דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
25.6°תל אביב
  • 23.0°ירושלים
  • 25.6°תל אביב
  • 20.5°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 26.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 23.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה באירופה

לראשונה מהמהפכה הבולשביקית: רוסיה הגיעה לחדלות פירעון

ממשל פוטין כשל בתשלום חוב של 100 מיליון דולר מה-27 במאי | דירוג האשראי של אגרות החוב מוגדר כ"אגרות זבל" | לטענת רוסיה, מדובר ב"כח עליון" שהונדס על ידי הסנקציות המערביות, שהקפיאו את נכסי המט"ח שלה

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (צילום: AP Photo/Alexander Zemlianichenko, Pool, File)
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (צילום: AP Photo/Alexander Zemlianichenko, Pool, File)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

רוסיה הפכה היום (שני) באופן רשמי על חדלות פירעון לגבי חובותיה החיצוניים. תשלום ריבית על אגרת חוב בסך 100 מיליון דולר, שהיה אמור להתקבל ב-27 במאי, סיים את תקופת הארכה של 30 יום ללא ביצוע התשלום, מה שהביא את המדינה לחדלות פירעון.

לו הייתה רוסיה חברה עסקית, בעלי החוב היו יכולים לתבוע לעצמם את הבעלות על החברה עצמה ונכסיה. היות ורוסיה היא מעצמה גרעינית שמנהלת מלחמה קונבציונלית פעילה, בעלי אגרות החוב יכולים בעיקר לספוג את ירידת הערך שלהן בשווקי ההון, בהן הן נסחרות בכ-20 סנט לדולר. דירוג האשראי של אגרות אלו מוגדר כמה חודשים כ"אגרות זבל".

אנשים בתור לבנק אלפא במוסקבה (צילום: AP Photo/Victor Berzkin, File)
אנשים בתור לבנק אלפא במוסקבה (צילום: AP Photo/Victor Berzkin, File)

אי תשלום החוב אינו נובע מהיעדר יתרות מט"ח, אלא מהסנקציות המערביות, שהקפיאו את נכסי המט"ח של רוסיה בדולרים וביורו, כ-640 מיליארד דולר, לעומת חובות של 40 מיליארד דולר. ללא נגישות למטבע חוץ, רוסיה תתקשה לרכוש סחורות מרוב המדינות, למעט סין, שבונה מערכת מסחרית עם רוסיה על בסיס רובלים ויואנים סינים.

כאשר רוסיה מחזיקה דולרים בבנק הם אינם "אצלה" למעשה, אלא יתרה דולרית בבנק כלשהו שמגובה בדולרים בבנק אמריקאי. לכן, ממשלת ארצות הברית יכולה להורות לבנק האמריקאי המקביל לחסום ביצוע תשלומים מאותו חשבון ולהקפיא כסף של כל מדינה זרה.

בעת משבר כלכלי חמור בשנת 1998 רוסיה שמטה חובות פנימיים בדולרים, בתקופת שלטונו של בוריס ילצין, אך הפעם הקודמת בה שמטה רוסיה חובות חיצוניים הייתה ב1918, כאשר וולדימיר לנין החליט שלא לכבד את חובות המשטר הקודם, בימי המהפכה הבולשוויקית.

רוסיה מציעה כיום לפדות את חובותיה החיצוניים ברובלים, אף שהדבר מנוגד לתנאים הנקובים באגרות החוב החיצוניות שלה. לא ברור האם בעלי החוב יסכימו לקבל תשלום ברובלים, כאשר לוח הסילוקין של רוסיה חייב תשלומים של כ-400 מיליון דולר עוד, וקצת פחות מכך בספטמבר הקרוב. רוסיה ביצע התשלומים אלו בשבוע האחרון, אך לא ברור האם תשלום זה יתקבל על ידי המחזיקים, או שאולי יוקפא על ידי מדינות המערב, כביצוע תשלום מנוגד לסנקציות.

היות ולרוסיה יש הכנסות גבוהות במטבע חוץ תמורת יצוא אנרגיה וסחורות אחרות, נראה שאי התשלום בשל הסנקציות מהווה גם בחירה מצד רוסיה, ולא היעדר מוחלט של יכולת לבצע תשלומים.

ההשלכה הצפויה ביותר של המצב הנוכחי, הוא קושי גובר של רוסיה לגייס הלוואות חדשות במטבע חוץ. מצב המלחמה והסנקציות מונעות ניהול משא ומתן בין המחזיקים לבין רוסיה על הנפקת אגרות חוב מחליפות, בערך נמוך יותר, כפי שנהוג במקרים אחרים של חדלות פירעון.

מאז שנת 2014 החשיפה של גופים פיננסיים זרים לרוסיה נמצאת בתהליך צמצום, כך שההשלכות של חדלות הפירעון איננה אסון פיננסי שעלול להדביק כלכלות אחרות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!