דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ביקור ביידן בישראל

ביידן קיבל את עיטור הנשיא מהרצוג: ״ישראל לא תהיה לבד כל עוד ארה״ב קיימת״

עם הגעתו חתם ביידן בספר המבקרים, והשניים קיימו הצהרה משותפת בה קיבל נשיא ארה״ב גם את פרוטוקול פגישתו עם גולדה מאיר | בשעות הצהריים נפגש ביידן עם ראש הממשלה, יאיר לפיד

  • עם הגעתו חתם ביידן בספר המבקרים, והשניים קיימו הצהרה משותפת בה קיבל נשיא ארה״ב גם את פרוטוקול פגישתו עם גולדה מאיר | בשעות הצהריים נפגש ביידן עם ראש הממשלה, יאיר לפיד
דבר
צרו קשר עם המערכת:

נשיא ארה״ב ג׳ו ביידן הגיע היום (חמישי) לבית הנשיא בירושלים והתקבל בטקס חגיגי אצל הנשיא יצחק בוז׳י הרצוג ורעייתו מיכל. עם הגעתו חתם ביידן בספר המבקרים, והשניים מקיימים הצהרה משותפת שלאחריה הוענק לנשיא ארה״ב עיטור כבוד מיוחד. ביידן זכה גם לפרוטוקול פגישתו עם גולדה מאיר, שהתקיימה ערב מלחמת יום כיפור.

הנשיא ביידן החל את דבריו ואמר להרצוג: "אני שמח להיות אתכם שוב, אם יש מישהו שמבין את הנטייה וההתלהבות שלי אתה תבין, זה אתה שבא שחשב ששין פן היא עתידה של אירלנד, זה יום גדול לאירים. אני מכיר רבים מכם זמן רב ואתם יודעים שאהבתי לישראל היא עמוקה, אותי גידלו על ידי נוצרי אדוק, אבי. וקשה לי לומר את המילים האלה כבר חמישים שנה, ואני פועל בממשלה פדרלית, כל כך הרבה עמים ודתות שונים, וזה חשוב לראות את ישראל משגשגת, האבות והאימהות של ישראל רואים אתה משגשגת, מבחינתי זה נס.

״אנחנו בכנסייה הקתולית אומרים פסוק שמבוסס בתהילים. בעיני זה נס, בתורה מסופר על בני ישראל כעם לבדד ישכון, בפרשת השבוע שקראנו בארה"ב השבוע, אני מכיר את הרצוג שדודך כתב ספר בשם הזה, כשאני מסתכל על העם הגאה הזה, והעם שהפריח את המדבר ובנה את כיפת ברזל אני רואה אנשים בטוחים יותר, יחסים טובים יותר עם שכניהם״.

עוד הוסיף ביידן: "אומה שעשתה שלום בעבר ותעשה שוב, כל עוד ארה"ב לצדכם, לעולם לא תהיו לבד. יש עוד הרבה עבודה לעשות, זה למה מחויבותה של ארה"ב לביטחון ישראל, היא לא ערעור, זה לא קשור אלי או לכל נשיא אמריקאי אחר, זה נובע עמוק מהקשר בין עמנו, והאחריות שלנו כמנהיגים להבטיח זאת. כמנהיג אני יכול לומר ללא הססנות, להיות ידיד של ישראל זה הכבוד הגדול של תפקידי ואני מתכוון לכך בכל עמקי נשמתי. אתם תגיעו למצב שתהיו חלק בלתי נפרד מאזור, הנשיא זה עבוד ענק, כמו שאמי אמרה 'ג'ואי תן לאיש להמשיך בעבודתו'".

נשיא המדינה, יצחק הרצוג, נשא דברים לאחר הפגישה עם הנשיא ביידן: "אתה נשיא ארצות הברית החמישה-עשר שאני ומשפחתי זוכים לעבוד עמו. הנשיא פרנקלין דלאנו רוזוולט היה הראשון. אני שמח מאד לקבל את פניך כאן בלב ירושלים. כפי שאמרתי אתמול, זהו ביקור בקרב משפחה וחברים ותיקים. אדוני הנשיא, מאז ומעולם היית ידיד נאמן של מדינת ישראל ושל העם היהודי באשר הוא. תמיכתך העקבית בשותפות בין ישראל לארצות הברית, תמיכה המתבטאת הן במילים והן במעשים, נותרה איתנה לאורך שנים רבות".

"מסע השלום שלך כאן במזרח התיכון מגיע בשעה גורלית, בה הסדר העולמי עומד בפני אתגרים. השלכות מגיפת הקורונה מתפשטות במקביל למלחמה הטרגית באוקראינה, בעוד הקיצוניות מקשה על הדיאלוג, ובעוד זמנו של כדור הארץ שלנו אוזל. אני מאמין כי שותפות ישראלית-אמריקנית חזקה ופעילה כמעט ומעולם לא הייתה כה חיונית עבור מדינותינו, עבור המזרח התיכון, ועבור יציבות עולמית וקיימות, שלום ושגשוג, דמוקרטיה וממלכתיות".

"אדוני הנשיא״, המשיך הרצוג, ״מדינת הלאום החזקה והבטוחה של העם היהודי בארץ ישראל הינו חיובו לביטחונו ולעתידו של העם היהודי כולו. וכיום, אנו ניצבים מול הזדמנות, שהיא במידה רבה בזכות תמיכת הממשל שלך ולהסכמי אברהם, הזדמנות להביט צעד אחד קדימה. ביחד, ביכולתנו ליצור לא רק מזרח תיכון חדש אלא מזרח תיכון מתחדש: מערכת אזורית של שלום בר-קיימא״.

מיד לאחר כניסתו למשכן, ביידן והרצוג נכנסו לפגישה בארבע עיניים שנמשכה כחצי שעה. בסיומה, עבר ביידן להיפגש גם עם ראש האופוזיציה בנימין נתניהו, בזמן שהרצוג נועד עם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן.

בשעות הצהריים נפגש ביידן עם ראש הממשלה, יאיר לפיד. השניים דנו, בין היתר על האתגרים האזוריים, בהם התחמשות איראן והפיכתה לגרעינית, הקשרים עם סעודיה ואיחוד האמירויות וגם על היחסים האישיים ביניהם.

בהמשך, התקיימה פסגה וירטואלית עם מנהיגי הודו ואיחוד האמירויות, בה הצהירו ארבעת המנהיגים על שותפות בתחומים שונים, בהם טכנולוגיה ירוקה, פיתוח תשתיות מים ומזון והסכמות נוספות. בשעה זו מקיימים ביידן ולפיד מסיבת עיתונאים בה הם מציגים את הצהרת ירושלים עליה חתמו.

ביידן בחתימת ההצהרה המשותפת: לא נחכה לאיראנים לנצח

"האהבה והכבוד לישראל שהיו לי רק התעמקו מאז שהגעתי לכאן ב-1973 כסנאטור צעיר ממדינת דלאוור. פגשתי את גולדה, וכשהבעתי חשש לפני שהתחילה מלחמת יום כיפור, היא אמרה לי: "לישראל יש נשק סודי", היא אמרה, "אין לנו לאן ללכת". לעולם לא אשכח את זה.

"יש לכם מחויבות עמוקה מארה"ב לביטחון ישראל, וגם אני מחויב לכך. נבטיח שישראל תוכל להגן על עצמה בעצמה", אמר ביידן והזכיר את התמיכה הכספית האמריקנית, "ראיתי את כיפת ברזל, את קרן הלייזר, הטכנולוגיה הזו קריטית מפני שכל רקטה מיורטת היא פוטנציאל לחיים שניצלו. כשאנו פועלים בשיתוף פעולה, אנחנו מביאים טכנולוגיות חדשות ומצילות חיים לא רק של ישראלים אלא גם של אנשי ביטחון אמריקאיים"

בהתייחס למלחמה באוקראינה אמר ביידן "ההתקפה על אוקראינה מאתגרת את הביטחון בעולם ועליה להיכשל. העולם החופשי חייב להמשיך ולסייע לאוקראינה להגן על עצמה. ארה"ב תמשיך לתמוך באוקראינה נגד האלימות הרוסית. היום דנו גם במחויבות האמריקאית שלאיראן לעולם לא יהיה נשק גרעיני – מדובר בנושא ביטחוני חשוב לישראל ולארה"ב".

"אני מאמין שהדיפלומטיה היא הדרך כדי להתמודד עם איומים מאיראן באזור, אבל גם נמשיך לתמוך בהסכמי אברהם שמעמיקים את האינטגרציה של ישראל באזור", אמר ביידן, "בדיוק סימנו פסגה ראשונה עם הודו ואיחוד האמירויות כדי להעמיק את הקשרים הכלכליים בין המזרח התיכון ומדינות האוקיינוס השקט, לייצר שיתוף פעולה חדשה ולהתמודד עם אתגרים גלובליים".

"האינטגרציה, השלום של ישראל עם שכנותיה היא מטרה נעלה", אמר ביידן, "מחר אהיה הנשיא הראשון שיטוס מישראל לג'דה בסעודיה. מדובר בהתקדמות חשובה. כשאהיה שם, מחר אני אשא עימי מסר של שלום. נפעל יחד לצורך שילוב טוב יותר. נמשיך לפעול למען השלום בין ישראל לפלסטינים. ישראל חייבת להישאר דמוקרטיה יהודית עצמאית".

"שתי מדינות לשני עמים, שלשניהם יש שורשים חזקים", אמר ביידן בהתייחס למשא ומתן עם הפלסטינים, "לשתי האומות צריכות להיות זכויות וחירות שוות. כל דבר שירחיק אותנו מהמטרה, יהיה בעוכרינו ויפגע בביטחון ישראל. מהות הביקור היא להדק את הקשרים שהולכים אחורה עד 11 דקות לאחר הכרזת העצמאות, שארה"ב הייתה הראשונה להכיר במדינת ישראל"

במסיבת העיתונאים, ביידן השיב לשאלה של העיתונאית טל שניידר בנושא אשרות הכניסה לארה"ב: "ארצות הברית עובדת מאוד-מאוד קשה בעניין ביטול אשרות הכניסה לישראלים המגיעים לארצו" והביע תקווה שבחודשים הקרובים העניין ייפתר.

לפיד בהצהרה המשותפת: מילים לא יעצרו את איראן

לפיד פתח ודיבר על הקשר בין היהודים לארצות הברית בסיפור על הרב יהושע השל, שצעד יחד עם מרטין לות'ר קינג וכתב על כך "היום הרגשתי שרגליי מתפללות", הוא המשיך ודיבר על אביו, שהיה ילד בגטו בודפשט ועל המסקנה שעל ישראל להיות חזקה ובטוחה כדי שתוכל להגן על אזרחיה. לפיד הקביל בין הצורך המשותף של ישראל וארצות הברית להילחם בטרור. "בכל רגע נתון ישראל צריכה להיות חזקה, חופשיה ובטוחה, עם צבא עוצמתי שיודע להגן על אזרחינו".

"השנה האחרונה – עם הפלישה הלא מוצדקת של רוסיה לאוקראינה, עם התעצמות איום הגרעין האיראני, עם איומי הטרור ברחבי העולם", אמר לפיד, "הזכירה לכולנו משהו: כדי להגן על החופש, לפעמים צריך להפעיל כוח".

לפיד הזכיר לביידן את אמירתו, "מדינות גדולות אינן מבלפות"."אני מסכים לגמרי", הוא אמר, "האיראנים צריכים לדעת שאם הם ימשיכו לרמות את העולם, יהיה לזה מחיר כואב". הוא חזר על הצהרותיו בנוגע לאיראן ואמר "אנחנו יוצרים ברית של מדינות מתונות, שמאמינות בשלום, שמאמינות שלילדינו מגיעה הזדמנות לחיות חיים טובים יותר".

בהתייחסות לנסיעתו הקרבה של ביידן לסעודיה ובסוגיה הפלסטינית, אמר לפיד "אנחנו שולחים לכל עמי האיזור, כולל הפלשתינים כמובן – מסר של שלום. ישראל רוצה בשלום ומאמינה בשלום, אך אנחנו לעולם לא נוותר על סנטימטר אחד מביטחוננו". והזמין את מדינות האזור לקדם נורמליזציה ושלום, והוסיף ברכות שלום בעברית, אנגלית וערבית.

פסגת I2U2: שותפות לפיתוח טכנולוגי, חקלאי וביטחוני

את הפסגה המרובעת, שזכתה לשם I2U2, פתח נשיא איחוד האמירויות, מוחמד בן זאיד, והודה למנהיגי המדינות על כינון השותפות ההדדית ביניהן על השקעות משותפות בפיתוח תשתיות למשאבי מים, אנרגיה, תחבורה, חלל, בריאות, מזון וביטחון. המדינות הסכימו על גיוס הון מהמגזר הפרטי להשקעות בפיתות התשתיות, לקדם פיתוח של תעשיות דלות פחמן.

לפיד חשף כי השותפות נוסדה בתקופת היותו שר החוץ, והוסיף כי "בימינו, הבעיות הן מקומיות, אך הפתרונות יכולים להיות גלובליים" ונתן דוגמאות לפתרונות שנוצרו בשנים האחרונות כגון חיסונים, אנרגיה מתחדשת וביטחון. "המטרה היא שהשוק הפרטי יהיה שותף מלא במיזם הזה" אמר לפיד.

ביידן דיבר על חקלאות ו"אנחנו מצפים שהחקלאות הישראלית תוכל להיטמע בהודו, שהיא מדינה חקלאית עצומה" ודיבר על הידע הישראלי הייחודי בחקלאות שיכול לסייע להודו, שנמצאת בתת-היבשת הפורה והוסיף כי הכוח שבשותפות הזו הוא בסיוע ההדדי של כל מדינה לחברתה בעוצמה, במשאבים או בידע שיש בידיה.

פגישת לפיד וביידן: בדרך להצהרת ירושלים

בסיום פגישתו עם ביידן, אמר לפיד לעיתונאים: "מחויבים לקואליציה של מדינות מתונות נגד הגרעין האיראני". בסיום הפגישה האישית, השניים ניגשו לפגישת עבודה מורחבת עם הצוותים מישראל ומארצות הברית, הצוותים דנו בנושאים הנוגעים להצהרת ירושלים שצפויה להימסר בשעה 14:00.

הצוותים דנו באריכות בסוגיות האזוריות, ובראשן איראן והסכם הגרעין, בהמשך להצהרת ביידן מאתמול בנוגע להחלטה שלא להסיר את משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור. ראש הממשלה לפיד הדגיש את התנגדותו לחזרה להסכם הגרעין (JCPOA) והצורך בהעמקת הלחץ על איראן, על מנת שתשוב לשולחן המו"מ לדיון על הסכם חלופי.

ביידן אמר בפגישה כי ימשיך לקדם פיתוח של שיתוף פעולה אזורי, וכי ארה"ב תמשיך למלא תפקיד פעיל בקידום השותפויות האזוריות, כולל בהקשר ביקורו הקרוב בסעודיה, ותפעל להרחבת מעגל השלום כך שיכלול מדינות ערביות נוספות.

בנושא הפטור מוויזה לישראלים הטסים לארה"ב, ביידן ולפיד הנחו את הדרג המקצועי להשלים את התהליך. השניים שוחחו גם על הסוגיה הפלסטינית, כאשר לפיד הציג את פעולות הממשלה לשיפור מרקם החיים הפלסטיני בתחומים שונים.

במהלך כל ימי הביקור יפעלו מעל 16,000 שוטרים, לוחמי מג"ב ומתנדבים אשר יתפרסו על מנת לשמור על הסדר הציבורי ולהכווין את התנועה במהלך הביקור.

אתמול (רביעי) בלילה, CNN ורשתות מערביות נוספות דיווחו כי סעודיה תאפשר טיסות צ'רטר ישירות לעיר מכה עבור מוסלמים אזרחי ישראל, כדי שיוכלו לקיים את מצוות החאג', וכן כי טיסות מסחריות ישראליות יוכלו לעבור מעל שטחה.

נשיא ארה"ב נחת אתמול בצהריים בישראל, ולאחר טקס קצר בנתב"ג, בו נשאו דברים ראש הממשלה יאיר לפיד, הנשיא יצחק הרצוג וגם ביידן עצמו, הוא נסע ליד ושם. באתר הזיכרון נערך טקס בו נשא ביידן דברים,  ושוחח ארוכות עם שורדות שואה.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן רוכן ומשוחח ארוכות עם שחרדות השואה גיטה סיקוביץ' בת ה-95 ועם רינה קווינט בת ה-86 (Menahem Kahana/Pool via AP)
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן רוכן ומשוחח ארוכות עם שחרדות השואה גיטה סיקוביץ' בת ה-95 ועם רינה קווינט בת ה-86 (Menahem Kahana/Pool via AP)

כבישים ומדרכות שייחסמו בתוך ירושלים: 

החל משעות הבוקר, ייסגרו בהדרגה לתנועה הרחובות: מצומת דוד המלך – ז'בוטינסקי לכיוון דוד המלך, כיכר פריז לכיוון רחוב אגרון, צומת הלל – מנשה בן ישראל לכיוון אגרון.

בהמשך היום, ייסגרו לתנועת כלי רכב הרחובות דוד המלך – ז'בוטינסקי עד בית הנשיא, מצומת שלמה המלך –קריב לכיוון המלך דוד, כיכר פריז לכיוון קרן היסוד, מצומת דרך בית לחם – עמק רפאים לכיוון דוד המלך, דובנוב לכיוון ז'בוטינסקי, רח׳ הנשיא פינת האר"י לכיוון בית הנשיא. התנועה ברחובות אלה תוגבל גם להולכי רגל באופן נקודתי.

בשעות הערב, לקראת ביקורו של נשיא ארה"ב בטקס פתיחת המכביה ה-21 שיתקיים באיצטדיון טדי, ייחסמו לתנועה הרחובות- דוד המלך, קרן היסוד, עזה, הרצוג וגולומב, ובסיום הטקס בכיוון ההפוך. תנועת הולכי רגל תוגבל גם ברחובות אלה באופן חלקי ונקודתי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!