דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.9°תל אביב
  • 19.2°ירושלים
  • 20.9°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.8°באר שבע
  • 29.2°אילת
  • 21.9°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 21.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

יו"ר איגוד מנהלי החינוך ברשויות המקומיות מזהיר: מחסור בסייעות, אבות בית, מלווי הסעות, פסיכולוגים וקב"סים

ד"ר שי פרוכטמן מתריע שללא שיפור תנאי העבודה והשכר, הרשויות המקומיות יתקשו לפתוח את שנת הלימודים, בעיקר בחינוך המיוחד | בפנייה לשרת החינוך ויו"ר מרכז השלטון המקומי כתב: "אנו קוראים לכם לקדם מענה לתפקידים אלה בכדי שנוכל לגייסם"

שי פרוכטמן, יו"ר איגוד מנהלי אגפי חינוך (צילום: בנימין לפיד)
שי פרוכטמן, יו"ר איגוד מנהלי אגפי חינוך (צילום: בנימין לפיד)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

יו"ר איגוד מנהלי אגפי החינוך בשלטון המקומי וראש אגף החינוך באבן יהודה, ד"ר שי פרוכטמן, מזהיר ממשבר כוח אדם חמור של עובדי חינוך ברשויות המקומיות שמאיים על פתיחת שנת הלימודים ב-1 בספטמבר הקרוב. בפנייה לשרת החינוך יפעת שאשא ביטון וליו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס קורא פרוכטמן להעלאת שכרם וקידום תנאי העסקתם של עובדים בשורת מקצועות בתחומי החינוך ברשויות המקומיות בהם אבות בית ומנהלניות במוסדות חינוך, סייעות לגנים ולחינוך המיוחד, מלווי הסעות, פסיכולוגים וקבס"ים.

פרוכטמן מתריע ממחסור בסייעות בגני הילדים ובחינוך המיוחד. "אין מועמדות חדשות המגיעות לאיוש תפקיד הסייעות. המצב הזה יקשה עלינו לפתוח גנים וכיתות ח"מ, לדאוג לתלמידים הזקוקים להשגחה מבחינה בריאותית ולסייע לאלו שזקוקים לסיוע בכיתה במהלך היום", הוא הוסיף את החשש מהטלת האחריות על הסייעות בפעילות של אחר הצהריים, "אנו מביעים חשש גדול מהפעלת כיתות ח"מ בשעות אחה"צ ללא מורות, והטלת האחריות להפעלת הכיתות רק על הרשויות".

עוד תחום בו קיימת מצוקת כוח אדם הוא מלווי הסעות לילדים בחינוך המיוחד, עקב גידול במספר הילדים הלומדים במוסדות חינוך מיוחד.

פרוכטמן מצביע גם על המחסור בקציני ביקור סדיר (קב"סים) ברשויות המקומיות, עליה התריע גם מבקר המדינה בדו"ח שפורסם לפני כחודש, ועל הצורך בשינוי תנאי השכר שלהם. לדבריו, "שכרם של הקב"סים כפוף להסכם שכר מהמאה הקודמת. התקופה של פוסט קורונה עם השלכות הקורונה על בני הנוער, אין לנו ברשויות מועמדים לתפקידי קב"ס בשל השכר ותנאי העסקתם, ואין מספיק תקנים למתן מענה למצוקות".

קושי נוסף עליו מצביע פרוכטמן נובע מתוכנית גפ"ן, שהיא אופן חדש לניהול תקציב בית הספר ותקציב החינוך של רשויות בהעסקת הפסיכולוגים החינוכיים, "תוכנית הגפ"ן מובילה למצב שפסיכולוגים מבקשים לעבוד באופן פרטי בבתי הספר. יש למצוא פתרון מיידי בתוכנית הגפ"ן לנושא חיזוק השירות הפסיכולוגי הציבורי בשירותים הפסיכולוגיים החינוכיים. חשוב לחדד את המסר כי השירותים הפסיכולוגיים החינוכיים הינם מענה חשוב ברשות המקומית ובבתי הספר", כתב פרוכטמן אך גם הוסיף, "ולהיפך, הגפ"ן יכול לחזק ולהוסיף לצריכת שירותים אלו".

פרוכטמן קורא גם לוודא שהארכת פעילויות הקיץ עליה הצהירה שרת החינוך יפעת שאשא ביטון במתווה משרד החינוך להסכם השכר תתבסס על גננות ומורות, כשעובדי הרשויות המקומיות רק יסייעו להם. "אנו קוראים לכם לדאוג לכך שעובדי הוראה יפעילו את מפעלי הקיץ במוסדות החינוך, והסייעות תסייענה להם", כתב פרוכטמן , ודרש שהשלטון המקומי יתוקצב בהתאם, כדי לא להעמיס על הסייעות עקב הארכת שנת הלימודים, "חשוב לזכור, כי הארכת ימי הפעילות בחופשת הקיץ תדרוש התארגנות שונה ברשויות לשיפוצי קיץ, העסקת קבלנים נוספים במקביל ועבודה גם בשעות מאוחרות, מה שידרוש תוספת תקציב".

לדברי פרוכטמן, באופן היסטורי, החלוקה בין משרד החינוך לשלטון המקומי היא שמשרד החינוך אחראי לתפקידים הפדגוגיים והשלטון המקומי אחראי לתפקידים מנהליים. אך בשנים האחרונות השלטון המקומי אחראי על יותר ויותר תפקידים חינוכיים, בהם הסייעות בגני הילדים ובחינוך המיוחד שתפקידן כבר אינו רק ארגון וסידור הגן, או פסיכולוגים חינוכיים וקבס"ים המבצעים תפקידים חינוכיים לכל דבר.

למרות הגדלת תחומי האחריות בתפקידים אלו, המשכורות ותנאי ההעסקה נשארו זהים. "יש לקדם הסכמי העסקה ושכר לעובדי השלטון המקומי, סייעות גני ילדים וכיתתיות, בריאותיות וח"מ (חינוך מיוחד)", כתב פרוכטמן, "לצד שיפור תנאי העסקתם של פסיכולוגים, לבורנטים, קב"סים, אבות בית ומנהלניות".

פרוכטמן מציין במכתבו כי גם תפקידם של מנהלי אגפי החינוך הורחב ויש לתת על כך את הדעת, "הנהלת האיגוד מבקשת לציין את עומס המשימות המוטלות על מנהלי אגפי החינוך, הכולל משימות רבות אשר נוספו לתפקידנו בשנים האחרונות, ולכן יש צורך לאחר פתיחת שנת הלימודים להתייחס במסגרות האירגוניות והפרופסיונאליות של מנהלי אגפי החינוך".

במכתב מציין פרוכטמן את תמיכת האיגוד במאבקם של עובדי ההוראה, "ברור הוא כי יש לשפר את תנאי העסקת עובדי ההוראה וכולנו תקווה כי יסתיימו בהקדם בכדי שאולי יאפשרו בשורה שתצליח לגייס אנשי הוראה חדשים ולמלא את השורות החסרות כל כך".

מטעמה של שרת החינוך, יפעת שאשא-ביטון, ומטעמו של יו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס, לא נמסרו תגובות ציבוריות למכתב.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!