דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

סעודיה פותחת את השמיים לישראל: "רוצים להיות מרכז גלובלי"

טיסה ראשונה מישראל נחתה הבוקר בעיר ג'דה | הטיסות מישראל למזרח צפויות להתקצר משמעותית | לפיד: "צעד ראשון של נורמליזציה" | הבית הלבן: "החלטה שסוללת את הדרך למזרח תיכון בטוח יותר"

יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, מטוס נוחת בערב הסעודית (תמונות: How Hwee Young/Pool Photo via AP, File, AP Photo/Amr Nabil)
יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, מטוס נוחת בערב הסעודית (תמונות: How Hwee Young/Pool Photo via AP, File, AP Photo/Amr Nabil)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

רשות שדות התעופה הסעודית הודיעה הלילה (בין חמישי לשישי) כי תאפשר מעבר של טיסות מסחריות מכל העולם בשמי המדינה.

הבוקר טיסה ישראלית ראשונה נחתה בעיר ג'דה, בה צפוי לנחות מאוחר יותר היום גם נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן. הטיסה הייתה אמורה לנחות בקהיר, והנוסעים היו אמורים להמריא משם בטיסה אחרת לג'דה, אך הטיסה קיבלה אישור לשנות את יעדה לערב הסעודית.

סוכנות הידיעות רויטרס חשפה אתמול, בשעה שבה נפגש ביידן עם הנשיא הרצוג, כי סעודיה תאפשר טיסות מסחריות ישירות מישראל לשטחה, עבור אזרחי ישראל המוסלמים המבקשים להגיע למדינה כדי לקיים את מצוות החאג' ולעלות למכה. בשל השינוי המפתיע הבוקר, ייתכן וגם אזרחים לא מוסלמים יורשו לטוס ישירות למדינה.

הסעודים הצהירו כי הם פותחים את השמים למעבר טיסות מסחריות של כל החברות "שעומדות בדרישותינו", אך טרם פירטו מהן הדרישות. מטרת הצעד ההיסטורי, לדברי הממלכה, הוא "לחזק את מעמדה של סעודיה כמרכז גלובלי שמחבר בין שלוש יבשות ולהגדיל את הקישוריות האווירית הבינלאומית", דברים אלה נאמרים לאחר ההצהרה המשותפת של ישראל, ארה"ב, הודו ואיחוד האמירויות אתמול, בנושא הגברת הקישוריות בין מדינות האזור.

בהכרזה הסעודית נכתב כי הודעתה מגיעה במסגרת מילוי מחויבותיה "בהתאם לאמנת שיקגו של שנת 1944, שקובעת כי אין להבחין בין הטיסות האזרחיות במרחב האווירי הבינלאומי".

בעקבות המהלך, טיסות מישראל לאוסטרליה ולמדינות כמו הודו, תאילנד ונפאל, הנמצאות בדרום-מזרח אסיה, צפויות להתקצר משמעותית, שכן עד כה, ישראלים שביקשו לטוס ליעדים באזורים אלה, נדרשו לטוס צפונה ליעדים כמו טורקיה או רוסיה, ושם לעלות על טיסה בינלאומית אחרת.

ההכרזה מגיעה לצד התקדמות המגעים לנרמול היחסים בין ישראל לסעודיה, ופחות מיממה לפני המראתו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן מישראל לסעודיה, שם ייפגש עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, על אף שגם אתמול אמר ביידן כי עמדתו לא השתנתה בנוגע למעורבותו של יורש העצר ברצח העיתונאי ג'מאל ח'אשוקג'י ב-2018.

"אחרי דרך ארוכה וחשאית, ודיפלומטיה אינטנסיבית מול ערב הסעודית וארה"ב, אנחנו קמים הבוקר לבשורה משמחת", אמר ראש הממשלה, יאיר לפיד, "אני מברך את ההנהגה הסעודית על פתיחת המרחב האווירי. זהו צעד רשמי ראשון של נורמליזציה מול ערב הסעודית. אנחנו נמשיך לעבוד על זה בזהירות המתבקשת, למען הכלכלה הישראלית, הביטחון הישראלי ואזרחי ישראל".

מהבית הלבן נמסר בתגובה כי הנשיא ביידן מברך את "ההחלטה ההיסטורית לפתוח את המרחב האווירי הסעודי לכל המובילים האזרחיים ללא אפליה, החלטה הכוללת טיסות לישראל וממנה", נמסר לצד התייחסות לאקלים האזורי, "החלטה זו סוללת את הדרך לאזור מזרח תיכון משולב, יציב ובטוח יותר, שהוא חיוני לביטחונה ולשגשוגה של ארצות הברית והעם האמריקני, ולביטחונה ולשגשוגה של ישראל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!