דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חקלאות

החקלאים לראשי הארגונים: "תקנו את החורים ברפורמה, לא סומכים על האוצר"

בעצומה שעליה חתמו עד כה 1,000 חקלאים מרחבי הארץ, הם מביעים את התנגדותם לרפורמה בחקלאות במתכונתה הנוכחית, וקוראים לראשי הארגונים החקלאיים והתנועות המיישבות "למשוך חתימתם מהסכם הרפורמה לאלתר, לעצור ולהתייעץ"

הפגנת חקלאים בכביש הערבה (צילום: תם אלדר)
הפגנת חקלאים בכביש הערבה, ינואר 2022. "ההסכם מחורר מדי, נהיה חשופים לתחרות לא הוגנת" (צילום ארכיון: תם אלדר)
מאיה רונן

1,000 חקלאים נגד הרפורמה: ההסכם שנחתם בשבוע שעבר בין ראשי הארגונים למשרדי האוצר והחקלאות "מהווה סכנה מיידית להמשך קיומה של החקלאות", נכתב בעצומה שנשלחה לראשי הארגונים החקלאיים והתנועות המיישבות.

ארגוני החקלאים הגיעו בשבוע שעבר, לאחר משא ומתן אינטנסיבי, להסכם עם משרדי האוצר והחקלאות על עיקרי הרפורמה בענפי הצומח.

מובילי העצומה מתנגדים להסרת המכסים על ייבוא תוצרת חקלאית, עד שלא יושוו עלויות הייצור בארץ לעלויות במדינות הייבוא. נוסף על כך, הם דורשים התניה של הייבוא בייצוא הדדי אל מדינות המקור. "לא נפקיר את האגף להגנת הצומח בידי גופים פוליטיים", נכתב בעצומה. החותמים דורשים לבחון מחדש את עלויות העסקת עובדים הזרים בחקלאות. "התמיכות הישירות המובטחות לא מכסות את הנזק הבלתי הפיך שייגרם לחקלאות", נכתב, "ולפיכך יש לעצור לאלתר את הרפורמה החקלאית עד שיוסדרו העיוותים".

"האוצר ישחק במספרים ולא ייתן את התמיכה המובטחת"

"אנחנו לא נגד רפורמה", אומר ל'דבר' גיא בן דור, חקלאי מיסוד המעלה, מיוזמי העצומה. "אנחנו מוכנים לקבל את זה שצריך לעשות שינויים, אבל טוענים שהרחיקו לכת בהורדת המכסים. הורידו אותם לרמה שתביא להצפה של פרי. אין לי טענות לחברי הכנסת של כחול לבן או של העבודה. אני רוצה שארגוני החקלאים יעצרו וישמעו אותנו, כי יש דברים שלדעתנו הם התפשרו עליהם מדי".

את חששותיהם ביטאו החקלאים במוצאי שבת, כשהוצגו בפניהם עיקרי ההסכם על ידי דובי אמיתי, יו"ר התאחדות האיכרים ויו"ר נשיאות המגזר העסקי שהיה שותף למשא ומתן.

לדברי בן דור, יש חשש כבד בקרב החקלאים שהתמיכות הישירות המובטחות לא  יגיעו ליעדן. "המדינה עושה הכול כדי להימנע מפיצוי, וזה דבר שחייב להיות מעוגן ולא נתון למשחקים, אחרת אלה סתם סיפורים. הפיצוי שמציעים ברפורמה לא מספיק, ואני יודע שבמעלה הדרך האוצר ישחק עם המספרים ויגיד שלא נכנס לארץ 10% מסוג הגידול שלי ולא אהיה זכאי לכלום. לא צריך להכניס יותר מ-2%-3% מהצריכה המקומית כדי לרסק את השוק. הסכומים האלה לא עושים את ההבדל, והאמת היא שאני לא מאמין לאוצר שייתן לנו את התמיכה המובטחת. בכל מקרה, אנחנו לא בונים על תמיכה או פיצוי. מעולם לא בנינו על זה, וגם גובה התמיכה לא מתקרב לעומק הנזק שייגרם מהחשיפה לייבוא".

כמו מגדלי פירות רבים, גם בן דור חושש שימצא עצמו מול שוק פרוץ לייבוא בלי שום הגנה.

"שר החקלאות עודד פורר ומשרדו ניהלו במשך שנה קמפיין והפכו אותנו לאויבי הארץ. אני מגדל שזיפים ומשמשים. עוד לא הומצאו פתרונות טכנולוגיים לקטיף כזה. יש לי את מערכות ההשקיה הכי מתקדמות ובכל מה שאפשר להתייעל – התייעלתי, אבל אני לא אקבל גישה לשום תמיכה על שימוש בטכנולוגיות והיי-טק לקטיף, כי עוד לא המציאו מכונה שתקטוף פרי במקום פועלים.

"אם יביאו פירות מארצות כמו ירדן וטורקיה, שבהן שכר העבודה הוא עשירית מהשכר פה, מי יוכל להתחרות בזה? אין כרגע את הפתרונות הטכנולוגיים שיעשו את המהפכה במשק, ומה שנחוץ לחקלאים כמוני שמגדלים בחממות ומטעים זה ידיים עובדות".

דובי אמיתי: "לא אתן לישראל להפוך למדינת ייבוא"

רבים מהחקלאים שחתמו על העצומה אמרו שביטול האגרות על העסקת עובדים זרים והאפשרות לניכוי הוצאות ייכנסו לתוקף רק בעוד חצי שנה לפחות. "איפה זה משאיר אותנו בינתיים? בכל זאת נהיה חשופים לתחרות לא הוגנת. זה חור גדול, כי בינתיים ייכנס ייבוא ולא נוכל להתחרות. ההסכם מחורר מדי".

מובילי העצומה קוראים להנהגה החקלאית לא לחתום עליה, ולשוב לשוחח עם החקלאים: "אנחנו יודעים שכל שינוי כזה צריך לעבור מסכת אישורים והליכים בירוקרטיים. ברור לנו שעד החתימה על ההסכם הסופי יש עוד פרטים שצריך לסגור ולנסח. לכן אנחנו מבקשים מההנהגה החקלאית: תעצרו ואל תחתמו כי צריך לסדר כמה דברים בהסכם ולוודא שהחקלאים באמת יוכלו לקבל את התמיכה המובטחת".

דובי אמיתי, יו"ר התאחדות האיכרים. "אני ער לקולות שעולים מהשטח" (צילום: קרן שמש)
דובי אמיתי, יו"ר התאחדות האיכרים. "אני ער לקולות שעולים מהשטח" (צילום: קרן שמש)

למרות חילוקי הדעות, חשוב לבן דור להבהיר שאין בכוונתו לחתור תחת ההנהגה או לייצר דה-לגיטימציה: "אין לי שום כוונה לעשות מלחמות פנימיות. אני לא רוצה לרשת אף אחד בארגונים. עד עכשיו הם עשו עבודה טובה ונלחמו לטובת החקלאים. אני סומך עליהם, ועד עכשיו גיבינו אותם בכל צעד. זה לא אישי, וחשוב לי שיישאר כך. אני חקלאי ודואג שנוכל להמשיך להתקיים גם עם השינויים הנדרשים".

דובי אמיתי, יו"ר התאחדות האיכרים ויו"ר נשיאות המגזר העסקי: ״לאחר משא ומתן אינטנסיבי וקשה, הגענו להסכם ששומר על החקלאות הישראלית. אני מבין את החששות, אבל גם מבין שצריך לנהל את הסיכוי מול הסיכון. אני חושב שקיבלנו החלטה נכונה. נמשיך לגדל את התוצרת, לעקוב אחר יישום כל חלקי הרפורמה. בתוך עמי אני חי, ואני ער לקולות שעולים מהשטח. בתקופה הקרובה, אני צפוי לפגוש חקלאים רבים כדי להציג להם בצורה ישירה את הרפורמה. אקשיב לדבריהם, ואמשיך לעמוד בהבטחה שלי: לא אתן לישראל להפוך להיות מדינת ייבוא".

אבשלום (אבו) וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל: "ידוע לי שישנם כאלה שחוששים ואף מתנגדים להסכם, וישנם דברים שצריך עדיין לשפר. מדובר בהסכם סביר בנקודת הזמן הנוכחית, שמעניק ודאות ועתיד לחקלאות הישראלית ולחקלאי ארצנו בתקופה שאין בה יציבות. האלטרנטיבה לאי חתימה על ההסכם, הייתה השארת המצב הנוכחי על כנו. הצלחנו לשפר כמה נושאים בצורה מהותית ורק אז אישרנו את ההסכם.

"עדיין אין בידינו את ההסכם הסופי, והחתימות לא בוצעו בפועל, אלא רק הגעה להסכמות. הצוותים המשפטיים של משרד החקלאות והאוצר עובדים במלוא המרץ על הפרטים, ואני מקווה שבקרוב נוכל לשלוח לכולם את ההסכם החתום.

"יש עוד עבודה רבה ביישום ההסכם. צוותים מקצועיים ממשרד החקלאות ומטעם החקלאים צריכים לגבש את דרכי העבודה ואת הדרך שבה החקלאים יקבלו את הפיצוי המגיע להם. כולנו תקווה שעבודתנו תישא פרי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!