דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צה"ל

צה"ל / "תמיד מסתכלים על לוחמות בעין שונה"

סרן אוריאן לוי בת ה-25 מסכמת את תפקידה כמ"פ בחיל התותחנים, שנדרשה לפקד על חיילים בקווים "חמים" בימי גל הטרור. למרות הקשיים בהם נתקלה היא ממליצה לנשים נוספות לבחור להיות לוחמות: "גם אם את חלשה פיזית אבל חזקה מנטלית את תצליחי"

סרן אוריאן לוי (צילום: דובר צה"ל)
סרן אוריאן לוי (צילום: דובר צה"ל)
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

סרן אוריאן לוי בת 25 מסיימת את תפקידה בתור מפקדת פלוגה מבצעית בחיל התותחנים אחרי שבע שנות שירות. בתשובה לשאלה מדוע בחרה לקחת על עצמה תפקיד זה ענתה: "זה מגיע מציונות ומהתחושה של להיקרא לדגל. בנוסף, תפקיד המ"פ זה משהו שתמיד רציתי לעשות. להגיע למסגרת שהיא רק שלך, שם ניתן לקבוע באמת איך תיראה המסגרת. יש הרבה אוטונומיה ועצמאות."

לוי, במקור מירושלים, התגייסה בנוב' 09 אחרי שלמדה בפנימייה הצבאית בביה"ס הריאלי בחיפה, מספרת על תפקוד בשעת חירום וזמן שיגרה ועל ההתמודדות שלה בתור מפקדת פלוגה בזמן שתפסה קו בחטמ"ר בינימין, וזאת בימי התפרצותו של גל הטרור לפני כשנה. "היינו ארבעה חודשים בקו והגנו על כביש 443. זאת הייתה ההתחלה של גל הטרור והיו שני פיגועי דקירה בגזרה, אחד כלפי חייל שלי. בנוסף ביצענו המון מעצרים ופעילויות סיכול. בתור מפקדת במשך שנים, ראיתי איך הדריכות של הלוחמים עולה. היו המון פעילויות של חיפוש אמל"ח והרבה מעצרים. מאוד הורגש השיח, הרבה שיחות על איך להגיב במצבים שונים והקשיים שיש."

"בוחנים אותי יותר מאשר את הגברים. תמיד מסתכלים על לוחמות בעין שונה". סרן אוריאן לוי (צילום: דובר צה"ל)
"בוחנים אותי יותר מאשר את הגברים. תמיד מסתכלים על לוחמות בעין שונה". סרן אוריאן לוי (צילום: דובר צה"ל)

ייעודו המקורי של חיל התותחנים הוא הפעלת ארטילריה לטווח בינוני-ארוך, וזאת הוא עושה על ידי שימוש בסוללות MLRS. לפני שנה וחצי חשף צה"ל רקטה חדשה מסוג "רומח" המיועדת לפגוע במטרות מוגדרות באופן מדויק באמצעות התקן GPS, עם מינימום של פגיעה באזרחים בלתי מעורבים. "רקטת הרומח מסייעת למי שמתמרן בשטחים בנויים מרחוק", מסבירה לוי, "זה מה שאנחנו יודעים לעשות היום בחירום, זה אמל"ח (אמצעי לחימה) שהמפקדים הבכירים מדברים על השימוש בו בסבב הלחימה הבא והוא יעזור מאוד לכוחות בשטח. יש לרקטה יתרון משמעותי בגלל שהיא לא תלויה במזג האוויר."

הוראות הצבא לפתיחה באש הן חד משמעיות

בימים בהם השיח הציבורי עוסק רבות בסוגיית ההוראות לפתיחה באש, מספרת לוי כי הפלוגה שבפיקודה תרגלה רבות את הנושא: "יש הוראות של הצבא שהן חד משמעיות וברורות. אנחנו מדמים המון סיטואציות ואיך להגיב אליהן. אני יכולה להגיד שבפלוגה שלי לא היו קשיים ערכיים, אבל בגדוד קרו גם דברים קשים."

לדבריה של לוי, הפיקוד על הפלוגה היה תהליך ארוך שדרש הרבה עבודה והתמדה. "הרוח שאת מביאה זה מה שמשנה, לרתום את החיילים, לדעת שהם איתך בכל דבר. עד שמגיעים לזה, יש הרבה עבודה, זה תהליך ארוך שאני עשיתי כמעט שנה, וזה התהליך המשמעותי שלי. היה לי מאוד חשוב להנחיל את העניין של כבוד האדם, ראיתי את השינוי שחל אצל החיילים ואיך המסגרת הופכת להיות מסגרת ולא כל אחד לחוד".

לוי נותנת דוגמה להתמודדות חינוכית הקשורה לערך הרעות: "היה חייל שהיה לו אירוע משפחתי ובאותו זמן הקפיצו אותנו לקו. אותו חייל החליט שהוא לא מגיע להקפצה. זה לא מתאים בכלל שבגלל שיש לך משהו אתה לא מגיע ומשאיר את החברים מאחור. זה קשיים בערך הרעות ולזה אני לא מוכנה."

"הרוח שאת מביאה זה מה שמשנה, לרתום את החיילים, לדעת שהם איתך בכל דבר". סרן אוריאן לוי (צילום: דובר צה"ל)
"הרוח שאת מביאה זה מה שמשנה, לרתום את החיילים, לדעת שהם איתך בכל דבר". סרן אוריאן לוי (צילום: דובר צה"ל)

מפקדת פלוגה בגיזרה חמה

נכון שישנן מפקדות פלוגה ביחידות קרביות כמו בקרקל למשל, אך לוי בתור מפקדת פלוגה בגזרה חמה נדרשת ליצור קשר יום יומי עם מפקדים מפלוגות קרביות שונות, "הגדוד באופן ספציפי מכיר שיש בנות ויודע להתייחס לזה. האתגר היה כשעשיתי פעילויות עם מפקדי פלוגה מגולני וגבעתי וזה היה מוזר. בישיבות עם המח"ט יש הרבה מפקדי פלוגה גברים. רציתי להוכיח את עצמי, בוחנים אותי יותר מאשר את הגברים. תמיד מסתכלים על לוחמות בעין שונה."

ובהקשר הזה, מבקשת לוי להעביר מסר לנשים שמתלבטות אם להיות לוחמות: "זה משהו שיפתח אותן בעשרות מובנים גם באופי האישי וגם בחיים בכלל, למרות שחשוב להבין שזה ממש לא קל, בעיקר במובן המנטלי. גם אם את חלשה פיזית אבל חזקה מנטלית את תצליחי. היו אצלי מפקדות שלא רואות בנים ממטר ואין שום אפליה."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!