דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
28.4°תל אביב
  • 26.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 31.4°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 31.3°באר שבע
  • 34.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 30.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

פרשנות / יוקר המחיה: לפיד יכול להוריד בקלות את מחיר המעונות

הילדים, ההורים והעובדים במעונות נופלים קורבן לספין תקשורתי מביש של 'עליית מחירים', כשבפועל המעונות משוועים לשדרוג | כל מה שנדרש הוא הפניית עודפי התקציב לשתי תקנות הסבסודים למעונות, בלי שההורים ישלמו שקל אחד יותר

ראש הממשלה יאיר לפיד (מימין), שר האוצר אביגדור ליברמן ושר הרווחה מאיר כהן בישיבת הממשלה (מרק ישראל סאלם / פול)
ראש הממשלה יאיר לפיד (מימין), שר האוצר אביגדור ליברמן ושר הרווחה מאיר כהן בישיבת הממשלה (מרק ישראל סאלם / פול)
אסף צבי

ראש הממשלה יאיר לפיד הבטיח אתמול (ראשון) בישיבת הממשלה ש"הממשלה הזו תוביל מערכה נחושה ביוקר המחיה. מה שקורה עכשיו זו רק ההתחלה". כששר האוצר אביגדור ליברמן לימינו, הוא הבטיח פעולה ממוקדת, "פרט פרט. מחירי המזון, מחירי הדיור, סיוע ממוקד לחיילים ולהורים צעירים", ועוד.

שעה לפני אותה ישיבת ממשלה, התכנסו בכפר המכביה ראשי הארגונים המפעילים את מעונות היום המפוקחים (נעמת, ויצ"ו, אמונה ועוד), בהם מטופלים כ-120 אלף ילדים בגיל לידה עד 3, שהוריהם עובדים או מקבלים סיוע משירותי הרווחה. הם הזהירו, ולא בפעם הראשונה, שללא העלאת שכר למטפלות לא יוכלו לפתוח את שנת הלימודים הקרובה. משבר כוח האדם במערכת החינוך של הילדים ה"גדולים", מגן ומעלה, מחוויר לעומת המצב במעונות היום, ששכר העובדות בהם הוא הנמוך ביותר בכל שלבי החינוך.

ספין תקשורתי שמכסה על חוסר יכולת או רצון לפתור את המשבר

הילדים במעונות המפוקחים, הוריהם והמטפלות העובדות בהם נופלים בימים האחרונים קורבן לספין תקשורתי מביש, שמכסה על חוסר יכולת או רצון לפתור את המשבר המתמשך במעונות. לפתע, כאילו משום מקום, בישרו הכותרות על "עוד התייקרות" צפויה בת מאות שקלים, הפעם בתשלום למעונות היום, שעומד על 2,000-2,800 שקלים לחודש להורה, לפני סבסוד. כך לפי המלצות, או טיוטת המלצות, של ועדת המחירים שקובעת את המחיר במעונות אלו, ולא פורסמה לציבור עדיין; גם הארגונים המפעילים, או חברי הכנסת שהתבטאו בנושא, לא ראו עדיין את המסמך המדובר.

הפרסום עורר זעם ציבורי על כך שבליבו של גל התייקרויות במשק, הממשלה מאפשרת עוד התייקרות שתכביד על ההורים, בסכום שיגיע לאלפי שקלים בשנה. מה שלא הוסבר לציבור הוא הסיבה להמלצה לעליית המחיר, והעובדה שאין כל הכרח שההורים יהיו אלו שיספגו אותו.

ראשית, לא מדובר בעליית מחיר שאיזה בעל הון יגרוף לכיסו. הגופים המפעילים את מעונות היום הם ברובם עמותות ללא מטרות רווח או רשויות מקומיות. מי ש'ירוויח' מההעלאה הזו, יהיו הילדים שיקבלו טיפול טוב יותר. העלאת המחיר נדרשת כדי להעלות את שכר המטפלות, ובכך לאפשר יציבות בכוח האדם. היא נדרשת גם כדי לכסות התייקרויות ושינויים של עשור, הזמן שחלף מאז עודכן בפעם האחרונה מבנה המחיר המפוקח במעונות.

סיבה נוספת להעלאת המחיר היא לאפשר סטנדרטים גבוהים יותר של טיפול: יותר עובדות כך שיהיה יחס אישי יותר לכל תינוק ופעוט, שטח גדול יותר בכיתות ועוד, תכנית אליה התחייבה שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון כשהעבירה את המעונות לתחום אחריותה. כל אלו עולים כסף. לכן, הגדלת התקצוב למעונות, שמגולמת בהעלאת המחיר לכל ילד, היא הכרחית, ולפי מפעילי המעונות, נדרשת אפילו עלייה גבוהה בהרבה כדי לאפשר העלאה משמעותית בשכר המטפלות.

הממשלה כבר מוציאה 1.4 מיליארד שקלים בשנה על סבסודים למעונות, שתוציא עוד קצת

אך את העלייה הזו צריכה לספוג הממשלה, ולא ההורים. במהלך פשוט יחסית, ניתן לפתור את הבעיה ואף להקל עוד יותר על ההורים. גם כיום, הממשלה משתתפת בהוצאות של רוב ההורים על המחיר הקיים באמצעות מערכת הסבסודים למעונות היום. בשנת 2021 הוציאה הממשלה כ-1.4 מיליארד שקלים על סבסודים למעונות.

כל שנדרש כעת הוא שבצמוד להעלאת המחיר, יועלו גם הסכומים לסבסודים כך שההורים לא ישלמו שקל אחד יותר. ניתן גם ליצור דרגת סבסוד חדשה עבור הורים שכיום אינם מקבלים סבסוד כלל, וכך גם הם לא יספגו את עליית המחיר. ההעלאה שתידרש תהיה קרוב למיליארד שקלים, סכום צנוע ביחס לעודפי גביית המסים בסך עשרות מיליארדי שקלים ששוכבים בקופת האוצר בשנת 2022.

לא מדובר בסעיף תקציבי חדש, אין שום צורך בשינוי חוק ובכינוס מליאת הכנסת. כל שנדרש הוא להגדיל את תקנת התמיכה התקציבית 36.41.01.01, שנועדה לתמוך בסבסוד מעונות יום ומשפחתונים להורים עובדים, ואת תקנה 23.10.39.01 שמסבסדת את ילדי הרווחה. זו החלטה מנהלית, פקידותית, שעשרות החלטות דומות לה מתקבלות מדי שנה ללא רעש תקשורתי נרחב במיוחד. החלטה כזו, שהיא למעשה העברת כספים בין סעיפי תקציב המדינה באמצע שנת התקציב, תדרוש אישור של ועדת הכספים בכנסת.

זו יכולה להיות ההחלטה הממשית הראשונה של לפיד כראש ממשלה לצמצום יוקר המחיה, ולשיפור אחד השירותים החיוניים ביותר בישראל. במקום להתחנן לרשתות המזון שיורידו מחירים, הוא יראה לציבור כיצד הממשלה מגייסת את ההון שברשותה (שמקורו, כמובן, באזרחים עצמם), כדי להקל על האזרחים, ולהשקיע בדור העתיד. או במילותיו של לפיד עצמו אתמול: "לא יכול להיות שתהיה פה מדינה עשירה עם אזרחים שלא גומרים את החודש". 120 אלף תינוקות ופעוטות, הוריהם והמטפלות שלהם מחכים ליישום בפועל של הרעיון הפשוט הזה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!