דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מגזין דבר

"אין כלכלת ביטקוין"

סמל הביטקוין. "הסוחרים הקטנים חושבים שהם יתעשרו, במקום זה מקלפים להם את העור"  (צילום: דבר)
סמל הביטקוין. "הסוחרים הקטנים חושבים שהם יתעשרו, במקום זה מקלפים להם את העור"  (צילום: דבר)

"ביטקוין נכשל בכל מה שהוא ניסה אי פעם לעשות" | ראיון מיוחד עם דייויד ג'רארד, עיתונאי עצמאי מבריטניה המתמחה בסצינת הקריפטו | חלק שני: הקזינו, הרגולציה והלהיט החם NFT

ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

אחרי שנים שהוא מסקר את עולם המטבעות הדיגיטליים, כולל כתיבת שני ספרים בנושא, העיתונאי העצמאי דייוויד ג'רארד, משוכנע שסצינת מטבעות הקריפטו היא לא פעילות כלכלית אמיתית, אלא מערכת של הימורים מסוכנים. 

בחלק הראשון של הראיון איתו,  הסביר ג'רארד איך נולד הביטקוין; למה קניית ביטקוין היא שחייה בבריכה של כרישים;  מדוע מטבעות קריפטו לא מעשיים בתור כסף; למה פושעי סייבר אוהבים קריפטו ומה מרוויחים קויינרים כמו אילון מאסק.

בחלק השני של הראיון הוא מגלה את הסוד שמאחורי מונחים כמו HODL ועיני לייזר; מפרק את הלהיט התורן NFT; מסביר למה אין כלכלת קריפטו; כיצד הרגולציה הגוברת מאיימת על עתידה של הסצינה; ומדוע נדרשים לה כל כך הרבה נרטיבים כדי להישאר בחיים.

"ביטקוין נכשל בכל מה שהוא ניסה אי פעם לעשות", קובע ג'רארד, "הוא רצה להיות מזומן דיגיטלי, ואז הם עברו לנרטיב אחר, כי הכל נרטיבים, תירוצים בתשובה לשאלה למה כדאי לך לשלם בכסף אמיתי תמורת אסימונים דיגיטליים".

"כסף יותר טוב"? "קריפטו זה פשוט ערימה של דברים"  (צילום: דבר)
"כסף יותר טוב"? "קריפטו זה פשוט ערימה של דברים"  (צילום: דבר)

איזה עוד נרטיבים?
"נרטיב אחר הוא 'זהב דיגיטלי', אבל אף אחד לא מאמין בזה מלבד ביטקויינרים. זה כביכול אומר, שאפשר להרוויח כסף ממסחר בזה. בסדר, הרבה אנשים מרוויחים כסף מקריפטו, לעולם לא אגיד שאי אפשר להרוויח כסף מקריפטו, ברור שאפשר. אבל אפשר גם להפסיד הרבה מאוד כסף. ואין כלכלת ביטקוין".

למה?
"אם יש לך ערימה של כסף מזומן, אפשר להשתמש בו כהון, כדי לעשות דברים – להתחיל עסק כדי להרוויח עוד כסף. עם קריפטו אתה לא יכול לעשות את זה. קריפטו זה פשוט ערימה של דברים. אתה יכול לקנות, למכור ולסחור בו, אבל זה לא מהווה הון שניתן לניצול למטרות עסקיות.
"קריפטו זה רק מוצר למסחר. אפשר להרוויח מזה כסף, אבל יותר סביר שתפסיד כסף. חשוב להבין: מכלכלת הקריפטו לא יוצא שום כסף שמישהו אחר לא הכניס אותו לתוכה קודם. הדרך היחידה לפדות כסף אמיתי, היא למצוא מישהו שמוכן לשים את הכסף שלו, כי הוא חושב שהוא יוכל למכור בעתיד ביותר כסף ממה שהוא הכניס. זו מכניקת 'הטיפש הגדול יותר'". 

"ברגע שקנית ביטקוין בעצם שדדו אותך"

סביב הקריפטו מתפתחת תת תרבות עם עולם מושגים פנימי כמו HODL, עיני לייזר וידי יהלום. מה הם בעצם אומרים?
"זה ממש דומה לכת. המונח HODL, נוצר בזמן שביטקוין התרסק. מישהו הקליד HOLD (להחזיק ולא למכור – א.ר.) עם שגיאת הקלדה. 'ידי יהלום' זו קריאה לא להפגין חולשה בכך שתוותר על הקריפטו שלך ותמכור אותו כשיש ירידות שער. אלו בעיקר תירוצים שסוחרי קריפטו גדולים אומרים לקטנים כדי שיחזיקו בביטקוין שלהם כאילו הם עדיין שווים משהו.
"ברגע שקנית ביטקוין בעצם שדדו אותך. הכסף שלך נעלם. כל מה שתוכל לעשות זה לנסות למצוא מישהו שהוא פראייר יותר גדול ממך, שיקנה אותו ממך. הסוחרים הקטנים חושבים שהם יתעשרו, במקום זה מקלפים להם את העור. אומרים לך HODL, כדי שתחשוב שזה נאצל להחזיק בערימה של מטבעות קריפטו, שאתה לא יכול למכור".

HODL. בסך הכל טעות הקלדה.  "הם יגידו הכל, אם זה אומר שהמחיר עשוי לעלות״  (צילום: דבר)
HODL. בסך הכל טעות הקלדה.  "הם יגידו הכל, אם זה אומר שהמחיר עשוי לעלות״  (צילום: דבר)

מה לגבי "עיני לייזר" ו"יום הפיצה"?
"'עיני לייזר' זה סימן שנועד להראות עד כמה אתה אוהד ביטקוין מושבע. לפעמים זה מאוד דומה לכת. וכך אתה שומע טענות כמו 'לשרוף חשמל כמו מדינה שלמה זה בעצם רעיון טוב'. זה כאילו מוכיח עד כמה ביטקוין מוצלח, ולא שזה אסון אקולוגי נורא. יש כל מיני הצדקות מוזרות. הם יגידו הכל, אם זה אומר שהמחיר עשוי לעלות".

שמעתי עוד נרטיב בקריפטו: "שאר המטבעות הם הונאה ובולשיט, אבל המטבע שאני מפיץ הוא הדבר האמיתי". זו שיטה פופולרית להוציא דיבתם של מטבעות קריפטו אחרים?
"אתה לא באמת יכול להבחין ביניהם. 'שלי טוב, וכל השאר לא', בהחלט יש תופעה כזו. כל אחד חושב שהמטבע שלו הוא הכי טוב והכי מיוחד, גם כשהוא לא".

"כל אחד חושב שהמטבע שלו הוא הכי טוב והכי מיוחד, גם כשהוא לא" (צילום: דבר)
"כל אחד חושב שהמטבע שלו הוא הכי טוב והכי מיוחד, גם כשהוא לא" (צילום: דבר)

יש נרטיב שאומר שאולי ביטקוין בעייתי, אבל הטכנולוגיה של הבלוקצ'יין חשובה, תורמת ויכולה לפתור המון בעיות.
"זה לא נכון. בלוקצ'יין נהיה נרטיב ב-2014, אחרי שהייתה קריסה בערך של ביטקוין. פתאום ביטקוין לא היה כל כך אופנתי, הוא היה כסף ששימש לרכישת סמים, והלך לאיבוד בזירת 'מאונט גוקס' (Mt Gox), שנשדדה וקרסה ביפן. לא היה לו מוניטין טוב, אז ביטקויינרים חשבו: 'אנחנו יכולים לשווק את הרעיון של בלוקצ'יין לחברות'.
"הם התחילו למכור את זה והם השתמשו באותן באזז וורד של ביטקוין בלבוש חדש: זה Trustless (עובד ללא צורך במתן אמון בצד שלישי), זה מבוזר, אין נקודת שליטה מרכזית על המערכת. אני לא יכול לדמיין למה שעסק ירצה מערכת כזו. זה פשוט לא מתחבר לשום דבר הגיוני. אבל איכשהו, אם יש לך שיווק טוב, אתה יכול למכור כל דבר. אתה לא צריך אפילו להפיק כלום, רק שיווק מעולה.
"אם תשכנע שזה יהפוך את הארגון שלך ליותר יעיל, זה משהו שכולם רוצים, אז זו הייתה נקודת המכירה לבלוקצ'יין. מאז 2014-15 דוחפים את זה מאוד חזק, ובשטח אין שום דוגמאות למשהו שעובד יותר טוב ממערכות רגילות. IBM ניסתה ממש חזק לדחוף את זה, מ-2016 עד בערך 2020, ובסוף הם סגרו את יחידת הבלוקצ'יין שלהם, כי היא פשוט לא הצליחה במכירות".

"אני די בטוח שהרבה מהNFT זו הלבנת כספים"

אחד החידושים המדוברים בקריפטו הוא ה-NFT. מה זה בעצם אומר?
"כשאתה קונה NFT (Non-fungible token) אתה קונה בסך הכל אסימון דיגיטלי ובתוכו כתובת של תמונה באינטרנט. זה הכל. זה נולד כי היה צריך להמציא עוד משהו שאפשר למכור לאנשים תמורת כסף אמיתי. ויש סיבה נוספת. אני לא יכול לנקוב בשמות, כי עדיין לא היו הרשעות משפטיות, אבל אני די בטוח שהרבה מזה הוא פשוט הלבנת כספים. זו שיטה להפוך מטבעות את'ר מלוכלכים לנקיים, בתהליך של מכירת NFT, ולטעון שאלו חפצי אמנות"

"5,000 הימים הראשונים", עבודה של האמן Beeple, היקרה ביותר שנמכרה ב-NFT עד כה. "בסך הכל אסימון דיגיטלי ובתוכו כתובת של תמונה" (צילום: ויקיפדיה)
"5,000 הימים הראשונים", עבודה של האמן Beeple, היקרה ביותר שנמכרה ב-NFT עד כה. "בסך הכל אסימון דיגיטלי ובתוכו כתובת של תמונה" (צילום: ויקיפדיה)

אבל כדי להלבין כסף אתה צריך לקנות את הNFT  מעצמך, בעזרת שני ארנקים שונים ששניהם שלך.
"שלושה או ארבעה ארנקים שלך למעשה. הלבנת כספים זו בעיה בעולם האמנות כבר שנים רבות. האיחוד האירופי התקין כללים חדשים לגבי סחר באמנות, שחייבים לדווח לרשויות למניעת הלבנת הון".

אז NFT משמש כפתרון לבעיות של מלביני כספים בעזרת אמנות אמיתית?
"בהחלט. לאמנות גבוהה יש בעיה של הלבנת כספים. קריפטו תמיד היה עם בעיה משמעותית של הלבנת כספים. לכן, זה יהיה ממש מדהים אם NFT, שמשלב בין אמנות לקריפטו, לא יכיל בעיה משמעותית של הלבנת כספים". 

אתה קורא לזה בעיה, אבל יש שיגידו שזה לא באג, אלא פיצ'ר.
"הם יגידו שזו דוגמה אפשרית לשימוש בקריפטו".

"עם מונרו הרבה יותר קשה לאתר מי שילם למי"

הלבנת כספים היא לא האזור המפוקפק היחיד בקריפטו. "השימוש המעשי הראשון בביטקוין היה לקניית סמים", אומר ג'רארד, "או, מדויק יותר, למכירת דברים שהממשלה לא רצתה שמישהו יוכל לקנות. אפשר בהחלט לראות שם שימוש אפשרי, כי ברור שממשלות הן טפשות ומעצבנות, ולפעמים אתה פשוט רוצה לקנות משהו בלי רשותן. אז אנשים רכשו ביטקוין בשביל זה. אבל זה מאוד מעניין, כי אפילו שווקי הסמים שנאו את ביטקוין בגלל התנודתיות. המחיר עלה וירד. אם במשך שבוע המחיר כל כך משתנה זה יכול להרוס עסקה, וסוחרי סמים נהיים מאוד מתוסכלים כשמתעסקים להם בכסף".

אולי הם מעדיפים מטבע קריפטו שמקובע לערך הדולר, כמו הUSDT?
"לא יודע. הרבה משווקי סמים ברשת נוטים להשתמש במונרו, שזה מטבע שיותר קשה לעקוב אחר התשלומים בו מאשר אחרי ביטקוין או "USDT. 

אבל הוא עדיין תנודתי.
"כן, הוא ממש תנודתי, אבל קשה יותר למעקב. הבלוקצ'יין של ביטקוין זו שרשרת רשימות של כל התשלומים מאז 2009. אם אתה עושה משהו לא חוקי, זה לא רעיון חכם לעשות אותו בעזרת יומן תשלומים היסטורי פומבי". 

אבל בכל זאת אנשים עשו את זה.
"ואז תפסו אותם".

ואיך מונרו פותר את זה?
"הרבה יותר קשה לאתר מי שילם למי. הבעיה עם מונרו היא שנפח המסחר בו מאוד נמוך. אז אתה צריך לקנות ביטקוין או את'ר (מטבע קריפטו), כדי להשיג מונרו, כי אין הרבה מקומות שימכרו מונרו תמורת כסף אמיתי. אפשר לפעמים לתפוס אנשים על ידי מציאת התאמות בסכומי התשלומים שנעשים. בצד ההצפנה הקריפטוגרפית, אם עושים הכל כמו שצריך, זה יעבוד, אבל אם תעשה טעות אחת, התחת שלך חשוף".

"הרגולציה נכנסת יותר ויותר"

לעומת אלפי מטבעות הקריפטו הקלאסיים, קיים גם סוג נוסף של מטבעות קריפטו שנקרא 'סטייבלקוין' (מטבע יציב), מטבע שנועד להיות צמוד בערכו למטבע אמיתי כמו הדולר או היורו. הנפקת מטבע כזה אמורה להתרחש באמצעות חברה ששולטת במטבע באופן ריכוזי, ומנפיקה אותו תמורת תשלום בכסף האמיתי, שאליו המטבע צמוד. 

הפופולריות של מטבעות אלו גוברת בתור אמצעי "חניה" נח של רווחים מהימורים בזירות מסחר על מטבעות קריפטו אחרים, וכאמצעי להברחת הון. בפועל, ישנן ראיות מצטברות שלמטבעות הללו אין גיבוי מלא. רוב החברות שמפעילות את המטבעות האלה נתונות לחקירות של רגולטורים ברחבי העולם, בחשד להונאת משקיעים ומכירה בלתי מורשית של ניירות ערך.

למה למרות העובדות העגומות על אי הגיבוי של הסטייבלקויינס בכסף אמיתי, אנשים יותר ויותר משתמשים בהם?

חופש? "העתיד של הקריפטו, לדעתי, הוא להתמודד עם רגולציה גוברת" (צילום: דבר)
חופש? "העתיד של הקריפטו, לדעתי, הוא להתמודד עם רגולציה גוברת" (צילום: דבר)

"אני חושב שהסיבה שעושים את זה היא כי השימוש העיקרי בקריפטו, מאז שהוא נוצר, הוא להיות מחוץ לשליטה ממשלתית. כלומר, להתחמק מרגולציות, לעשות דברים בלי כל החוקים והכללים המעצבנים. הסתבר שאי אפשר להזיז דולרים ממקום למקום במהירות מספקת, בלי שיבחנו אותך וישאלו, האם זה לא כסף שהגיע מנוכלות. אז משתמשים בסטייבל קויינס במקום. משם זה נובע.
"הרגולציה נכנסת יותר ויותר. העתיד של הקריפטו, לדעתי, הוא להתמודד עם רגולציה גוברת. הרבה רגולטורים דוחפים להטיל עוד כללים על המסחר. אני חושב שבעתיד ביטקוין וקריפטו יהפכו לנכסים שנסחרים באופן מאוסדר כמו נכסים פיננסיים אחרים. הרגולציה הזו נכנסת לאט לאט, צעד אחר צעד. הסיבה שהם לא עושים את זה במהירות היא, לדעתי, שקריפטו הוא לא כזה משמעותי. זה חלק קטן מאוד מכל שוק פיננסי בימינו, והוא לא מצטלב הרבה עם השוק האמיתי. הם עושים הרבה רעש, אבל זה לא באמת נפגש". 

"הרבה זירות מסחר מפוקפקות נדחפות החוצה"

מה הם צווארי הבקבוק שבהם אפשר לתפוס את כלכלת הקריפטו?
"צווארי הבקבוק הם כל מקום שבו אתה מנסה להחליף קריפטו בכסף אמיתי. האנשים שמנהלים כסף אמיתי מאוד מתעניינים בנקודות האלה והן המטרות להטלת הרגולציה. אמרתי במשך שנים שזו נקודת התורפה. ביטקוין ימשיך להתקיים במשך עשורים לעתיד. כל מה שצריך זה תוכנה, את הבלוקצ'יין ושני אנשים או יותר שמתעניינים בו. אבל באיזו מידה אפשר לסחור בו מול כסף אמיתי, זו שאלה אחרת.
"לדעתי המהלך הגדול יבוא מהרגולטורים שאחראים על הלבנת הון. אנשי כוח המשימה הבינלאומי נגד הלבנת כספים, FATF (Financial Action Task Force), שהבחינו שהרבה דברים רעים קורים עם קריפטו, שאי אפשר לעשות בלעדיו, אוכפים עכשיו כללים שנקבעו ב-2019. הרבה זירות מסחר מפוקפקות נדחפות החוצה מיותר ויותר מדינות. למשל, על בינאנס, זירת המסחר הגדולה ביותר כבר זמן רב, אין שום רגולציה. אבל רגולטורים שמים לב שהיא קיימת ודוחפים אותה מחוץ למדינות שלהם".

אתה יודע את הסוד מאיפה מפעילים את בינאנס?
"היא פועלת מכל מקום שבו בעליה שוכר חדר במלון". 

מספיק לפטופ אחד כדי להפעיל אותה?
"יש לו צוות. זה יותר מבחור אחד עם לפטופ, אבל זה די דומה. וכרגע זה עדיין איכשהו מקובל".

רוס אולבריכט. הפעיל שוק סמים (צילום: ויקיפדיה)
רוס אולבריכט. הפעיל שוק סמים (צילום: ויקיפדיה)

רוס אולבריכט נתפס כשסוכני האף. בי.איי הגיעו לשרתי המחשב שלו. אף אחד לא יודע איפה השרתים של בינאנס?
"אני לא יודע. אבל בינאנס זה לא שוק סמים כמו שהיתה 'סילק רואוד' (Silk Road) של אולבריכט. זה לא בלתי חוקי באופן כה מובהק. במקום זה, הכיוון הוא להטיל רגולציה פיננסית, שאותה הרבה יותר קשה ליישם בחוק.
"בספר המצוין שלו על הונאה, "לשקר בשביל כסף", דן דיוויס מציג את הקושי לתבוע אנשים על פשעים פיננסיים. קשה מאוד להראות את ההבדל בין הונאה לבין מצב שבו משהו מתנהג באופן כושל מבחינה עסקית ולכן הפסיד את כספו, או כסף של אחרים. לכן, לנאשמים קל יחסית להסתיר את מה שהם באמת עשו, ודי קשה להוכיח הונאות.
"בפועל, רגולטורים נוהגים להכתיב כללי שוק רחבים, כלומר – נדרוש לקבל הרבה פרטים על מי מנהל את זירת המסחר, פרטים על כל הלקוחות, אתה צריך לשלוח לנו דו"חות באופן שגרתי, ובינאנס לא הולכת לציית לזה. אז הם מסירים מדינות שלמות מהשירות. הם סגרו למשל את כל השירות לקוריאה". 

אז אתה אומר שרגולציה פיננסית תהיה המפתח לנטרול חלק מההונאות הפיננסיות והפעילות החופשית של טיפוסים מפוקפקים בתחום הזה, לא רגולציה סביבתית?
"לדעתי רגולציה פיננסית היא הדבר היחיד שישפיע. אבל להגיד לאנשים לא לבזבז את הכסף שלהם איך שהם רוצים נוטה להיות משהו שממשלות פחות מעוניינות לעשות". 

לפחות בדמוקרטיה.
"סין הצליחה איכשהו לגרום לזה להיעלם, וזה טוב. זה הוריד בבת אחת את כמות החשמל שמושקע בביטקוין. בארצות הברית היה מקרה של כורי ביטקוין שעברו לעיר שיש בה חשמל הידרו-אלקטרי, אבל זו כמות חשמל מוגבלת. הם ניצלו את כל המכסה של העיר, ואז העיר נאלצה לקנות חשמל מזהם במחיר כפול, וזה היה ממש מתסכל לתושבים". 

"הקוד הישן ניצח"

למטבעות קריפטו, שלא צורכים המון אנרגיה כמו ביטקוין, יש סיכוי להפוך לפתרון טוב למשהו?
"יש הרבה מטבעות שניסו את זה. כל הרעיון של ביזור הוא לפעול באופן שבו אין שליטה מרכזית. לפי שום אלגוריתם של קריפטו אני לא חושב שזו באמת רשת מבוזרת באופן מעשי, אבל אפשר לכנות את זה מבוזר במובן המשפטי, במילים אחרות, 'אתה לא יכול להגיש נגדי תביעות בנושא הזה'.
"חוץ מהגישה של ביטקוין שנקראת POW – (כרייה בשיטת 'הוכחת עבודה' – א.ר.), הגישה השנייה היא POS – (הוכחת החזקה – א.ר), שבה אנשים שיש להם כבר מטבעות מקבלים עוד מטבעות. העשירים נעשים יותר עשירים ומעמידים פנים שגם זה מבוזר.
"היה אולי עדיף אם המטבעות הללו היו יותר פופולריים, אבל כרגע שני המטבעות היחידים שיוכלו להתייחס לבעיה של צריכת האנרגיה הם ביטקוין ואת'ר, כי הם היחידים שניתן להחליף באופן נרחב בעבור כסף אמיתי. כולם סוחרים במטבעות האחרים כדי להשיג ביטקוין או את'ר, שאותם אפשר להמיר לכסף. 

"כל הרעיון של ביזור הוא לפעול באופן שאין בו שליטה מרכזית" (צילום: דבר)
"כל הרעיון של ביזור הוא לפעול באופן שאין בו שליטה מרכזית" (צילום: דבר)

"שני המטבעות הללו משתמשים בשיטת POW, שצורכת חשמל כמו מדינה שלמה, ללא כל סיבה טובה. אם אחד המטבעות האחרים היה הופך למאוד פופולרי, או אם את'ר היה עובר מ-POW ל-POS, היה עדיף. זה עדיין היה קריפטו, ועדיין מסריח בהרבה מובנים, אבל לפחות זה לא היה צורך כל כך הרבה חשמל. לצערנו, באת'ר מדברים על זה מ-2014 ועד היום, וזה תמיד 'בעוד 18 חודשים נבצע את המעבר'". 

נגיד שיש מעבר כזה, לא תוכל למנוע מאף אחד להריץ את הקוד הישן של את'ר, בשיטה הבזבזנית.
"נכון, אבל בסופו של דבר זה יוכרע לפי המטבע שזירות המסחר יחליטו שהוא נחשב הגרסה האמיתית. השאלה הזו צצה עם ביטקוין סביב 2017, כשקבוצה אחת החליטו להריץ גרסה אחרת של ביטקוין, שיהיה יותר שימושי ככסף מזומן דיגיטלי, לכן קוראים לו ביטקוין CASH.
"זירות המסחר התבוננו לראות איזו גרסה תהיה יותר פופולרית. הקוד הישן ניצח. אז ביטקוין CASH הוא כרגע רק אלט-קויין (Alternative Coin) – (כינוי גנאי לחלופה ל'דבר האמיתי' שהוא הביטקוין, א.ר). יש לו קהילת מחזיקים, אבל הוא לא אחד המטבעות הכי פופולריים". 

"קריפטו הוא מעין קזינו ענק שמנוהל על ידי נבלים"

יש דרך לדעת כמה כסף אמיתי מושקע בכלכלת הקריפטו?
"קשה מאוד להעריך. ביטקוין עובד בשיטה מאוד טפשית שנקראת POW (כרייה בשיטת 'הוכחת עבודה', א.ר.). בשיטה הזו מחשבים מנחשים מספרים כי לקבוע מי יקבל את המקבץ הבא של ביטקויינים חדשים במערכת. זה בלתי יעיל באופן מכוון, עד לרמה שהמערכת צורכת חשמל כמו מדינה שלמה, כדי לנחש מי יקבל שישה ורבע ביטקוין בכל 10 דקות". 

ואת חשבון החשמל משלמים בכסף אמיתי.
"כן. מעבר לבזבוז העצום ולפליטת גזי החממה האדירה, יש 'ניקוז' קבוע של הכסף האמיתי מכלכלת הקריפטו, כי בעלי חוות הכרייה צריכים כסף אמיתי לממן את החשמל שהם צורכים. לכן, הכסף הזה חייב להגיע מפראיירים טריים, שחושבים שהם יתעשרו מביטקוין".

חסוך לעתיד. "כל התכלית של הקריפטו היא לחלץ דולרים אמיתיים מפראיירים" (צילום: דבר)
חסוך לעתיד. "כל התכלית של הקריפטו היא לחלץ דולרים אמיתיים מפראיירים" (צילום: דבר)

אבל חלק באמת יתעשרו.
"כן, קצת אנשים נעשים מאוד עשירים, אבל יותר אנשים צריכים להפסיד. זה פשוט הימורים. זו לא פעילות כלכלית אמיתית. אני חושב שקריפטו הוא מעין קזינו ענק שמנוהל על ידי נבלים ללא כל פיקוח. וכל התכלית שלו היא לחלץ דולרים אמיתיים מפראיירים, להריץ אותם במכונה מאוד מאוד מסובכת, כדי להעביר אותם לבערך 20 אנשים".

בקזינו, "הבית תמיד מנצח". כאן אתה אומר שלפעמים "הבית מתרסק".
"אפשר לפרוץ לזירות מסחר, ולעתים זירה רק תגיד שהיא נפרצה, כשלמעשה, היא פשוט לקחה את כל הביטקוין לעצמה וברחה". 

יותר קל להכניס כסף מאשר להוציא אותו.
"הרבה יותר קל". 

איך בדיוק?
"יש הרבה זירות מסחר שאפשר לדעת שהן בצרות, יש להן דרישה הרבה יותר עקבית למשיכה של כסף או ביטקוין, מאשר אנשים שרוצים להכניס אליהן כסף. עם הזמן, על הזירות הללו מוטלות יותר ויותר חובות שמוטלות על בורסות רגילות: KYC ('הכר את הלקוח' – א.ר) ו-AML – (כללים נגד הלבנת הון – א.ר.) שדורשים מהם מסמכים. הרבה זירות מפוקפקות פתאום ידרשו ממך המון מסמכים כשאתה רוצה להוציא את הכסף שלך".

ולא כשאתה פותח חשבון?
"הרבה יותר מאשר במעמד פתיחת החשבון". 

"אם המחיר עולה, זה סימן שהכל בסדר"

מה אתה צופה שיקרה בקריפטו בעתיד הקרוב?
"אני חושב שבועת הקריפטו שיש היום, שהתחילה בדצמבר 2020, נוצרה בעיקר בשל מניפולציה בעזרת תת'ר וסטייבל קויינס אחרים. הסיבה לכך היא שבגלל שהמסחר הרגיל – אנשים רגילים שסוחרים בדולרים רגילים בעבור קריפטו – לא עלה באותה מידה. הם הצטרפו רק בפברואר, אחרי שאילון מאסק הכריז שהוא קונה ביטקוין בעבור טסלה.
"פתאום זה היה בכל החדשות ואנשים רגילים התחילו לקנות קריפטו עם כסף אמיתי. הרבה דולרים זרמו לשוק. האנשים האלו ברובם נעלמו עד יוני. אז המחיר כעת עדיין גבוה, אבל אפשר לראות את המניפולציות בזמן אמת. זה לא שוק עם רגולציה, יש הרבה שחקנים גדולים ורעים שמנסים להרוויח כסף כל עוד הם יכולים לפני שהכל יתמוטט שוב וביטקוין יחזור להיות 'הדבר הזה שקרה בשנה שעברה'".

"המחיר כעת עדיין גבוה, אבל אפשר לראות את המניפולציות" (צילום: דבר)
"המחיר כעת עדיין גבוה, אבל אפשר לראות את המניפולציות" (צילום: דבר)

איך אתה יודע מתי משקיעים רגילים קונים קריפטו בכסף אמיתי ומתי לא?
"אתה יכול לראות את נפח המסחר שמדווח בזירות המסחר, ואתה יכול להתבונן במסחר שנעשה בתוכן. אפשר לראות את תנועת הכסף פנימה והחוצה. המידע לא חד משמעי, אבל אפשר לפענח אותו". 

אז אתה יכול לדעת מתי עליה בערך הביטקוין נובעת מזרם של דולרים אמיתיים ומתי לא?
"כן, וגם, ידוע שמחיר הביטקוין עובר מניפולציה בעזרת כמויות גדולות של סטייבלקויינס כמו תת'ר. יש עבודת מחקר אקדמית שמראה שהנפקה מופרזת של תת'ר מתואמת עם ניפוח הערך של ביטקוין. ממש בלתי אפשרי שזה יהיה במקרה.
"אז כשתת'ר הפסיקו להנפיק עוד מטבעות מתישהו השנה, כולם התחילו להשיג USDC, שזה מטבע שמתנהג בצורה מעט פחות חשודה. ואז USDC הפסיקו להנפיק, כי הם רצו לפתוח עסקאות מול פייסבוק, ולהשתלט על מה שפייסבוק רצו לעשות עם ליברה, שזו בינתיים יוזמה כושלת, אז הם חוזרים לתת'ר, וזה כל כך שקוף וכל כך עלוב. הארגונים הללו כל כך מפוקפקים, אבל בשוק הקריפטו לאף אחד לא אכפת, כי אם המחיר עולה למעלה, זה סימן שהכל בסדר".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!