דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.9°תל אביב
  • 19.2°ירושלים
  • 20.9°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.8°באר שבע
  • 29.2°אילת
  • 21.9°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 21.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

צרפת: עודפי גבייה של 20 מיליארד אירו ישמשו למאבק ביוקר המחייה

התכנית מתווספת לסבסוד תשלומי אנרגיה ב-26 מיליארד אירו שכבר הוקצו | מימון התכנית יסתייע בגביית מיסים שעברה את הצפי בשנת 2021

נשיא צרפת עמנואל מקרון (צילום: ASSOCIATED PRESS)
נשיא צרפת עמנואל מקרון (צילום: ASSOCIATED PRESS)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

שר האוצר הצרפתי ברונו לה מר יוזם תכנית סיוע למאבק ביוקר המחיה בהיקף של כ-20.4 מיליארד יורו. התכנית החדשה מתווספת להקצאה קיימת של 26 מיליארד יורו, אשר שימשו לטובת קביעת מחירי תקרה מקסימלית למחירי האנרגיה לצרכן ומימון התכנית יסתייע בגביית מסים מעבר לצפי בשנת 2021.  

"אנו זקוקים לצעדים ממוקדים וזמניים", אמר לה מר לרדיו "אירופה 1", והבהיר כי לא מדובר בצעדים ש"יעלו כמה שיעלו", אלא בכפוף ליכולת המימון הציבורית. האינפלציה בצרפת הגיעה החודש ל-6.5% לעומת רמת המחירים לפני 12 חודשים.  

לה מר גם פנה לגרומים במגזר העסקי, בתחום הבנקאות, ההובלה והביטוח, כדי שיתאמצו גם הם להעניק הוזלות בתקופה הקרובה למשקי הבית. 

לפי בלומברג, התכנית אמורה להיות מוצגת לקבינט ביום חמישי הקרוב ולא כוללת רק צעדי סיוע נוספים אלא גם שינוי במתכונת הסיוע הקיימת. היא עתידה להחליף סובסידיה קיימת של 18 יורוסנט לליטר דלק שתסתיים בסוף אוגוסט, בסיוע ממוקד יותר בנהגים שרכבם משמש לצורך עבודתם (ולא רק לנסיעה לעבודה).  

התכנית צפויה לכלול תוספת של 4% לקצבאות לקשישים ולנזקקים, ותוספות שכר של 3.5% במגזר הציבורי. הפטור ממס לתשלומי נסיעות ממעסיקים לעובדים יוגדל מ500 ל700 יורו, והפטור על החזרי דלק יוגדל מ-200 ל-400 יורו. מתוכננת גם הגדלת הפטור ממס של תשלומי בונוס שנתיים לעובדי חברות, בתכניות הקושרות בין הבונוס לרווחי החברה. אגרת הטלוויזיה בגובה 138 יורו תבוטל, ומימונה יוטל על תקציב המדינה.  

העברת התכנית תהיה קשה, לאור העובדה שהנשיא מקרון איבד את הרוב הפרלמנטרי.  

הסיוע הישראלי התמקד בעשירונים העליונים

גם בישראל קיימים עודפי גביה גדולים של מיסים שהתקבלו השנה והם צפויים להצטבר למעל 46 מיליארד שקלים עבר לצפי המקורי של משרד האוצר. השינוי הכי מהותי שנקט משרד האוצר השנה, בהנחיית השר אביגדור ליברמן (ישראל ביתנו) הוא הגדלת נקודות הזיכוי במס הכנסה – צעד שיסייע בעיקר ל2 העשירונים העליונים. עשירוני הביניים זכו לקבל הגדלת הסבסוד לצהרונים ב-250 מיליון ש״ח, אך לעשירונים התחתונים העניקה הממשלה הנוכחית רק הגדלה של הסיוע לקשישים עניים. מנגד, "מיסים התנהגותיים" , דוגמת מס משקאות ממותקים ומס כלים חד פעמיים פגעו כלכלית באופן ברור יותר בשכבות החלשות. מול גל ההתייקרויות הנוכחי ממשלת ישראל לא הציגה תכניות עד כה. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!