דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
20.4°תל אביב
  • 18.9°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 18.5°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 22.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 20.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

בלעדי / מחיר החשמל צפוי להתייקר: חברת החשמל לא פועלת לקבל פיצוי מג׳נרל אלקטריק עבור הצרכן הישראלי

פגם בייצור הטורבינה של החברה האמריקאית אחראי בין היתר לעיכוב בניית תחנת כוח חדשה וזולה יותר | גורם נוסף להתייקרות: הצמדת התשלומים למאגר ״תמר״ למדד המחירים האמריקאי | חברת החשמל: ״נמשיך לפעול בשקיפות מלאה״

משרדי חברת החשמל (צילום: רומן ינושבסקי, Shutterstock)
משרדי חברת החשמל (צילום: רומן ינושבסקי, Shutterstock)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

חברת החשמל מתעכבת עם הקמת שתי תחנות כוח חדשות, מה שגורם לשריפה מוגברת של פחם יקר מאוד. העיכוב נוצר, לפחות בחלקו, באחריות יצרנית הטורבינה ג'נרל אלקטריק, אבל חברת החשמל לא תבעה ממנה כל פיצוי. בנוסף, סעיף הצמדה ייחודי לאינפלציה בארצות הברית צפוי לייקר את הגז שרוכשת חברת החשמל ב-50 מליון ש״ח לפחות.

יחידת ייצור ראשונה של גז במתחם ״אורות רבין״ של חברת החשמל, היתה אמורה להתחיל לפעול ביוני השנה. הספק של 630 מגה-ואט, צריך היה להחליף שתי יחידות ייצור מיושנות, ומזהמות ביותר של פחם, בהספק כולל של 720 מגה-ואט.

ההקמה של תחנת הכוח מתעכבת, לא מעט בשל פגם בייצור הטורבינה של חברת ג'נרל אלקטריק. בעיות האספקה קשורות למגיפת הקורונה וייתכן שגם בחברת החשמל עצמה. העיכוב לא היה כה משמעותי, אילולא משבר האנרגיה העולמי. אבל הזינוק במחיר הפחם, לעומת מחירי הגז היציבים בישראל, יוצר פער מחירים משמעותי, וזיהום גדול.

חברת החשמל הצהירה על עיכוב של 10 חודשים, שפירושו מאות מיליוני שקלים שמתגלגלים על הצרכן הישראלי. זאת אף מבלי לחשב את עלויות זיהום האוויר וגזי החממה העודפים. מקורות מסרו ל׳דבר׳ שהעיכוב בפועל כבר גדול יותר מ-10 חודשים, וחברת החשמל תתקשה להביא את התחנה לכשירות הפעלה שגרתית לפני יוני 2023.

העיכוב הזה משתרשר בחלקו גם ליחידת הייצור הבאה שאמורה לקום באותו מתחם, שתאפשר השבתה של עוד 2 יחידות ייצור פחם, באותו מתחם. חברת החשמל לא נקטה עד כה שום צעד לדרישת פיצוי עבור אזרחי ישראל, תמורת העיכוב באספקת הטורבינה מהיצרנית ג'נרל אלקטריק. בחברת החשמל אומרים שהם ״בוחנים את האפשרויות שעומדות לרשותם״.

הסעיף שיכניס למאגר תמר לפחות עוד 50 מיליון שקלים מהכיס של הציבור הישראלי 

רכש הגז של חברת החשמל מגולם בתעריף החשמל שמשלמים האזרחים. חוזה הגז של תמר כולל סעיף הצמדה על מרבית הגז שהיא רוכשת מ"תמר", דווקא למדד המחירים האמריקאי. עד היום, לסעיף זה לא היתה השפעה רבה, מפני שהאינפלציה מאז 2013 ועד 2021 הייתה אפסית. אלא שהאינפלציה בארצות הברית כבר עברה ב-12 החודשים האחרונים את ה-9%.

ברשות החשמל מסרו ש״בעקבות תיקון ההסכם עם תמר, מנגנון ההצמדה כולל טווח (בין עלייה של 2.25 ל- 3.75) שבגינו לא מתבצעת התחשבנות, ועל כן מבחינת החוזה מדובר על התייקרות של 3.4%, כ-50 מיליון ש״ח״.

50 מיליון שקלים היא העלייה המינימלית שתתגלגל על הצרכן הישראלי בעקבות האינפלציה בארה״ב, שצפויה להסתכם בשיעור גבוה יותר ב-2022.

הערכה סבירה יותר היא כ-100 מיליון שקלים, שמאגר תמר ירוויח מאזרחי ישראל בכל שנה, דרך שירותי הגבייה של חברת החשמל. זאת ללא כל שינוי משמעותי בהוצאות של המאגר, שלא תלויות ריאלית במדד האמריקאי.

חברת החשמל: "פועלים לצמצום לוחות הזמנים להשלמת הפרויקט"

בחברת החשמל אמרו בתגובה לדברים: ""חברת החשמל פועלת ותמשיך לפעול בשקיפות מלאה מול כלל הרגולטורים הנוגעים בדבר.

"לגוף העניין, על רקע נסיבות שאינן בשליטת החברה ובכללן גלי הקורונה, המלחמה באוקראינה שיצרו משבר תובלה עולמי והודעות ריקול מספק הציוד GE – נגרמו עיכובים לא צפויים בפרויקט.

"הפעלת היחידה הראשונה צפויה בינואר 2023 ותסיים הרצה באפריל 2023.
במקביל, נבחנת הקדמת הפעלת היחידה השנייה.

"החברה פועלת לצמצום לוחות הזמנים להשלמת הפרויקט בשיתוף פעולה עם גורמי המדינה המוסמכים."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!