דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.0°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 21.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

יו"ר ארגון עובדי הבניין: "יצרנו לעובדים אופק תעסוקתי"

בספר חדש מסכם איציק מויאל 40 שנים של פעילות בתחום יחסי העבודה, מתוכן 13 בענף הבניין. הוא מדבר על המאבקים שהצליחו ואחד שטרם הושלם, למסד בחקיקה את האחראים לבטיחות באתרי הבנייה

איציק מויאל. "הספר הוא מדריך לימוד עבור כל מי שעוסק ביחסי עבודה" (צילום: דוברות ההסתדרות)
איציק מויאל. "הספר הוא מדריך לימוד עבור כל מי שעוסק ביחסי עבודה" (צילום: דוברות ההסתדרות)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ספר חדש שיוצא בימים אלו מספר את סיפורו של יו"ר איגוד עובדי הבניין והתעשיות הנלוות בהסתדרות יצחק מויאל. הספר 'עבודה בגובה העיניים', מסכם 40 שנים של פעילות בתחום יחסי העבודה והאיגוד המקצועי.

"הספר מספר את הסיפור האישי שלי, אבל אני מקווה שיוכל לשמש גם מעין מדריך או ספר לימוד עבור כל מי שעוסק ביחסי עבודה ובייחוד עבור ועדים ואנשי איגוד מקצועי" אומר מויאל ל'דבר'.

"כשקיבלתי עלי את התפקיד גיליתי שבענף הבניין יש שכבות ארכיאולוגיות ביחסי העבודה, עם הסכם קיבוצי מורכב מאוד עם המון נספחים שהקשה מאוד על העובדים למצות את זכויותיהם. מאז עשינו שינוי משמעותי בענף, וחתמנו כבר על שלושה הסכמים קיבוציים ענפיים חדשים".

"יצרנו לעובדים בענף הבניין אופק תעסוקתי"

בין ההישגים אותם  מונה מויאל מ-13 השנים האחרונות בהן הוא מכהן כיו"ר איגוד עובדי הבניין – העלאת שכר המינימום הענפי, קביעת פנסיה מוגדלת, זכאות לקרן השתלמות וקביעת ותק ענפי ולא לפי המעסיק הספציפי.

איציק מויאל בהפגנה למען בטיחות עובדי הבניין. "נדרשת עדיין חקיקה שתסדיר מחדש את כל תחום האחריות" (צילום: אלבום פרטי)
איציק מויאל בהפגנה למען בטיחות עובדי הבניין. "נדרשת עדיין חקיקה שתסדיר מחדש את כל תחום האחריות" (צילום: אלבום פרטי)

"מה שעשינו בהסכמים הקיבוציים זה ליצור לעובדים בענף הבניין אופק תעסוקתי" מסביר מויאל, שנאבק על כך שתפקידי הניהול בענף יאוישו על ידי עובדים ישראלים בלבד. המאבק לדבריו, נשא פירות: "מאז ההסכם הקיבוצי שלנו ב-2015 ועד היום נכנסו לענף עוד למעלה מ-50 אלף עובדים ישראלים חדשים, כך לפי פרסומי הלמ"ס".

היבט נוסף שקידמה ההסתדרות יחד עם ארגון הקבלנים בוני הארץ, הוא הקמת הקרן לעידוד ולפיתוח ענף הבניה המקדמת את תחום ההכשרות המקצועיות וההשתלמויות בענף. "האתגר הכי גדול של הענף היום הוא לשנות את הדימוי שלו. זה ענף שכל הזמן נכנסות אליו טכנולוגיות חדשות, והיום הוא כבר חצי היי-טק. המשמעות היא שצריך כל הזמן לשפר את הכשרת העובדים והמיומנות שלהם".

"המאבק למען הבטיחות טרם נשלם"

אחד המאבקים המשמעותיים אותם הובילה ההסתדרות, הוא המאבק לקידום הבטיחות בענף שאף הוביל בשנת 2018 להכרזת סכסוך עבודה כללי במשק בעקבותיו נחתם הסכם בטיחות מול המדינה אשר הוביל ליצירת תפקיד חדש באתרי הבנייה: עוזרי בטיחות, לחקיקת חוק המחייב העסקת מנופאים באמצעות חברות כוח אדם ייעודיות ואף ליצירת מנגנון לשלילת רישיונותיהם של קבלנים מפרי חוק.

עם זאת לדברי מויאל המאבק למען הבטיחות טרם נשלם ונדרשת עדיין חקיקה שתסדיר מחדש את כל תחום האחריות לבטיחות באתרי הבניה שכיום נופל על כתפי מנהלי העבודה לבדם, כמו גם קביעת הכשרת בטיחות מחייבת לכלל העובדים בענף. כיום, מפעילה ההסתדרות לצד הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה, הכשרות בטיחות לעובדים פלסטינים במטרה לקדם תרבות עבודה בטוחה באתרים.

ילדות בירוחם ומאבק בהפרטת השק"ם

ספרו של מויאל מתחיל עוד בימי ילדותו בירוחם. אביו היה ממקימי מפעל נגב קרמיקה בעיר, מפעל שבשנים האחרונות נאלץ מויאל לקחת חלק במאבק על זכויות העובדים בתהליך סגירתו. "זה לא פשוט. אבל הצלחנו לכל הפחות לשקם את חברת נגב ולהציל את הפרנסה של 600 משפחות"

הפגנת עובדי השק"ם מול הקריה בתל אביב (צילום: אלבום פרטי)
הפגנת עובדי השק"ם מול הקריה בתל אביב (צילום: אלבום פרטי)

עוד כנער, תלמיד תיכון מקצועי, עבד מויאל במערך ההסעדה של עובדי הקריה למחקר גרעיני בדימונה, נתמנה בבגרותו ליו"ר ועד עובדי מערך השקם בקמ"ג. משם, פילס את דרכו לראשות הארגון הארצי של עובדי השק"ם – מערך הקמעונאות ההסעדה והאירוח העצום ששירת בעבר את חיילי צה"ל ועובדי כוחות הביטחון, שמנה בשיאו כ-12 אלף עובדים. ההתקדמות לתפקיד הייתה לא פשוטה, בדרכו נאלץ מויאל להיאבק בממסד ההסתדרותי הישן, שהקשה על צעיר נחוש מירוחם להגיע לעמדת השפעה בה יוכל להיאבק על זכויות חבריו.

"רבים מהעובדים לא הבינו את עומק הקטסטרופה"

כיו"ר ארגון עובדי השק"ם הוביל מויאל את מאבק העובדים הנחוש כנגד הפרטת החברה, ולאחריה על זכויות העובדים בתהליכי המכירה שלה ולאחריהם עד מיזוג השקם לתוך חברת שופרסל. "בהתחלה גם רבים מהעובדים לא הבינו את עומק הקטסטרופה וחשבו שאני מיליטנטי מדי.

אבל אם לא הייתי נלחם ונאבק אלפים היו מוצאים עצמם נזרקים לאחר שנים ארוכות של עבודה בלא כלום. בסופו של דבר בעקבות המאבק שלנו המדינה נתנה פיצוי לעובדים בגובה של כ-7 מיליון דולרים כי גם היא הבינה בדיעבד שההפרטה לא הביאה לתחרות באמת אלה רק גרמה לאבדן אלפי מקומות עבודה".

איציק מויאל בבית נבחרי ההסתדרות (צילום: אלבום פרטי)
איציק מויאל בבית נבחרי ההסתדרות (צילום: אלבום פרטי)

בהמשך כיהן מויאל למעלה מעשור כנציג ציבור עובדים בבית הדין לעבודה, תפקיד במסגרתו ישב לדון בהרכב השיפוטי בעשרות תיקים שנגעו לתביעות פרט בעולם העבודה וסכסוכים קיבוציים. אחרי מספר שנים בהן עבד בחברות ביטוח בשוק הפרטי, נתבקש מויאל לפני 13 שנים על ידי יו"ר ההסתדרות דאז עופר עיני לשוב להסתדרות ולקחת על עצמו את האחריות לקידום זכויות העובדים בענף הבניין.

את הספר ערך הסופר דני וזאנה, ממקימי ועד העובדים בפלאפון שבעצמו כתב כבר שני ספרים על ההיסטוריה של ההסתדרות ומהפכת ההתאגדות בה בעשור החולף.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!