דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

מוצרי החלב בפיקוח יתייקרו ב-4.9%, והפיקוח הממשלתי על המחירים יוחלש

בין המוצרים שמחירם יעלה: חלב, חמאה, גבינה לבנה, שמנת חמוצה, שמנת מתוקה וגבינה צהובה | טיוטת הצו שצפוי להיחתם בקרוב תאפשר עליית מחירים אוטומטית בכל חצי שנה לפי נוסחה, ללא צורך באישור השרים שנדרש עד היום

מוצרי חלב בסופר (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
מוצרי חלב בסופר (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

טיוטת צו פיקוח של עדכון מחירי חלב מתקרבת לחתימה, מה שיאפשר את ייקור המחירים ב-4.9%. בין מוצרי החלב בפיקוח שמחירם יעלה: חלב, חמאה, גבינה לבנה, שמנת חמוצה, שמנת מתוקה וגבינה צהובה. מעבר לעליית המחירים הקרובה, טיוטת הצו החדש כוללת גם שינוי במנגנון לקביעת המחיר המרבי של המוצרים המפוקחים, שיחליש את יכולת הפיקוח של הממשלה ויקבע אותם בהתאם לנוסחה אוטומטית.

לפי טיוטת הצו החדש, ליטר חלב טרי בשקית 3% שומן יתייקר מ-5.17 שקלים כיום ל-5.43 שקלים (התייקרות של 26 אגורות); ליטר חלב טרי 3% שומן בקרטון יתייקר מ-5.94 שקלים כיום ל-6.23 שקלים (התייקרות של 29 אגורות); גביע 250 גרם של גבינה לבנה 5% שומן יתייקר מ-4.75 שקלים כיום ל-4.98 ש"ח (התייקרות של 23 אגורות); 1 ק"ג גבינה חצי קשה עמק 28% שומן יתייקר מ-42.70 שקלים כיום ל-44.79 שקלים (עלייה של 2.09 שקלים).

טיוטת הצו החדש פורסמה להערות הציבור בראשון שעבר, והמועד להעברת הערות הסתיים אתמול (ראשון), מה שיאפשר את פרסום הצו בימים הקרובים. לפי הטיוטה, הרקע להעלאת המחיר ושינוי מנגנון הפיקוח הוא המלצת ועדת המחירים לייקר את המוצרים ב-6.49% וגם "סיכום שנחתם בין משרדי האוצר והחקלאות, לפיו הומלץ לקדם צו לעדכון מחיריהם של מוצרי החלב שבפיקוח מחירים בשיעור של 4.9%, ולא בשיעור של 6.49% כפי שהמליצה ועדת המחירים".  

בפועל, המחלבות הסכימו לספוג התייקרות נמוכה יותר, בתנאי שהממשלה תסלק את עצמה מהצורך לאשר את המחירים בחתימת השרים והתעריף יעודכן בעתיד באופן אוטומטי. 

המנגנון שמוצע בטיוטת הצו הוא שחישוב שיעור השינוי במחירי המוצרים המפוקחים יבוצע אוטומטית בחודשים אפריל ואוקטובר של כל שנה, בהתאם לשורת מדדים הידועים בתחילת אותו החודש של תשומות ייצור החלב כמו מדד המחירים לצרכן, ערך שעת עבודה בענף התעשייה ועוד. מדדים אלו יוכנסו לנוסחה שקובעת את המחיר. לפי טיוטת הצו, מחיר המוצרים יעודכן אם חל שינוי של 3% או יותר בנוסחה שקובעת את המחיר, או אם חלפו 11 חודשים מעדכון המחיר האחרון, ושיעור השינוי הוא של 1% או יותר. כאשר שיעור השינוי המתקבל יהיה חיובי, תבוצע הוספה, וכאשר שיעור השינוי שמתקבל יהא שלילי, תבוצע הפחתה.

החלשת הפיקוח היא גם החלשת הציבור 

ההבדל בין פיקוח בחתימת שר ולפיקוח אוטומטי הוא משמעותי. הצורך בחתימת השר היא אמצעי לחץ שיכול לאפשר לשר למצוא שינוי מהותי כמו הקלות על היצרנים, או מקור תקציבי שיאפשר לבלום עליות מחירים. בעדכון הבא, כבר לא תידרש חתימה שכזו, ולציבור יהיה אמצעי לחץ אחד פחות להפעיל על נבחריו. 

ועדת המחירים מפקחת על מוצרי החלב דרך מעקב על שינויים בעלויות הייצור השונות למחלבות, וממליצה לקבוע גם את המחיר למכירה לקמעונאים וגם את המחיר לצרכן, תוך שמירה על אפשרות לרווחיות מסוימת. עד כה היה צורך לאשר את המלצות הוועדה בחתימת שר החקלאות ושר האוצר כדי לתת להן תוקף, ובקרוב כאמור לא תידרש עוד חתימה שכזו.

באופן דומה, הממשלה מיתנה לאחרונה את התייקרות הלחם, אך הסכימה לבטל לחלוטין את הפיקוח על מחירו כבר באפריל 2023. גם מחירי הביצים המפוקחות עלו ב־6.5% בשבוע הראשון של יולי, במסגרת הסכם שנחתם בין משרד האוצר למגדלים.  

בכך אפשרה המדינה לייקר את כלל מחירי המזון המפוקחים, וגם להחליש את הפיקוח עליהם או לבטלו.

שרי האוצר נטו לבלום בעצמם את החתימה על עליית המחירים

בשנים האחרונות, בכל פעם ששר נדרש לאשר ייקור של מוצרי החלב, הוא נטה לעכב זאת וגרם למחלבות לספוג הפסדים בתקופת הביניים, כדי לרכך את הביקורת עליו בציבור. תנובה עתרה לבג"ץ נגד שר האוצר משה כחלון, שלא הסכים לחתום על יקור מוצרי החלב בפיקוח ב-3.4% וזכתה.

כחלון אמר אז כי מדובר ב"פגיעה ישירה בצרכן ובמשפחה הישראלית. היא נגועה בחוסר רגישות חברתית ובחוסר איזון מוחלט בין שיקולים של בצע כסף לבין טובת הציבור", אך דברים אלו היו תדמיתיים בעיקר. כחלון לא עיכב את עליית המחיר, ולא פעל להורדת המחיר בטווח הארוך.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!