דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אסון המכינה

בנט בוועדת החקירה לאסון המכינה: "הפיקוח במשרד החינוך צמוד מדי, המכינות צריכות אוטונומיה״

יו"ר הוועדה השופטת וסרקרוג התעמתה עם בנט: "אוטונומיה אין משמעותה אנרכיה" | אם שכולה: "באת עם צוות צילום לשבעה, אחר כך אמרו לי לא להתקשר יותר"

ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט בוועדת החקירה לאסון המכינה בנחל צפית (צילום: דוד טברסקי)
ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט בוועדת החקירה לאסון המכינה בנחל צפית (צילום: דוד טברסקי)
דוד טברסקי

ראש הממשלה החליפי, נפתלי בנט, הגיע אתמול (שני) להעיד בפני ועדת החקירה לאסון מכינת בני ציון בנחל צפית, בו נהרגו 9 נערות ונער. באופן מפתיע בחר בנט, שהיה שר חינוך בזמן האסון, להגן על הצורך לתת למכינות אוטונומיה ותקף את הפיקוח העודף במדינה.

"כמעט כל הדברים הטובים שקורים במדינה ובעולם הם על ידי יצירת רוח מלמטה. מכיוון שלכל מכינה יש רוח אחרת אתה רוצה שתהיה אוטונומיה", אמר בנט בעדותו. "המדינה לא מנהלת מבחינה אופטימלית את הדברים, זה כמעט מובנה. הדרך הנכונה היא להעביר יותר אוטונומיה. למדינה תמיד יהיה קצה גבול לקריטריונים, אבל מדינה לא יודעת לנהל טוב דברים. בסוף כל ניהול טוב, זה צומח מלמטה למעלה", הוסיף.

יו"ר הוועדה, השופטת לשעבר רות וסרקרוג התעמתה עם בנט על אמירות אלה: "אי אפשר לקבל דברים כאלו, אי אפשר לבוא ולומר שאתה סומך על מנכ"ל שמתפקד כך. אנשים ממשרד החינוך אמרו לנו שאינם אחראים על כללי הבטיחות, ואם כן, אז רק עד שערי המכינה. אי אפשר לבוא אלינו היום ולנסות לשכנע אותנו שמי שפעל רצה לתת אוטונומיה למכינות. אוטונומיה אין פירושה אנרכיה. אוטונומיה לא אומרת שאפשר לפעול ללא קווי בטיחות מחייבים", אמרה וסרקרוג והוסיפה, "אי אפשר לנהל מכינה או מוסד דומה לו ללא כללי בטיחות מחייבים, המילה וולנטרי חייבת להימחק. וזה מה שהחוק אומר".

בתשובה לשאלתה האם לשיטתו צריך לפקח על המכינות, אמר בנט: "כן, אבל פיקוח שהוא תואם את מאפייני את המכינות. לא כמו הפיקוח במשרד החינוך". הוא הוסיף שלשיטתו קווי הפיקוח הנחוצים כבר מיושמים בפועל, אבל חבר הוועדה אבי נעים חלק עליו.

הוועדה שמטרתה לבחון את הכשלים המערכתיים שהובילו למצב בו לא היה שום פיקוח של ממש על המכינות בזמן האסון, זימנה את בנט כדי שידבר על תפקידו כשר חינוך בזמן האסון. בנט התייחס לסוגיה זו, וגם שטח את תפיסת עולמו לגבי תפקיד המדינה מול מוסדות אחרים.

"הפיקוח במשרד החינוך הוא צמוד מדי", אמר בנט. "בית הספר הכי טוב של מדינת ישראל הוא בצה"ל. אני חושב שאת המושג מפקד במערכת החינוך צריך לשנות – צריך להיות מנטור. הכל זה רק פיקוח פיקוח פיקוח. ההיי טק הישראלי היה נראה ככה ללא פיקוח? בתחום הקורונה אמרו לי: תסגור את מדינת ישראל. זה ביטוח. אבל אני נלחמתי שלא יהיה סגר. אם לא יהיו מכוניות לא יהיו תאונות דרכים", הוסיף ראש הממשלה החליפי.

ההורים השכולים: "הדבר האחרון שעשיתם זה לקחת אחריות"

"באת עם צוות צילום ויח"צ לשבעה והבאת מספר טלפון אבל התקשרו אליי ואמרו לא לחזור אליך יותר. איך זה קורה?", שאלה דורית ברהום שאיבדה את בתה מעיין ז"ל באסון.

אריק שמיר, שאיבד את ביתו שני ז"ל באסון: "הדבר האחרון שעשיתם זה לקחת אחריות. הדבר הראשון שאמרתם זה שאין לכם שום אחריות לבטיחות. היללת את שמואל אבואב, המנכ"ל שהוועדה מעבירה עליו ביקורת. אבואב יומיים אחרי האסון מתראיין בטלוויזיה ומסיר אחריות. לא נמצא שום דיווח על בעיות במכינות".

השרים נקראו להעיד מעל ארבע שנים אחרי האסון

הוועדה למניעת אסונות בפעילות המכינות הוקמה במאי 2021, במינוי שר ההתיישבות דאז, צחי הנגבי, בעקבות מותם של עשרה בני נוער בשיטפון בנחל צפית, במהלך טיול גיבוש של מכינת בני ציון באפריל 2018. הוועדה מתכנסת מעל לשנה ומתחקרת את כלל הגופים, הארגונים והרשויות הממשלתיות שקשורים לאסון כדי ליצור מנגנון פיקוח ממשלתי אחיד למכינות. בנט וליברמן יהיו העדים הבכירים ביותר מול הוועדה, לאחר עדותם של מנכ"לי משרדי החינוך והביטחון.

ההרוגות וההרוג באסון השיטפון בנחל צפית

בראש הוועדה עומדת השופטת (בדימוס) שולמית וסרקרוג, האלוף (במיל׳) גרשון הכהן ומנכ"ל משרד ההתיישבות לשעבר, אבי נעים. ל'דבר' נודע לפני שבועיים שהשניים ביקשו שהדיון יהיה בדלתיים סגורות, אך בלחץ ההורים של בני הנוער שנספו באסון, הוועדה תהיה פתוחה להורים ולסיקור.

בדו"ח הביניים של הוועדה שהוגש במאי השנה ביקרו חברי הוועדה בחריפות את משרדי החינוך והביטחון וטענו שאלו נמנעו מפיקוח משמעותי על הבטיחות במכינות לאורך השנים. במקביל, טענו לתרבות של זלזול בחיי אדם בפעילות המכינות, הימנעות מתחקור ומדיווח על תקלות במכינות עצמן.

בנט וליברמן היו אמורים לתת את עדותם טרם פרסום דו"ח הביניים, כדי שיתנו את תשובתם כיצד הם מבינים את אחריות משרדם לפיקוח. שכן, על פי עדויות מנכ"לי המשרדים ובכירים נוספים, נציגיהם של המשרדים טענו בתקיפות שאחריותם הינה רגולטורית תקציבית ואין באחריות משרדם פיקוח ואחריות על עולם הבטיחות במכינות והן אחראיות לפיקוח הבטיחותי מטעם עצמן.

הפגנת הורי הנספים באסון מכינת בני ציון (צילום: דוד טברסקי)

דו"ח ועדת אהרונישקי בראשות המפכ"ל לשעבר, רנ"צ בדימוס שלמה אהרונישקי, שפורסם בסוף 2018, קבע שורה של בעיות פיקוח חמורות בכל הקשור בעולם המכינות עצמן. בראש הביקורת הצביע על היעדרו של תקנון מחייב ואחיד לפעילות בטיחותית במכינות בישראל והאשים את המדינה בכך שהתחמקה מכל ניסיון לפקח ולאכוף את הנהלים.

ראש מועצת המכינות, דני זמיר העיד בבית המשפט בבאר שבע, במהלך משפטם של ראש מכינת בני ציון, יובל כאהן ורכז הטיול, אביב ברדיצ'ב. בעדותו, טען זמיר שאכן לא היה נוהל מסודר של כלל עולם המכינות, אך מאז האסון השתנו דברים רבים וכיום רוב המכינות מחויבות לכללי בטיחות מחמירים יותר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!