דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
השידור הציבורי

השידור הציבורי / מרוב טעויות לא רואים את השידור הציבורי: ההכרעה בשבוע הבא

ישיבת ראשי סיעות הקואליציה נדחתה עקב היעדרו של שר האוצר משה כחלון, וראש הממשלה הודיע כי הסוגיה תובא לממשלה בעוד שבוע. במקביל, ערך המכון הישראלי לדמוקרטיה דיון חירום. נשיאת מועצת העיתונות דליה דורנר: "בעד שידור ציבורי חופשי מלחצים פוליטיים"

כאן - תאגיד השידור הישראלי. גרפיקה: דבר ראשון.
כאן - תאגיד השידור הישראלי. גרפיקה: דבר ראשון.
דוד טברסקי

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע היום (ראשון) כי ההצבעה על החוק לביטול התאגיד תעלה להחלטת הממשלה בשבוע הבא. נתניהו הודיע את הדברים לאחר שישיבה של ראשי הקואליציה לדיון בחוק נדחתה, לאחר ששר האוצר משה כחלון החליט שלא להגיע אליה.

הצעת החוק שיזם יו"ר הקואליציה דוד ביטן קובעת את ביטול הקמת תאגיד השידור הציבורי 'כאן' והמשך הפעלתה של רשות השידור. עד כה קידם ביטן את ההצעה ללא התערבות ישירה של ראש הממשלה, שטרם התבטא בנושא מאז שסוכם על דחיית עלייתו של התאגיד לשידור לאפריל 2017. למרות שנכון לעכשיו הצהירו חלק מחברי הממשלה כי הם מתנגדים להצעת החוק, לא ברור אם יהיה לה רוב בממשלה.

המכון הישראלי לדמוקרטיה ערך היום (ראשון) בירושלים דיון דחוף, בהשתתפות בכירים בענף התקשורת, על רקע הכוונה לסגור את התאגיד.

בסוף השבוע האחרון  שלח יו"ר המכון, יוחנן פלסנר מכתב לראש הממשלה, בנימין נתניהו, לשרים ולחברי הקואליציה, בו ביקר  את מה שכינה "התערבות בוטה" של ראש הממשלה בתקשורת הציבורית. "חוסר היכולת של בכירים במערכת הפוליטית לוותר על שליטתם בשידור הציבורי, יביא לפגיעה קשה ביסודות הדמוקרטיים שלנו" כתב פלסנר, "הצעת החוק החדשה אינה מביאה שום הצדקה לשנות את המסקנה ההכרחית, לפיה אין עוד יכולת להציל את הרשות וכי יש להקים גוף חדש- עצמאי, בלתי תלוי וללא משוא פנים".

"אני מצפה מהאנשים שהובילו את החוק, בין היתר השר ארדן, ומחברי הליכוד שלא יקבלו את הגזרה ויצדיקו אותה בטענות כלכליות כאלו ואחרות. זו גם הזדמנות להבהיר לאנשי הקואליציה שגם אם יש רוב בממשלה למשהו, עדיין צריך את האצבעות בכנסת" אמר פלנסר בפתח הדיון.

נשיאת מועצת העיתונות בישראל, שופטת בית המשפט העליון בדימוס דליה דורנר, אמרה כי "ליבנו עם העובדים, וכאשר התייחסנו לעבודה פה החלטתנו הייתה בעד שידור ציבורי חופשי מלחצים פוליטיים. מה שחשוב שיהיה לנו גוף שבמבנה שלו, החוק שמקים אותו, מבטיח אי התערבות של גורמים פוליטיים". דורנר הזכירה שמאז ראשית המדינה הייתה התערבות רבה של מפלגות השלטון, ובעיקר בתקופת מפא"י, בשידור הציבורי, אך טענה שדבר זה צריך להשתנות מהיסוד. "המבנה של חוק רשות השידור, למרבה הצער, אפשר התערבות כזו. זה לא אומר שלא היו עיתונאים שעשו את מלאכתם בצורה חופשית ואובייקטיבית – אבל זה אפשר מעמד של לחץ שהתאגיד היה צריך למנוע", אמרה.

איש רשות השידור, שאמור לעבוד גם בתאגיד השידור החדש, יעקב אחימאיר, ביקר בחריפות את ארדן ולפיד שהעבירו את חוק הקמת התאגיד בממשלה הקודמת. "אני חושב שצריך להחזיר את הגלגל לאחור… אני עברתי לתאגיד מכיוון שיצא חוק שביקש לסגור את השידור הציבורי ואני רציתי להמשיך בעבודתי" אמר, "מה הוא שורש הרע? אנשים משבחים את השר גלעד ארדן, אבל צריך להצמיד אליו את יאיר לפיד, שאז היה שר האוצר. אני לא חשוב שערך הדמוקרטיה עמד לפניהם כאשר הם המליצו לסגור את רשות השידור… שר האוצר לפיד הופיע בפני הציבור זחוח, מחייך ושבע רצון ואמר: 'היום חתמנו על תעודת הפטירה של רשות השידור'. אף פעם לא ראיתי אדם כל כך מחייך כשהוא חותם על תעודת פטירה. את רשות השידור היה צריך לשקם ולתקן, הוועדים הסכימו לרפורמה. מיותר היה להקים את תאגיד השידור הציבורי".

ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), טענה כי הכוונה לסגור את תאגיד השידור מבטאת הלכי רוח אנטי-דמוקרטיים. "לפני כמה ימים יצא המרצע מהשק, בזמן האחרון נאמרו אמירות מאוד בוטות כגון: 'מה שווה התאגיד אם אי אפשר לשלוט בו' ,' התאגיד נחטף על ידי השמאלנים' מדובר באמירות שמראות שהכוונה האמתית היא לא לתת לתאגיד יום אחד". עוד הוסיפה אלהרר כי  ממשלת ישראל פועלת במכוון למניעת פעולתו של התאגיד.  "יש ניסיון מהרגע הראשון שנבחרה הממשלה הזו שלא להביא את התאגיד לעולם…וכשאני שומעת את הטיעונים המקוממים התאגיד לא להצליח לקום, מה זה לא הצליח? מישהו סיכל את זה! יש פה ניסיון שאין דרך אחרת מלתאר אותו כאנטי דמוקרטי פשוט להחליט מה ישודר ומה לא. אני קוראת מהבמה המכובדת הזו מכל מי שיכול למנוע את אות הקלון הזה מהדמוקרטיה הישראלית – שיעשה משהו"

ח"כ רועי פולקמן (כולנו) טען אף הוא להתערבות יתר של ראש הממשלה. "אני מתקומם על הניסיון להציג את זה כשיח של ימין מול שמאל" אמר, "שני המובילים בקואליציה נגד התהליך הזה זה השר בנט, השר כחלון והשר דרעי".

כנס במכון הישראלי לדמוקרטיה נגד סגירת תאגיד השידור הציבורי 'כאן'. (צילום: דבר ראשון)
כנס במכון הישראלי לדמוקרטיה נגד סגירת תאגיד השידור הציבורי 'כאן'. (צילום: דבר ראשון)

מנגד, טען ח"כ יואב קיש (ליכוד) כי למרות שההחלטה לסגור את רשות השידור ולהקים תאגיד שידור חדש הייתה מוצדקת בזמנה, יש מקום לבחון אותה מחדש. "התקציב שהיה מיועד לתאגיד יישאר כפי שהוא ויעבור לרשות השידור. כל המספרים שמראים על בזבוז כספים היום נובעים הממצב הקיים היום ברשות – שם אנחנו לא נשאר", אמר. קיש הדגיש שאסור לפוליטיקאים להתערב בתוכן אך ציין שהמתקפה של פלנסר והמכון על רשות השידור מוגזמת.

יאיר טרצ'יצקי, יו"ר ארגון העיתונאים, התייחס גם הוא למאבק על השליטה הפוליטית בתאגיד במקביל לפגיעה בציבור העובדים של רשות השידור. "אני הגעתי ממקום של התנגדות לחוק" אמר, "כמו רבים אחרים חשבתי שראוי לעשות רפורמה רצינית ברשות אבל זו לא הדרך הנכונה לעשות אותה. לא תוך מהלך שאמנם עבר בכנסת אבל יש בו פגם של פגיעה בדמוקרטיה והתעלמות מארגוני העובדים ולא לקיים איתם משא ומתן".

"יעשה נכון התאגיד אם ייקח כמה שיותר אנשים מרשות השידור שנגרם להם עוול נוראי וחסר תקדים ביחסי עבודה במדינת ישראל" סיכם טרצ'יצקי, "היה שם מעשה של להכשיל את העובדים והוועדים רק כדי לסגור גוף ויש כאלו שחושבים שזה מוצדק, אני חושב שלא. ארגון העיתונאים ידאג שהיחס לעיתונאי רשות השידור יהיה כמה שיותר טוב, שיתייחסו אליהם בצורה כמה שיותר הוגנת".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!