דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי ט' באייר תשפ"ד 17.05.24
24.0°תל אביב
  • 22.4°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 22.2°באר שבע
  • 26.5°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

העצמאים לממשלה: "מצפים לפיצוי עבור אלפי עסקים שנפגעים במצב הביטחוני"

פורום העצמאים מבית ההסתדרות, קורא לקדם את נוהל "לחיצת כפתור" שהציע הביטוח הלאומי, לפיצוי עסקים בשעת חירום: "על המדינה לא להתמהמה כפי שקרה בתקופת האומיקרון"

אנשים בקניון בבאר שבע (צילום: נתי שוחט/פלאש90)
אנשים בקניון בבאר שבע (צילום: נתי שוחט/פלאש90)
הדס יום טוב

פורום העצמאים מבית ההסתדרות יצאו היום (ראשון) בקריאה דחופה לממשלת ישראל, להעניק פיצוי מידי לאלפי העסקים והעצמאים שנפגעים בשל היציאה למבצע "עלות השחר". לאור העיכוב בטיפול בעצמאים בפיצויי האומיקרון, שהתעכבו במשך חודשים, לוחצים העצמאים לקדם את נוהל "לחיצת כפתור" שהציע הביטוח הלאומי לפיצוי עצמאים בשעת חירום.

"על המדינה לא להתמהמה כפי שקרה בתקופת האומיקרון", נכתב בהודעת הפורום. "אנו מצפים מהממשלה להזרים קודם כל את החמצן הדרוש לעסקים ולעצמאים בעוטף עזה ובמדינה כולה. מדובר גם בהזדמנות מצוינת ליישם ולהעביר בחוק את נוהל הפיצוי בשעת חירום שאותו אנו מציעים לממשלה ולכנסת כבר תקופה ארוכה. לו היינו היום עם נוהל כזה בחוק, אפשר היה בהינף החלטה אחת להזרים אוויר לנשימה לכל העסקים שנפגעים כעת".  

מערכת כיפת ברזל מופעלת כנגד טיל מרצועת עזה (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
מערכת כיפת ברזל מופעלת כנגד טיל מרצועת עזה (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)

חוק הפיצויים בשעת חירום, שזכה לשם "נוהל לחיצת כפתור", הוא מהלך שיזמו יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ופורום העצמאים מבית ההסתדרות. יחד עם זאת, מדובר בנוהל הנבדל מדמי אבטלה רגילים ונוגע למצבי משבר קיצוניים, ויבטיח לסיוע מהיר ומוסדר לעצמאים במצבי קיצון או בזמן אירועי חירום שונים כגון סבב לחימה, מיתון כלכלי נרחב, מגפה או נזקים סביבתיים חריגים 

נכון להיום, פיצוי לעצמאים ובעלי עסקים הנפגעים מפרוץ משבר או מצב חירום דורש העברת החלטה לגבי המשבר הספציפי. כל החלטה כזו צריכה לעבור כחוק בשלוש קריאות בכנסת, מה שלוקח זמן רב. לדוגמא, תביעה עבור פיצויים בגין "שומר החומות" יכלו עצמאים ובעלי עסקים שנפגעו להגיש רק החל מיולי 2021, חודשיים לאחר תום המבצע, והפיצויים התקבלו רק שבועות לאחר מכן. חוק פיצוי האומיקרון עבר רק כשמונה חודשים לאחר שהוגשה ההצעה בעקבות הסתייגויות שהגישה האופוזיציה, ועצמאים רבים טרם קיבלו פיצוי עבור תקופה זו. 

רמי בז'ה, יו"ר פורום העצמאים בהסתדרות (צילום: אילן סולימן)
רמי בז'ה, יו"ר פורום העצמאים בהסתדרות (צילום: אילן סולימן)

"פורום העצמאים מחזק את כוחות הביטחון ואת הממשלה על ניהול מערכה צודקת בדרום. במקביל, הביטחון הכלכלי והוודאות לעסקים ולעצמאים חשובים ונחוצים מתמיד", אומר יו"ר פורום העצמאים, רמי בז'ה. "אנו סומכים על הממשלה שתדאג מידית לפיצוי לעסקים בעוטף עזה ובשאר חלקי המדינה".

בז'ה מדגיש כי ישראל זקוקה לנוהל מוסדר של פיצוי בעת חירום, ושהחוק ימנע תסכול, תלות ומחאות של עסקים ושל תושבים שפרנסתם נפגעת. "זה הזמן להעביר את החוק הזה, בתמיכה גורפת מהקואליציה ומהאופוזיציה. חוק כזה יביא שקט וודאות לעצמאים ולבעלי עסקים ואף יעלה פחות למדינה, שכן היא תתנהל על פי נוהל מסודר, מתוקצב וידוע מראש".

תגובות
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!