דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כנסת ישראל

פתיחת מושב החורף / "הממשלה מצהירה הצהרות אך בפועל לא עושה דבר"

מפגינים רבים בפתיחת מושב החורף של הכנסת: פעילי 'שינוי כיוון' התפרצו לישיבת ועדת הכספים והשליכו גלילי נייר טואלט על שר האוצר במחאה על חוסר התקצוב של יישובי הצפון. תושבי מעלה אדומים דורשים הכלת ריבונות ישראלית על העיר, פעילי מגמה ירוקה מחו על הנסיון להעביר את חוק התכנון והבנייה בחוק ההסדרים, ונשים עושות שלום דרשו הסכם מדיני

הפגנת מעלה אדומים מחוץ לכנסת (צילום: יונתן זינדל  פלאש 90).
הפגנת מעלה אדומים מחוץ לכנסת (צילום: יונתן זינדל פלאש 90).
דוד טברסקי

עם פתיחת מושב החורף אתמול (שני), התקיימו מספר הפגנות מול משכן הכנסת. בגן הוורדים התכנסו כמה מאות מפגינים תושבי הגליל במחאה על כך שלמרות ההבטחות, ממשלת ישראל לא מתכוונת להגדיל את תקציב יישובי הצפון.

אריה ברן ושותפות נוספות מכפר ורדים הגיעו יחד והביעו מחאתם כנגד מה שהגדירו כאוזלת היד של הממשלה: "אנחנו מרגישים ויודעים שהממשלה מקפחת אותנו. קיבלו החלטה על הקצאת 18 מיליארד ש"ח לפיתוח הגליל. מדובר על מיליון וחצי תושבים. אבל בתקציב 2018-2017 אנחנו לא רואים אגורה."

לדברי המוחים, יישובי הצפון מקופחים מבחינת תעסוקה, בריאות וחינוך "והממשלה מצהירה הצהרות אך בפועל לא עושה דבר" כדי לפתור את הבעיות איתם מתמודדים התושבים. לדברי ברן, ביקורת בריאותית מורכבת מחייבת נסיעה לחיפה או לתל אביב, וזאת מכיוון ששלושת בתי החולים הצפוניים מתוקצבים באופן דל: "בקרית שמונה כבר שנים מבקשים חדר מיון בשביל לא לנסוע לצפת במידה ויש מצבי חירום. ומה שקורה שם מאפיין במידה רבה את הגליל כולו."

שלמה בוחבוט: "הממשלה קיבלה החלטת ממשלה לבצע תוכנית לפיתוח הצפון והממשלה לא צריכה לראות את יישומה רק כחובה, אלא כזכות… בדיוק כפי שראש הממשלה, נתניהו, התחייב בפנינו בוועידת הגליל בדצמבר 2015."

ברן התייחס גם לבעיות התעסוקה בגליל שפוגעות במוטיבציה של הצעירים להישאר באזור. "כל החברה הצעירים, כולל אלו שמגיעים ללמוד מהמרכז, למשל בתל חי, יודעים שאין להם מה לחפש פה כי אין מספיק מקומות עבודה. לי יש שלושה ילדים, אחד לומד בוייצמן, שני בבר אילן, כולם רוצים לחזור לצפון אבל אין להם לאן לחזור."

נירית כרוסט הגיע עם חבריה מקיבוץ גונן. היא ועוד צעירים רבים הצטרפו למשפחות שהגיעו למחות. "המצב מאוד חמור, אין מספיק תעסוקה, השכר הממוצע נמוך בהרבה משל תושבי המרכז ומעבר לזה – המון תוכניות שנועדו לחבר את הגליל למרכז, כדי שלא יהיו פה שתי מדינות, לא הולכות להתקיים."

במקביל להפגנה בחוץ, פעילי 'שינוי כיוון' התפרצו לישיבת ועדת הכספים והשליכו גלילי נייר טואלט לעבר שר האוצר. "רוצים לגור בצפון – אבל אין לנו תעסוקה, אין בריאות, לאן נחזור?" זעמו התושבים. חלק מחברי הכנסת קראו למאבטחים להשאיר את הפעילים ולאפשר להם להשמיע את זעקתם, אך אלה הוצאו.

שלמה בוחבוט, ראש עיריית מעלות תרשיחא ויו״ר אשכול גליל מערבי האשים את המדינה בהפקרת התושבים: ״חבל שנאלצנו להעלות שוב ראשי רשויות מהגליל עם אלפי תושבים לירושלים ושוב להפגין ולצעוק. הממשלה קיבלה החלטת ממשלה לבצע תוכנית לפיתוח הצפון והממשלה לא צריכה לראות את יישומה רק כחובה, אלא כזכות. אנו לא מבקשים תוכניות הבראה או תקציבי איזון, אלא תוכנית רב שנתית של פרויקטים מחוללי שינוי כדי לצמצם את הפערים העצומים בגליל וכדי שבעוד חמש שנים נהיה במחוז אחר, בדיוק כפי שראש הממשלה, נתניהו, התחייב בפנינו בוועידת הגליל בדצמבר 2015. לא נרפה, נמשיך במאבק ביחד עם תושבינו, ונמשיך לקיים דיאלוג עם השרים דרעי וכחלון, שאני יודע שרוצים בטובת ובפיתוח הגליל. עם זאת, דרשנו היום מחברי וועדת הכספים שלא להצביע בעד התקציב כל עוד התוכנית לפיתוח הצפון לא תתוקצב."

ח"כ דב חנין (חד"ש, הרשימה המשותפת) הפגין אף הוא עם התושבים. "באנו להגיד לכם שזה שתקציב המדינה לא כולל התחייבויות לצפון זו בושה לכולנו. מערכת הבריאות בצפון לא יכולה להישאר ליגה ג'. גם בצפון אנשים זכאים לאותו טיפול רפואי ולאותה רמת שירותים כמו שמקבלים תושבי המרכז ותל אביב."

בעקבות המחאה נפגשו במהלך היום שר האוצר, משה כחלון, שר הביטחון אביגדור ליברמן ושר הפנים והשר לפיתוח הפריפריה הנגב והגליל, אריה דרעי, עם ראשי הרשויות המקומיות מאיזור הצפון. השרים סיכמו על הקמת ועדת מנכ"לים שתביא ליישום התכנית במסגרת תקציב 2017-2018.

הפגנת תושבי הצפון מחוץ לכנסת (צילום: יונתן זינדל פלאש 90).
הפגנת תושבי הצפון מחוץ לכנסת (צילום: יונתן זינדל פלאש 90).

דורשים להוציא את הדיון על חוק התכנון והבנייה מחוק ההסדרים

גם פעילי מגמה ירוקה הפגינו מחוץ לכנסת במחאה על הרפורמה המתוכננת בחוק התכנון והבנייה הצפויה להיכלל בחוק ההסדרים שיעמוד להצבעה ראשונה מחר במליאת הכנסת. בהודעת הפעילים נכתב כי בהצעת החוק ניתן למצוא סעיפים בעייתיים ביותר ובהם מעבר סמכויות ממערכת התכנון הרגילה לוועדה לתשתיות לאומיות (הות"ל) למתן אישורי בנייה בתהליך שאינו מפוקח כהלכה, אינו מבוקר ולא כולל את השתתפותם של נציגי הציבור. לדברי הפעילים, סעיף אחר מציע הפחתה ורידוד של התנאים לקבלת רישוי לבניית תשתיות להיסעי המונים כמו רכבות קלות. לדברי הפעילים, נציגי מגמה ירוקה השתתפו בדיון בוועדת הכלכלה בנושא סקירת ענף הנדל"ן ומצב הדיור בישראל ודרשו "לא לאפשר את המחטף של הרפורמה הזו באמצעות חוק ההסדרים ולהחזירה לדיון מעמיק וביקורתי בערוצי החקיקה המקובלים."

ניקול בכר, ממובילות המאבק לדיור ולתכנון אחראי בישראל אמרה כי "זוהי אינה הדרך לפתור את משבר הדיור ולייצר עוד דירות, אלא נתיב מהיר לכאוס תכנוני שהוא לא פחות מבכייה לדורות: בניה לשם בניה – ללא תשתיות ושירותים ציבוריים הכרחיים, לא תפתור את המשבר, אלא רק תעמיקו."

"למרות הבעיות הבינלאומיות ולמרות הלחץ האמריקאי"

מוקדם יותר אתמול יצאה שיירת מחאה ממעלה אדומים לכיוון משכן הכנסת במטרה לדרוש מהממשלה להכיל ריבונות ישראלית על העיר. שר העבודה, הרווחה, והשירותים החברתיים ויו״ר מרכז הליכוד ח״כ חיים כץ אמר למפגינים כי הוא ״מתחייב לעשות כל מה שיידרש כדי שהריבונות תחול על מעלה אדומים."

ח״כ דוד ביטן יו״ר הקואליציה אמר כי "אין סיבה שמעלה אדומים לא תתרחב ולא ייבנו בתים במעלה אדומים." והוסיף כי הבניה תתבצע "למרות הבעיות הבינלאומיות ולמרות הלחץ האמריקאי."

"רוצים כבר לגמור עם הסכינים, הדם והשכול"

לקראת אחה"צ כמה מאות מפגינות מתנועת נשים עושות שלום, שחברותיה משתייכות לקבוצות שונות ומגוונות מכל הדתות ומכל קצוות הקשת הפוליטית, צעדו מבית ראש הממשלה לעבר הכנסת במטרה לדרוש מראש הממשלה הסכם מדיני.

הפגנת 'נשים עושות שלום' מחוץ לכנסת (צילום: הדס פרוש פלאש 90).
הפגנת 'נשים עושות שלום' מחוץ לכנסת (צילום: הדס פרוש פלאש 90).

"לפני שבועיים הייתה לנו עצרת של 20 אלף איש ואנחנו לא נעצור עד שיהיה הסכם מדיני", אמר שולתי רגב מקיבוץ תובל שבצפון שהקים את הסוכה יחד עם פעילות נוספות. "היום הכנסת מתחילה לעבוד ואנחנו פה, ואנחנו נגיע לפה בכל יום שהכנסת פועלת בשביל להזכיר לשרים ולחברי הממשלה, אנחנו לא נצא להם מהנשמה עד שלא יהיה הסכם מדיני. רוב האנשים רוצים כבר לגמור עם הסכינים, הדם והשכול הזה. הכאבים האלו הורגים אותנו. זה הורג את החברה הישראלית."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!