דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני ה' באייר תשפ"ד 13.05.24
23.7°תל אביב
  • 18.8°ירושלים
  • 23.7°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 24.3°אשדוד
  • 23.6°באר שבע
  • 30.0°אילת
  • 26.5°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 24.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

צמצום פליטות, הוזלת תרופות וחיזוק מס הכנסה: החוק להפחתת האינפלציה בארצות הברית יצא לדרך

החוק אושר בסנאט, ובמהלך השבוע יתקיימו עליו דיונים בבית הנבחרים | הוא מבוסס על תוכנית הוצאות חדשה לעשור הקרוב של 430 מיליארד דולרים, נוסף על צעדים מגדילי הכנסות וחוסכי הוצאות בהיקף של 740 מיליארד דולרים

סגנית נשיא ארצות הברית קמלה האריס (צילום: AP Photo/Julio Cortez/Patrick Semansky)
קמלה האריס, סגנית נשיא ארצות הברית. שברה את השוויון בסנאט (צילום: AP Photo/Julio Cortez/Patrick Semansky)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

חקיקת החוק להפחתת האינפלציה בארצות הברית יצאה לדרך, למרות התיקו 50-50 בסנאט, בזכות הקול שובר השוויון של סגנית הנשיא קמלה האריס. החוק מבוסס על תוכנית הוצאות חדשה לעשור הקרוב של 430 מיליארד דולרים, נוסף על צעדים מגדילי הכנסות וחוסכי הוצאות בהיקף של 740 מיליארד דולרים. הדיונים בסעיפי החוק יתקיימו בבית הנבחרים במשך השבוע, והוא עשוי להיות מאושר כבר בשבוע הבא.

מדובר בחוק מצומצם מאוד לעומת ההצעות המקוריות של 1.75 טריליון דולרים. הצעות אלה טורפדו על ידי הסנאטור הדמוקרטי ג'ו מנצ'ין, שתומך בדלקים פוסיליים, ובייחוד בפחם. מנצ'ין הוא בעל אחזקות אישיות בחברת סחר בשיירי פחם.

למרות שמו, רוב החוק מוקדש להוצאות שנוגעות לצמצום פליטות גזי חממה. החוק יכול להוות הזדמנות אחרונה לנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לבצע חקיקה גדולה משמעותית, בשל מדדי תמיכה נמוכים בנשיאות שלו בקרב הציבור, ולקראת האפשרות שמפלגתו תאבד את הרוב שלה בבית הנבחרים בבחירות האמצע הקרובות.

בשורה סביבתית מתבקשת, עם סייגים

369 מיליארדי הדולרים יוקדשו לעמידה ביעדי ארצות הברית להפחתת פליטות גזי החממה ב-50% ב-2030, לעומת 2005 – יעד שתואם את האפשרות לאיפוס פחמני נטו ב-2050.

מדובר בתוכנית השאפתנית ביותר של ארצות הברית בתחום זה, אבל פעילי סביבה מעריכים שהתוכנית קטנה מכדי להצליח לעמוד ביעד. לפי ניתוח ראשוני של פרויקט המעקב למדיניות אנרגיה REPEAT, הצעת החוק לא מספיק שאפתנית. היא עשויה לאפשר הפחתה של 42% בפליטות, לעומת 46% בהצעה הגדולה יותר מ-2021, שהוכשלה פוליטית.

 מעבר לקידום תחבורה חשמלית וייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות, מוקדשים בתוכנית גם 4 מיליארד דולרים לקרן לנזקי בצורת, צעד שעשוי לסייע בבחירות הקרובות למועמדי המפלגה הדמוקרטית במדינות חקלאיות, כמו נוואדה ואריזונה. הפשרה בין תוכנית הנשיא לסנאטור מנצ'ין גרמה להכללת סעיף שלפיו הקצאת קרקע פדרלית לייצור אנרגיה מתחדשת מותנית בכך שהקרקע תוקצה גם לחיפושי נפט וגז.

הוזלת שירותי הבריאות 

החוק צופה חיסכון של יותר מ-100 מיליארד דולרים בעשור, בזכות ההיתר לתוכנית הביטוח הציבורית מדיקר לקשישים לנהל משא ומתן על הורדת מחירי התרופות מול יצרניות התרופות. קשישים יזכו לתקרת הוצאות של 2,000 דולרים בשנה על תרופות, ללא קשר לעלותן לתוכנית הביטוח הציבורית. הזכות לתהליכי תמחור תחרותיים תוגבל ל-10 התרופות עם העלויות הגבוהות ביותר ב-2026, ותגיע לתקרה של 20 תרופות ב-2029.  

מס על רכישה עצמית של מניות וחיזוק מס הכנסה 

מס מיוחד שמוטל על חברות שמבצעות רכישה עצמית של מניות צפוי להכניס כ-70 מיליארד דולרים על פני עשור. במקור תוכננה גבייה של 100 מיליארד דולרים בזכות סתימתה של פרצת מס בשימוש של קרנות גידור לגבי ריבית נדחית, אבל היא ירדה מנוסח החוק, עקב דרישתה של הסנאטורית הדמוקרטית קירסטן סינמה. הצורך של הדמוקרטים בכל 50 הקולות שלהם בסנאט, מול 50 קולות של מתנגדים רפובליקנים, העניק משקל מוגבר לסינמה ומנצ'ין בניסוח סעיפי החוק.  

המאבק על החוק יימשך כל השבוע

מתכונת החקיקה תהיה מלווה בשבוע עתיר הצבעות על הסתייגויות ותיקוני חקיקה רבים. במפלגה הרפובליקנית מתכוונים לעשות כל מה שביכולתם כדי לבלום את הצעת החוק. מיץ' מקונל, סנאטור רפובליקני בכיר, אמר בשבת שמדובר ב"מאות מיליארדים בהעלאות מסים ומאות מיליארדים בהוצאות ובשביל מה?" לשיטתו, מדובר במסע "חסר רסן" של מיסוי והוצאה ממשלתית, שמנוגדת למה שהציבור האמריקאי רוצה.

היות שאין לדמוקרטים שיתוף פעולה דו-מפלגתי עם רוב של 60 אצבעות, המאבק הפוליטי על החקיקה צפוי להיות מתיש. האגף הימני במפלגה הדמוקרטית יידרש להתמודד גם עם הסתייגויות שיידונו ביוזמת האגף הפרוגרסיבי במפלגה, לצורך הגדלת תוכניות ההוצאה והמיסוי הגלומות בחוק. אם האגף השמאלי יצליח להעביר את ההסתייגויות, הדבר עלול לחתור תחת ההסכמות שהיו לפני החקיקה, ובכך לערער את הסיכוי להצלחת התהליך כולו.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!