דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.9°תל אביב
  • 19.2°ירושלים
  • 20.9°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.8°באר שבע
  • 29.2°אילת
  • 21.9°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 21.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

מדונה, אמינם, שאקיל וביבר: שוק ה-NFT קרס ומאיים לגרור איתו למטה סלבריטאים

עמותה אמריקאית מזהירה ידוענים מפני שידול לרכישת קריפטו, דבר המהווה הפרה של תקנות הסחר של הרשות להגנת הצרכן | הצוות המשפטי של ביבר: "הזמר לא ביצע פעילות בלתי ראויה"

מדונה, שאקיל אוניל ג'סטין ביבר ואמינם (צילומים: Joel Ryan/Jack Plunkett/Jeff Daly/Invision/AP, File, AP Photo/Charles Krupa)
מדונה, שאקיל אוניל ג'סטין ביבר ואמינם (צילומים: Joel Ryan/Jack Plunkett/Jeff Daly/Invision/AP, File, AP Photo/Charles Krupa)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

עמותת 'אמת בפרסום' האמריקאית מזהירה ידוענים אמריקאיים שביצעו שידול לרכישת קריפטו, מבלי לחשוף את האינטרס העסקי שלהם בכך. לפי החוק האמריקאי, שידול לרכישת מוצר ללא גילוי נאות של האינטרס האישי, מהווה הפרה של תקנות הסחר של הרשות להגנת הצרכן (CFTC).

בין הידוענים שהוזהרו נמצאים הראפרים אמינם וסנופ דוג, מנחה הטלוויזיה ג'ימי פאלון, הכדורסלן שאקיל אוניל והזמרים מדונה וג'סטין ביבר. הצוות המשפטי של ביבר השיב לעמותה: "הזמר לא ביצע פעילות בלתי ראויה, אך יעדכן את הפוסטים שלו בגילוי נאות".

בינואר השנה הופיעה פאריס הילטון בתכנית הטלוויזיה הפופולרית של ג'ימי פאלון וביצעה קידום של NFT שרכשה. אלא שפאלון, כמו הילטון,  רכש גם הוא NFT דרך שירות צד ג'. כל זאת נעשה ללא גילוי נאות של השקעותיהם, שאותם קידמו בפלטפורמה ציבורית.

"גם ללא הוכחה לעבירה אתית אישית בתחום הגילוי הנאות", כתבה אמנדה מול, במגזין "אטלנטיק", "סלבריטאים אחראים לקידום NFT כקונספט. כשהם מזכירים זאת בטלוויזיה על כמה מגניב זה 'קופים משועממים', הם מגבירים את הסיכוי שערך השקעתם יעלה באמצעות גיוס כסף חדש".

שוק ה-NFT קרס והרוכשים יתקשו לכסות את ההשקעה 

שוק ה-NFT קרס וגרר איתו למטה מהמרים רבים, שסברו שמדובר בהשקעה מבטיחה, ולא רק עוד טריק שיווקי שנועד לשדל אנשים לרכוש מטבעות קריפטו. המסחר ביוני ב-NFT, אסימונים דיגיטליים המתומחרים במטבעות קריפטו, ירד לשפל של מיליארד דולר בלבד, בערך תיאורטי. בינואר השנה, היה מדובר ב12.6 מיליארד דולר, ערך תיאורטי.

מטבעות קריפטו (צילום: שאטרסטוק)
מטבעות קריפטו (צילום: שאטרסטוק)

הערך הינו תיאורטי, בשל התמחור במטבעות קריפטו, שגם סובלים מנזילות נמוכה ומתנודות רבות בשעריהם. אותו ערך תיאורטי בזירה העיקרית למסחר ב-NFT OPENSEA צנח גם הוא בחודש האחרון בכ-24% למרות גידול מסויים במספר המוכרים.

חיפושי גוגל השנה לגבי "CRYPTO" ירדו ב-73 דולר, ו"NFT" נפלו ב86%, אם כי נכרת עליה בחיפוש אחר צירופים המעידים על כוונה למכור NFT לעומת ירידה בצירופים המעידים על כוונה לרכוש אותם.

ירידות אלו גוררות מפסידים רבים, שלעולם לא יראו את כספם בחזרה. בעוד מבקרים מזהירים כי "ברגע ששילמת בכסף רגיל בעבור קריפטו שדדו אותך", הרוכשים מאמינים שהערך התיאורטי של מטבעות קריפטו ואסימונים דיגיטליים יכול להתממש ואף לעלות דרך מסחר בהם.

NFT לא מייצג בעלות על יצירות 

אחת הצורות השיווקיות לשדל אנשים לרכוש NFT, היא הטענה שרכישתו מעניקה לרוכשים בעלות על יצירה דיגיטלית – סרטון, ציור או יצירה אחרת. טענה זו שגויה מכל זווית אפשרית כמעט בכל מקרה שהוא. העולם הדיגיטלי, מאפשר מטבעו יצירת עותקים זהים של כל יצירה, תוך פגיעה מעשית בזכות הבעלות, שמתגלה בתפוצה הפיראטית הרבה של תכנים דיגיטליים מכל הסוגים ו-NFT לא משנה את זה בשום צורה.

צוות האבוקדו ב-NFT של ארגון הסביבה אדם טבע ודין (צילום: אתר הארגון)
צוות האבוקדו ב-NFT של ארגון הסביבה אדם טבע ודין (צילום: אתר הארגון)

מבחינה משפטית, כמעט כל ה-NFT לא מעניקים לרוכשים כל זכות בעלות על היצירה עצמה, אלא זכות על ה-NFT עצמו – מעין קבלה הכוללת לינק לאתר אחר שמאחסן את היצירה. מבחינה טכנולוגית, NFT הוא פיסת מידע דיגיטלי קטנה מאוד שיכולה להיהרס בכמה צורות בעתיד – הפסקת האחסון של היצירה הדיגיטלית עליה ה-NFT  אמור להצביע, או החלפתה ביצירה אחרת תחת אותו קישור בדיוק; גם הפלטפורמה בה הונפק ה-NFT עשויה לקרוס, להינטש או להפוך לבלתי מעשית למסחר.

זכויות בעלות דיגיטליות אמיתיות, אינן סחירות בפלטפורמות מסחר המוניות, אלא מעוגנות בחוזים משפטיים רגילים, שאף אחד מהם איננו מוטמע בשום מטבע קריפטו או בפלטפורמות שמבוססות עליו.

מה לעשות אם נתקעים עם NFT בלתי סחיר? 

לאסימוני אין כמעט שום ערך של ממש, אך באתר COINDESK, מציעים מספר דרכים למי שנתקע עם NFT בלתי סחירים לסחוט מהם בכל זאת ערך כלשהו. הצעות הן השכרה – אם יהיו לכך לקוחות, "שבירה" והנפקת נתחים מהבעלות על NFT יחיד.

ההצעה המעשית יותר היא משכון ה-NFT, תמורת הלוואה במטבעות קריפטו סחירים יותר. שיטה זו מאפשרת באופן מעשי למכור את הNFT במחיר כלשהו, על ידי הימנעות מהחזרת ההלוואה. פרוטוקול אחד בתחום זה שבם BENDDAO, כבר מחזיק כעירבון 275 NFT מסדרת "מועדון היאכטות של קופים משועממים" (BAYC) שנחשבת לפופולרית במיוחד. בכל אחת מהשיטות הללו, כמו בכלכלת הקריפטו כולה, אין מאחורי הסחר שום פעילות כלכלית או ערך מעשי, אלא דרך מחוכמת לבצע ספקולציה כלכלית טהורה.

אפשרות אחרת, של השלמה עם אבדן ערך ההשקעה וחסימת האפשרות של אחרים להפסיד, היא שליחת הnft ל"שריפה" (BURN ADRESS), מה שמונע מסחר בו בעתיד. כל רכישה של NFT, כמו גם "שריפה" שלו, מצריכה תשלום עמלה בקריפטו לביצוע הפעולה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!