דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.9°תל אביב
  • 19.2°ירושלים
  • 20.9°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.8°באר שבע
  • 29.2°אילת
  • 21.9°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 21.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

עוצרים את העבודה בממגורת דגון: "כלואים במצב שלא אנחנו יצרנו"

העבודה במפעל התבואה הופסקה היום (ה') ומחר לשעות ארוכות בגלל מצוקת כוח אדם חמורה | יו"ר הוועד שמעון עמר: "מגייסים פה עובדים בשכר מינימום, אז למה שאנשים יבואו לעבוד?"

הפגנת עובדי ממגורת דגון (צילום: יח"צ)
הפגנת עובדי ממגורת דגון (צילום: יח"צ)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

עובדי ממגורות הדגן בחיפה צפויים להפסיק שוב את עבודתם היום (חמישי) ומחר לשעות ארוכות, בגלל מצוקת כוח אדם חמורה. הנהלת חברת הודיעה לחברות הספנות וליבואנים כי פריקת האוניות והעמסת המשאיות והקרונות צפויות להיעצר היום בין השעות 14:00 ל-19:00 ומחר החל מהשעה 10:00.

פריקת האוניות נעצרה כבר אתמול בשעה 10:30 בבוקר בשל המחסור בכוח אדם, ובשעות 23:00-14:00 נעצרה העבודה גם בהעמסת המשאיות והקרונות. בהודעות נכתב שפעילות הפריקה והמסירה נעצרות על רקע הבעיה בכוח האדם.לדברי יו"ר ועד עובדי המפעל, שמעון עמר, כבר כשחברת גדות זכתה במכרז להפעלת הממגורות, היה מספר העובדים בחוסר ועמד על 66. "עם הזמן אנשים פרשו, היום אנחנו כבר 61, ועכשיו יש לנו עובד נוסף שהודיע שבסוף החודש הוא פורש ונהיה 60. אנחנו כל הזמן מתריעים על המצב הזה".

לדבריו, החברה מתקשה לגייס עובדים חדשים: "העבודה בממגורות היא עבודה קשה מאוד, עבודת כפיים שצריך לבצע עם קסדה על הראש כל הזמן, אטמי אוזניים ומסיכת אבק – כי סביבת העבודה מאוד מאובקת וזה מסוכן לדרכי הנשימה. יש מצבים שאתה ממש לא יכול לראות את האנשים שלידך מרוב האבק. ולעבודה הזו – הם מנסים לגייס עובדים בשכר מינימום".

הפגנת עובדי ממגורת דגון (צילום: יח"צ)
הפגנת עובדי ממגורת דגון (צילום: יח"צ)

"יש לי כאן עכשיו עובד חדש שגויס לאחרונה בשכר מינימום. עם שעות נוספות הוא סיים את החודש עם 5,900 שקלים והודיע – בסוף החודש הקרוב הוא עוזב. היה לנו כאן עובד שהגיע וברח אחרי היום הראשון", אומר עמר. לדבריו, רבים מהעובדים משתכרים פחות מ-7,500 שקלים כולל השעות הנוספות, וזאת שעה שבנמל החדש הקם בחיפה מגייסים כיום עובדים בשכר בסיס של 50 שקלים לשעה שמגלם 9,000 שקלים בחודש: "אני עובד כאן כבר 4 שנים ולא מגיע ל-9,000 שקלים בחודש, אז למה שאנשים יבואו לעבוד כאן?".בוועד העובדים ניהלו עם הנהלת גדות משא ומתן לחידוש ההסכם הקיבוצי, לאחר שהשכר בממגורות תקוע מאז אפריל 2019. הצדדים אף הגיעו לשורה של הסכמות ולטיוטת הסכם – אלא שביוני השנה הודיעה המדינה לבג"צ כי פעילות החברה במסוף הכימיקלים הדרומי בנמל חיפה מחייב כתב הסמכה ובעקבות כך החליטה ועדת המכרזים של חברת נמלי ישראל על יציאה למכרז חדש להפעלת הממגורות. כעת טוען עמר, "חברת נמלי ישראל אסרה על גדות לחתום על הסכם קיבוצי חדש שיחייב את המפעיל הבא של הממגורות והמשא ומתן הקיבוצי נעצר".

"אנחנו כלואים במצב שלא אנחנו יצרנו – ולא רק אנחנו. כל ענף הדגנים תקוע. המשמעות של אוניות שהפריקה שלהן מתעכבת זה עלויות של עשרות אלפי דולרים שעשויים בסופו של דבר להיות מגולגלים לצרכנים הישראלים", אומר עמר.

"ועד העובדים עושה הכל כדי לנסות ולאפשר עבודה כמה שיותר רציפה. בימים אלה אנחנו מנסים להחזיר עובדים מחופשות שיצאו אליהן עם המשפחות שלהם. אנשים כאן מבקשים לצאת לחופשות ולא מאפשרים להם. אבל בשורה התחתונה חברת גדות היא זו שאחראית לגיוס כוח האדם והיא לא עושה מספיק לשם כך. חבל שהם לא מבינים את חומרת המצב".

כבר בשבוע שעבר נעצרה פעילות הממגורה לחמש שעות ביום חמישי על רקע החוסרים בכוח האדם. מחברת גדות טרם נמסרה תגובה. חברת נמלי ישראל מסרו לדבר: "חנ"י איננה מפעילה את הממגורה ולפיכך עובדי הממגורה אינם עובדיה והיא איננה צד ליחסי העבודה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!