אותי עד כמה קל להציג מצג שווא ולגרום לי להאמין בו. עד כמה הרצון שלי לעשות כסף הפך אותי לקל להשפעה."

איבד 57 אלף פאונד לתעשיית האופציות הבינאריות. מרטין הופר (התמונה באדיבות המרואיין).
איבד 57 אלף פאונד לתעשיית האופציות הבינאריות. מרטין הופר (התמונה באדיבות המרואיין).

איך הוא עשה את זה? באילו שיטות הוא גרם לך לשים כסף?

"בשלב ראשון הוא גרם לי להאמין שכשאני מרוויח גם הוא מרוויח. שיש פה מצב של WIN-WIN. אח"כ הוא הבטיח לי 'בונוס', כסף שהחברה שלו תכניס לחשבוני בנוסף לכסף שאני מכניס. הוא אמר שאם אני לא מעוניין להמשיך לסחור אני יכול פשוט למשוך את הכסף שבחשבון ולצאת. הוא חזר על זה הרבה פעמים. ואמר שאין לי מה לדאוג. החלטתי לחקור קצת בעצמי. נכנסתי למספר אתרים שראיתי בהם ביקורות חיוביות על השיטה ועל החברה והחלטתי לתת לזה צ'אנס. קשה לי להסביר לך את מה שעבר עלי. זה שטף של מילים והבטחות שסוחף אותך. בונים אצלך אמון וגם מייצרים קשר אישי. הוא היה מספר לי על עצמו דברים שלא קשורים למסחר ואני סיפרתי לו הרבה דברים פרטיים על חיי. בדיעבד אני מניח שהוא שיקר על הכל. על כך שהוא נשוי וחי בלונדון ובעצם כל הסיפור שסיפר לי."

"תכנית השיקום" שמגדילה את ההפסדים

הופר מספר כי מדי פעם הוא גם הרוויח. אבל לרווחים לא הייתה משמעות שכן הוא לא יכל למשוך אותם. כל פעם שהוא הרוויח הוא קיבל 75% מההשקעה. אנשי החברה טענו כי 25% הנוספים הם הרווח של החברה ושל הברוקרים.

האם באיזשהו שלב קיבלת כסף חזרה מהחברה?

"פעם אחת. בעקבות מקרה שבו ה"ברוקר" לחץ בעצמו על פקודת המכירה מבלי שהסכמתי לכך. הצלחתי לתעד את זה ואיימתי על החברה בתביעה. הם החזירו לי מיד את ה-4,000 פאונד".

וכשראית שאתה מפסיד למה לא יצאת מזה?

"לוקח לך זמן להבין מה הם עושים. יש מדרגות של הבטחות כדי להשאיר אותך פעיל כמה שיותר זמן. זה מתחיל בבונוס על הפקדות גדולות. אח"כ אומרים לך שיש אופציה מיוחדת עם סיכויי הצלחה גבוהים. אח"כ אומרים לך שיש תכנית לקבוצה סגורה של משקיעים שאתה יכול להצטרף אליה אם תעלה קצת את ההשקעה שלך. בשלב מסויים, אחרי שהשקעתי את כל מה שיכולתי החלטתי לצאת. ביקשתי למשוך את הסכום שנשאר בחשבון. אז הם אמרו שאני לא יכול למשוך כי קיבלתי בונוס מהחברה. העבירו אותי לאנליסט ואז לברוקר ראשי ולמנהל צוות. אבל כל מה שהם רצו זה לשכנע אותי להפקיד עוד כסף תמורת האפשרות לעבוד ישירות מולם. הם הבטיחו לי שאם אשים עוד 10,000 פאונד מולם זה יבטל את הקפאת המשיכה של הבונוס. היקפי המסחר שהיו עד אז מוגבלים ל-10% מגובה החשבון התחילו לעלות לרמה של 1000% ומהר מאוד איבדתי הכל. ואז העבירו אותי לתוכנית שיקום שלפי ההבטחות תוכל לבנות אותי מחדש ולהחזיר לי את הכסף, אם אני אהיה מוכן להשקיע בה."

אופציות בינאריות - איך עובדת השיטה? (גרפיקה: דבר ראשון).
אופציות בינאריות – איך עובדת השיטה? (גרפיקה: דבר ראשון).

על 'תכנית שיקום' (recovery plans) שמענו מספר פעמים מאנשים שונים שסיפרו על החוויה שלהם באופציות בינאריות. על פי עדויות שונות בחברות המדוברות יש צוותים מיוחדים אליהם מגיעים ה"ברוקרים" בעלי היכולות הגבוהות ביותר בתחום השכנוע. הרמה הנמוכה של אנשי המכירות יוצרת קשר עם אנשים שפרטיהם הגיעו דרך סוכני "לידים", פרטי קשר של "לקוחות" פוטנציאליים. רבות מהשיחות הראשוניות עם הלקוחות נגמרות ללא עסקה, למזלם של אלו שהשכילו לחמוק מהמלכודת. לקוחות שכבר הוכיחו שאפשר למשוך מהם כסף ועברו לסכומים גבוהים יותר מועברים למחלקות המיוחדות האלה.

בסופו של דבר הופר הפסיק להשקיע באופציות בינאריות אחרי שספג הפסד עצום של 50,000 פאונד. להופר לא היה ניסיון עם השקעות או מסחר בשוק ההון. הוא מעיד כי חמשת ה"ברוקרים" שאתם דיבר והציגו את עצמם בשמות מייקל, שון ג'יימס וכו' תמיד דיברו באופן מאוד הגיוני. הם לא הבטיחו לו התעשרות מידית אבל הצליחו לגרום לו לאבד את כל חסכונותיו ואף לקחת על עצמו הלוואות שהוא מחזיר עד היום. רק אחרי שניתק את הקשר עם החברה הוא הבין שהיה קורבן של הונאה. זאת לאחר שקיבל פניה מבחור ישראלי שעוסק בתביעות החזר מול הבנקים להשבת הכסף לאנשים שנוצלו בתעשיית האופציות הבינאריות. עד כה הופר לא הצליח להשיב את כספו.

השקיע את הכסף שהשיב במאבק בהונאה

מי שכן הצליח להשיב חלק מכספו הוא גראהם טאוולר. גרהאם הוא בנקאי בגמלאות בן 81 מלונדון שהתפתה לסחור באמצעות חברת Base2Trade וחברת OptionsXO בין יוני 2014 לינואר 2015. בתקופה של שבעה חודשים הפסיד טאוולר לא פחות מ-90,000 פאונד. מדבריו עולה כי נכנע לאותן שיטות השכנוע שמתאר הופר: השמות הבדויים, הבטחות השווא, ההשקעה הקטנה יחסית בהתחלה שגדלה לאט לאט, סירוב החברות לאפשר את משיכת יתרת הכסף שנותרה בחשבון ותכנית השיקום להצלת הכסף שמסתיימת בהגדלת ההפסד. טאוולר חשד שנעקץ, אך רק שיחה שקיבל מאותו בחור ישראלי שעוסק בהשבת כספים לנפגעי השיטה גרמה לו להבין מה שקרה לו. בעזרתו הוא הצליח להשיב 26,000 פאונד מתוך 90,000 שאיבד. טאוולר, בהיותו בנקאי לשעבר ב-HSBC הבין כי הבנק מחויב להגן על לקוחותיו ותבע מהבנק לבצע פעולה של ביטול חיוב על בסיס טענה של הונאה ומצג שווא. עם זאת על פי נהלי הבנקים באנגליה תביעה כזו אפשרית רק 120 יום ממועד החיוב. על אף החובות שצבר טאוולר הוא החליט כי את הכסף שקיבל חזרה מהבנק הוא ישקיע במאבק נגד ההונאה והפך לשותף של הבחור הישראלי שסייע לו בהשבת כספו.

גרהם (התמונה באדיבות המצולם).
לאחר שגילה שרומה החליט להלחם בתופעה. גראהם טאוולר (התמונה באדיבות המצולם).

בראיון אתו מסביר טאוולר כי "המאבק שלי להשבת הכסף שנלקח ממני לא הסתיים. אני עדיין מתמודד עם החזרי חוב כבדים. בכוונתי לתבוע את מדינת ישראל ורשויות החוק שלה שאפשרו ביודעין את ההונאה. אני רואה את מדינת ישראל כנושאת באחריות לנזקים שנגרמו לי ולרבים אחרים." בחודשים האחרונים טאוולר נערך להגשת תביעה ייצוגית ואוסף עדויות מאנשים אחרים שנפגעו. "אנחנו (הנפגעים ע.כ.) צריכים להתאחד ולעבוד ביחד. בשלב הראשון אנחנו ניצור תקדים משפטי ובשלב השני נלחץ על המשטרה הישראלית לפעול. אם אני הצלחתי לגלות איפה נמצאים אותם "חדרי לחץ" בהם יושבים נציגי החברות הללו ברחובות הראשיים של רמת גן והרצליה גם המשטרה יכולה למצוא אותם ולעצור את התעשייה הזו."

"לא רציתי שיסיים את חייו בידיעה שהפסיד במאבק"

אחד האנשים שטאוולר ושותפו הישראלי לא הצליחו להציל הוא מייקל (שם בדוי) שנפטר ממחלת הסרטן לפני מספר חודשים, לא לפני שאיבד 250,000 פאונד. את סיפורו סיפרו לנו אשתו ובתו שמנהלות היום מאבק להשבת כספו. השתיים מבקשות לשמור על אנונימיות, מאחר והן חוששות מהחברות שממשיכות להתקשר אליהן עד היום בניסיון לשכנע אותן להשקיע. הן מספרות על בעל ואבא דואג ואוהב שדאג לפרנס את משפחתו בכבוד כל השנים עד שנפל לרשתם של הסוחרים באופציות בינאריות. "לאחר שגילה כי הוא חולה בסרטן, קיבל מייקל שיחת טלפון מחברת אופציות בינאריות. מאחר וכבר לא היה מסוגל לעבוד ולצאת מהבית, הוא התפתה להשקיע את כספו באופציות בינאריות בשאיפה להמשיך ולתמוך במשפחה. הם הבטיחו לו שהוא יוכל לייצר הכנסה חודשית יפה מהבית". כששאלתי את אשתו של מייקל אם היא יודעת כיצד הונו אותו אנשי המכירות של האופציות הבינאריות היא ענתה בכעס: "אסור לקרוא להם אנשי מכירות. הם לא מוכרים שום דבר. אלו נוכלים וגנבים. אני זוכרת כשהייתי עונה לטלפון הם היו ממש נחמדים. הם ממש התיידדו עם מייקל. פניהם המכוערות נחשפו רק ברגע שהוא ביקש למשוך את כספו. פתאום האנשים הנחמדים האלה התחילו לדבר באופן מרושע ומלוכלך." היא מסבירה כי בעלה "האמין שהוא משקיע בשוק ההון. הם הציגו לו מצג שווא. אם הוא היה מבין שהכסף הולך ישירות לכיסי החברות האלה הוא לא היה נותן להם את כספו."

אחרי שמייקל הפסיד 250,000 פאונד (למעלה ממיליון שקלים) הוא הבין שהוא נעקץ. כשמחלתו נמצאת כבר בשלב מתקדם הוא התחיל לחקור על ההונאה והגיע למיזם של טאוולר ושותפו הישראלי. אשתו מספרת כי "יחד הם פנו לבנק של פיטר RBS (רויאל בנק אוף סקוטלנד) אבל הבנק דחה את תביעתם להחזר חיוב. אח"כ פנינו גם ל-FOS (גוף מקביל למפקח על שוק ההון בבריטניה ע.כ.), שמינה חוקר למקרה. אחרי תהליך ארוך הבנו שמהחקירה הזו לא הולך לצאת כלום. את תשובתו של החוקר כי הוא לא מתכוון לקבל את התביעה קיבלנו כשמייקל כבר היה בימיו האחרונים. לא רציתי שיסיים את חייו בידיעה שהוא הפסיד במאבק. למעשה אני עדיין חושבת שאפשר לנצח במאבק הזה. מייקל כבר לא יקבל את כספו אבל אפשר לעשות פה צדק." במהלך מאבקיהם הצליחו טאוולר ושותפו הישראלי להשיב למייקל 20,000 פאונד ו-15,000 דולר מהכספים שאיבד.

האופציות הבינאריות (© User:Colin / Wikimedia Commons / CC BY-SA 4.0)
האופציות הבינאריות (© User:Colin / Wikimedia Commons / CC BY-SA 4.0)

לקראת סיום השיחה אתה אומרת לנו אשתו של מייקל "החברות האלה מוציאות שם רע מאוד לישראל ולישראלים. אני חושבת שהרשויות במדינת ישראל לא עושות כלום כדי להילחם בתופעה הזו. אני חייבת לומר שבעלי היה אדם מאמין שהאמין בטוב לבם של בני אדם. הבחור הישראלי שסייע לנו גרם לנו להאמין כי יש גם ישראלים מוסריים. אנחנו רוצות להגיש תביעה נגד הרשויות בישראל. אבל מדובר בתהליך יקר מאוד. ולנו אין את המשאבים לנהל את המאבק הזה. ראיתי כתבות על אנשים שהצליחו לקבל את כספם חזרה ואני מאמינה שצדק יעשה." אשתו של מייקל הפנתה אותנו לדף הפייסבוק של המאבק נגד האופציות הבינאריות “Stop Israel’s Binary Options Fraud” וביקשה שנסייע להפיץ את קיומו. היא מאמינה שאם הציבור הישראלי יכיר את הנושא של האופציות הבינאריות אולי הרשויות יחליטו לפעול.

כשדיברנו עם הבחור הישראלי שסייע למייקל ולטאוולר במאבקם הוא ביקש שלא להיחשף תקשורתית בשלב זה. לטענתו הוא לא מעוניין להיות פני המאבק. הוא רק רוצה לראות את הצדק נעשה.

הסיפור הישראלי המקומם

מהסיפורים שהגיעו למערכת "דבר ראשון", ניכר כי הישראלים ממהרים פחות לחשוף את העובדה שנפלו קרבן לתרמית האופציות הבינאריות, שכבר אינה חוקית בישראל. עם זאת, סיפור מקומם במיוחד שהגיע למערכת הוא סיפורו של אבי (שם בדוי) שהפסיד 3,000 שקל כשהשקיע דווקא בחברת פורקס. תעשיית הפורקס היא תעשייה אחות לאופציות הבינאריות, הפועלת בשיטה שונה ונהנית מתדמית מהוגנת יותר ומספר חברות בתחום אף קיבלו רישיון לניהול זירות מסחר מהרשות לניירות ערך. בעוד חלק מתעשיית הפורקס מתנהלת כצורת מסחר לגיטמית, יש שמשתמשים בה בכדי לרמות לקוחות בדומה לתעשיית האופציות הבינאריות.

המיוחד בסיפורו של אבי הוא בהיותו אוטיסט החי בהוסטל ומתקיים מקצבת נכות של 2,500 שקל בחודש ומעבודה במסגרת שיקומית המכניסה לו 2,500 שקלים נוספים. אחיו של אבי סיפר לנו כי מי שמשוחח עם אבי במשך שלוש דקות מבין כי הוא לא כשיר לקבל החלטות. אין לו ספק כי מי שלקח מאבי כסף הבין שהוא אוטיסט. "לאחר שגילינו שחסרים בחשבונו של אבי 3,000 שקלים ניסינו להבין ממנו מה קרה לכסף. בהתחלה הוא הסתיר את הסיפור. אח"כ הוא סיפר לנו והתבייש מאוד. בתוך התחקור שעשתה המשפחה שמנו לב כי אבי התחיל לדבר על חזרה בתשובה. הוא קשר את ההשקעה ב-FOREX לאמונה באלוהים." נסיונותיו של אחיו של אבי לקבל חזרה את הכסף לא צלחו.

בין החברות שעלו בשיחות עם הקורבנות עלו השמות Titan trade, NRG binary, BinaryBook, TraderRoom, BigOption, Base2Trade ו- Options XO. מבדיקתנו עולה כי חלק מהחברות הללו כבר לא קיימות וחלקן נמצאות ברשימה האדומה של רשויות החוק האמריקאיות. רשימה הכוללת 40 חברות ישראליות החשודות בהונאת רשת.

עד כה לא התקבלה תגובה מאף אחת החברות הנ"ל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!