דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תאגיד השידור

תאגיד השידור / כחלון: "אטיל וטו על ביטול התאגיד" נתניהו: "נשקם את רשות השידור"

הקולות הרבים בעד או נגד סגירת תאגיד השידור הציבורי מתרבים בימים האחרונים, וניכר כי שעת ההכרעה מתקרבת. האם נזכה לשידור ציבורי אינטילגנטי ובלתי תלוי? ומה יהיה על מאות העובדים?

כאן - תאגיד השידור הישראלי. גרפיקה: דבר ראשון.
כאן - תאגיד השידור הישראלי. גרפיקה: דבר ראשון.
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

מה יעלה בגורל תאגיד השידור הציבורי ורשות השידור? אם זה תלוי בכחלון, ריבלין, בנט, דרעי וחברי האופוזיציה, התאגיד יקום. אבל נתניהו חושב אחרת.

ברמיזה, בסיפא של נאומו אמש בעת פתיחת מושב החורף של הכנסת, ביטא נתניהו את אשר עתיד, כנראה להתרחש – "הנה עוד משהו שנעשה: אנחנו נשקם את רשות השידור ואנחנו נעשה זאת באחריות כספית." באמירה זו רומז נתניהו לחישוב הכספי שהציג יו"ר הקואלציה ביטן, לפיו ביטול חוק התאגיד תחסוך כספים רבים.

יו"ר האופוזציה הרצוג מתנגד לסגירת התאגיד, אין זה חדש, אך נשיא המדינה ריבלין התבטא אף הוא אמש בנושא, "משנפל הפור לפי תוכניתו של השר ארדן, קיבלתי זאת כיושב ראש הכנסת, מתוך הבנה שהוא באמת מתכוון להציל את השידור הציבורי. היינו צריכים לדבוק בתוכניתו, וביטול תוכנית זו מבלי להעלות תוכנית חדשה הוא לא ישן מפני חדש תוציאו אלא ישן תבטלו". ריבלין הדגיש בנאומו בעת פתיחת מושב החורף אמש את חשיבותו של שידור ציבורי בלתי תלוי, למי שהדמוקרטיה חשובה לו.

שר החינוך, נפתלי בנט, חזר והבהיר שמפלגתו תצביע נגד ביטול תאגיד השידור הציבורי. "אמרתי ואני עקבי בעניין הזה: לכשיעלה הנושא בממשלה אנחנו נצביע נגד", אמר בנט במפגש עם סטודנטים באקדמית תל אביב-יפו לרגל פתיחת שנת הלימודים האקדמית.

גם שר הפנים דרעי, מתנגד לסגירת התאגיד ואף הכריז כי שרי ש"ס יתגדו אף הם:

העובדים

ח"כ יואב קיש (הליכוד) עמל בשבועות האחרונים על הסכם ההתייעלות עם עובדי רשות השידור. בין צעדי ההתייעלות: פיטורים, קיצוץ במשכורות, שינוי הסכמי העבודה והקצאת מתקני רשות השידור לטובת המדינה.

העובדים ברשות השידור שיגרו ביום ראשון מכתב לשר האוצר, "אדוני שר האוצר, אנחנו ועדי העובדים החתומים מטה, מביאים בפניך את עמדת מאות העובדים המיוצגים על ידנו ועתידם לוט בערפל. עמדתנו הנחרצת היא: מוכנות מלאה לצעדי התייעלות דרמטיים, לרבות גמישות ניהולית מוחלטת להנהלה והצעדה של רשות השידור לפסגה כגוף מודרני, טכנולוגי ועיתונאי". מכתב עובדי רשות השידור ומתווה ההתייעלות של קיש, הוא בפועל חיזוק לעמדתם של נתניהו וביטן.

מנגד, עובדות ועובדי התאגיד שלחו גם הם מכתב לכחלון, "אותו "תאגיד" שמככב בכותרות בימים האחרונים מורכב ממאות עובדים, מהטובים ביותר בתחומם, שגויסו מהגופים המובילים במשק והגיעו לכאן בתחושת שליחות אמתית כי האמינו בשידור הציבורי, האמינו שאפשר להקים כאן גוף אחר – יעיל, איכותי וחדשני." כתבו העובדים, "מאות עובדים, ובכללם מבוגרים וצעירים, חילוניים, דתיים וחרדים, יהודים וערבים, אנשי מרכז ופריפריה. בדרך נתקלנו בלא מעט קשיים, אך לרגע לא נרתענו. אך כעת יש מי שמבקש לרמוס הכל, ולהחזיר את הגלגל לאחור. זאת לא נוכל לקבל. לא כאנשי מקצוע, ולא כאזרחי המדינה". העובדים התייחסו גם לטענות על בזבוז כספי הציבור: "אנחנו העומדים בשער ושומרים על כספי הציבור על מנת למלא את רצון המחוקק", כתבו.

כחלון: אטיל וטו

שר האוצר משה כחלון אמר אמש (שלישי) שיתנגד ליוזמת ראש הממשלה לבטל את הקמת תאגיד השידור הציבורי עקב עלויותיה הגבוהות. לאחר שנעדר ביום ראשון ממפגש ראשי הקואליציה בנושא, אמר השר בהופעה בפני ועדת הכספים בכנסת כי ללא מקור תקציבי לסגירת התאגיד, הוא ישתמש בסמכותו כשר האוצר לבלום את הסגירה.

"מאחורי כל המספרים וההתלבטויות נמצאים אנשים שנקלטו, שנקלטים ושחלילה יפוטרו, ובתפיסת עולמי לא משחקים באנשים", אמר השר כחלון בוועדה, "ביטול התאגיד משמעותו הפסד רישום נכסים מיידי של 1.7 מיליארד ₪ ו- 370 מיליון ₪ בשנה. מי שרוצה לבטל את התאגיד, זה עולה כסף, ואני לא מוכן לקצץ בחינוך, ברווחה, בבריאות וכד'. אני מתחייב שלא לזרוק את הכספים הללו. אני יודע מה הערך של כל שקל. התפקיד שלי לשמור על הקופה הציבורית. צריכה להיות רשות שידור ציבורי מאוזנת. אני מאמין בשידור ציבורי חזק, אבל יש כאן כסף גדול. סגירה זה בזבוז של מאות מיליוני ₪ ואם לא נשתכנע שאין את הבזבוז הזה לא נאפשר את זה."

כחלון מחזיק בעמדת כח משמעותית בקואליציה ביחס למהלכים בענף התקשורת: ההסכמים הקואליציוניים של הליכוד עם יתר הסיעות אמנם קובעים במפורש כי הסיעות מחויבות לשתף פעולה עם כל יוזמה שיוביל שר התקשורת (תפקיד שכרגע ממלא ראש הממשלה בנימין נתניהו), אך מקנים גם לשר האוצר סמכות להטיל וטו על כל מהלך חקיקתי שעלותו מעל 10 מיליון ש"ח. כחלון איים שישתמש בסמכות זו ביחס לסגירת התאגיד ואמר כי "לא אוותר, ואם צריך להטיל וטו אטיל אותו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!