דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
20.4°תל אביב
  • 18.9°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 18.5°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 22.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 20.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הזכות לקורת גג

טור אורח / ממשלת השינוי נכשלה: התמודדות עם משבר הדיור הייתה מאחה את הקרע בעם

הציבור מבין מהם הפתרונות הנדרשים למשבר הדיור: עצירת הספסרות בקרקעות, פיקוח על השכירות והתערבות עמוקה בשוק | צעדים אלה היו משפרים את רווחתם של האזרחים ותורמים לחברה סולידרית יותר, אבל במקומם, הממשלה המשיכה בחיסול הדיור הציבורי, שהוא הסמל המובהק ביותר לאותה סולידריות

שר האוצר אביגדור ליברמן (מימין) וראש הממשלה נפתלי בנט במליאת הכנסת (צילום ארכיון: הדס פרוש / פלאש 90)
שר האוצר אביגדור ליברמן (מימין) וראש הממשלה החליפי נפתלי בנט במליאת הכנסת. הציבור מבין שצריך ליצור שוק דיור בלי מטרות רווח שפועל למען האזרחים (צילום ארכיון: הדס פרוש / פלאש 90)
דני גיגי
דני גיגי
כותב אורח
צרו קשר עם המערכת:

הניסוי אכן נכשל, והממשלה שהגדירה את עצמה ממשלת שינוי התמוטטה כמגדל קלפים, בלי שהובילה שינוי משמעותי בחיים של אנשים. הרעיון לחבר בין האוכלוסיות השונות בחברה הישראלית הוא בהחלט רעיון נכון וחשוב, אבל הביצוע של הממשלה היה כושל, כי הדבק שבאמצעותו ניסו לעשות את החיבור, "רק לא ביבי", רק העצים את הקרעים והוביל לריאקציה קשה של הציבור כלפי הממשלה. הניסוי יכול היה להצליח אילו נוצר סביב ערכים עמוקים יותר של צדק ופעולה אמיתית ליצור שינוי עבור כל חלקי החברה הישראלית.

ההתמודדות עם משבר הדיור היא דוגמה לדבק שכל כך דרוש לפוליטיקה ולחברה הישראלית, אבל אף אחד לא הניף את הדגל הזה, ולכן אנשים מכל חלקי האוכלוסייה ממשיכים לסבול ממחסור בקורת גג יציבה וראויה. עולים ותיקים, עולים חדשים, נכים, יהודים, ערבים, דתיים, חילוניים, צעירים, קשישים, אימהות חד-הוריות וזוגות צעירים, ללא קשר להשתייכות הפוליטית או לסקטור שאליו הם משתייכים, סובלים ומתקשים לספק למשפחות שלהם קורת גג.

כולם גם יודעים כבר מה הפתרון, ומבינים שצריך פעולה נחושה ועקשנית של הממשלה נגד הרווחים העצומים בשוק הנדל"ן. צריך לעצור את הספסרות בקרקעות ואת רווחי הבנקים העצומים, צריך להטיל הגבלות על שוק השכירות, וצריך להפסיק את ההטבות והתמריצים לקבלנים ויזמים. הציבור מבין שצריך ליצור שוק דיור בלי מטרות רווח שפועל למען האזרחים.

אבל ההבנה הזאת לא מספיקה. כל עוד כל סקטור בחברה הישראלית יפעל בנפרד רק לטובת הסקטור שלו, בעלי האינטרס שיצרו כאן שוק נדל"ן רווחי מאוד ימשיכו לשלוט ולהגדיל רווחים על חשבון הציבור כולו.

למרבה הצער, ממשלת השינוי לא תרמה במאומה לחיבור מהסוג הזה בין האוכלוסיות השונות, ואף החריפה את המצב ויצרה קרעים בין חסרי הדיור מהסקטורים השונים. בשנה האחרונה מחירי הדירות הרקיעו שחקים, והממשלה המשיכה במדיניות הספסרות בקרקעות ולא נקטה שום צעד משמעותי כדי להתמודד עם המשך הגזל. במקום, הממשלה המשיכה בחיסול הדיור הציבורי, שהוא סמל הסולידריות המובהק ביותר.

מתן עדיפות לעולים חדשים על פני עולים ותיקים, הרחבת הפערים בין עשירים לעניים בתחום הדיור, והעצמת שוק הנדל"ן על חשבון האזרחים רק העמיקו את חוסר האמון בממשלה שניסתה להציג מראה של סולידריות. השוק החופשי הדמיוני שהמשיכה לקדם הממשלה העניק עוד ועוד הטבות לבעלי ההון, והעמיק את הפערים בחברה הישראלית.

משבר הדיור מדגים באופן ברור שנפילת הממשלה נובעת מכך שהציבור לא הסתפק ולא התרשם מהאמירות של ראשי המפלגות על סולידריות, ודרש מהם סולידריות אמיתית, שגם תהפוך את החיים בארץ לטובים יותר.

הדיור הוא כמובן לא התחום היחיד שבו נדרשים חיבורים כאלה בין הסקטורים השונים בחברה הישראלית, אבל הוא בהחלט התחום הבוער ביותר, עם הסיכוי הטוב ביותר ליצור סולידריות ושינוי אמיתי וארוך טווח בפוליטיקה הישראלית.

הכותב הוא מנכ"ל פורום הדיור הציבורי

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!