דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
20.0°תל אביב
  • 12.2°ירושלים
  • 20.0°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 19.8°אשדוד
  • 15.9°באר שבע
  • 22.1°אילת
  • 19.8°טבריה
  • 12.3°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

ממגורות דגון בנמל חיפה עצרו את פעילותם ל-5 שעות בשל מחסור חמור בעובדים

המתקן בו עוברים 75% מהדגנים והתבואות המיובאים לישראל יחדול לפעול הערב (ה׳) | אוניות שפורקות את סחורותיהן ייאלצו להמתין, והעלות מוערכת בעשרות אלפי דולרים לשעת עיכוב | יו"ר ועד עובדי הממגורות, שמעון עמר: ״העלויות עלולות לעבור לצרכן במיידית״

ממגורות דגון בנמל חיפה (צילום: Chenspec/ויקיפדיה)
ממגורות דגון בנמל חיפה (צילום: Chenspec/ויקיפדיה)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

פעילות ממגורת גדות (דגון) בנמל חיפה תופסק היום בין השעות 18:00 ל-23:00, על רקע חוסר בכוח אדם.

"לצערי יש כיום רק חמישה מסגרים שאחראים על המכונות בממגורות, ובלעדיהם לא ניתן להפעיל את המכונות מבחינה בטיחותית", אומר ל׳דבר׳ יו"ר ועד עובדי הממגורות, שמעון עמר. לטענתו, על פי התקן שבהסכמים אמורים היו להיות במפעל 13 מסגרים, אבל בפועל כתוצאה מאי גיוס עובדים ומפרישה של עובדים, המצב היום הוא שמספיק אירוע אחד של מחלה כך שאין איך לאייש את המשמרות.

לדבריו, ״במהלך השבוע האחרון ביצעו גם שני מנהלים בעלי הכשרת מסגר משמרות ואף על פי כן למשמרת הערב לא נמצא פיתרון. אם אין מסגרים המפעל עומד כולו ואף מכונה לא עובדת – זה מצב שלא היה קיים כמותו מאז הקמת הממגורות לפני 70 שנה".

להשבתת הממגורות למספר שעות עשויה להיות משמעות כלכלית חמורה שכן עלות ההמתנה של אוניות לפריקה נאמדת בעשרות אלפי דולרים, והעיכוב עשוי אף לגרום להיווצרות פקק. "אלו עלויות שבסוף עשויות להתגלגל על הצרכנים בישראל בדמות עליית מחירים", מוסיף עמר. "אנחנו מתריעים כבר הרבה זמן שתחזוקת הממגורות הולכת ונהיית גרוע, ולא מגייסים כוח אדם. היום מסגרים דורשים שכר מכובד, וההנהלה מציעה למועמדים סכומים מגוכחים אז הם לא מעוניינים לבוא". 

כ-75% מכלל יבוא הגרעינים (כ-3 מיליון טון גרעיני דגנים) מיובאים לישראל מדי שנה דרך הממגורות, בהם גרעיני חיטה, תירס, סויה, שעורה, דורה ועוד. הדגנים נפרקים מהאניות ברציף ייעודי בנמל שליד הממגורות, מועברים במסועים למבנה הממגורות, ושם נמסרים לפי הוראות יבואני הגרעינים למשאיות ולקרונות רכבת המובילים את הגרעינים לרחבי הארץ.

העובדים מצויים בסכסוך עבודה, ומנכ״ל חברת נמלי ישראל מתעלם

עובדי הממגורות מצויים בימים אלו גם בסכסוך עבודה על רקע נסיונות ההנהלה להכניס מיקור חוץ והעסקה קבלנית במקום לפתור את מצוקת כוח האדם.

בוועד העובדים מציינים כי ״חברת חנ"י חייבת לעזור לעובדים שגם ככה עובדים קשה עם הרבה שעות נוספות והעובדים קורסים תחת הנטל של העבודה. ההסתדרות מנסה לגשר  עם הרבה עזרה לעובדים אך לא נראה פיתרון קרוב. חבל שגדות לא לוקח אחריות. זה הבית שלנו. הזכיין שמפעיל בא והולך – אנחנו כאן כבר עשרות שנים".

העובדים הפגינו בשבוע שעבר בכיכר פלומר בעיר במחאה על הפגיעה הקשה בתנאי השכר והתעסוקה שלהם. העובדים ממתינים לחתימה על הסכם עבודה קיבוצי חדש מול המפעילים.

רק לאחרונה התריע יו"ר איגוד מובילי התבואות בישראל, איתי רון, בפני מנכ"ל חברת נמלי ישראל איציק בלומנטל על מצב התשתיות בממגורות. בין היתר ציין רון כי חלק מהמסועים בממגורות יצאו מתקינות, דבר המקשה על פריקת התבואות וגורם לנהגי המשאיות להמתין שעות ארוכות להעמסה.

עוד התריע רון כי נודע לארגון גם שמערכת ממגורת האבק אינה תקינה, דבר העשוי להוות סכנת חיים של ממש. מערכת זו מיועדת למנוע ריחוף של אבק דגנים מרחף בממגורה באמצעות מנגנוני שאיבה. הימצאות אבק בממגורה מסוכן מאוד שכן הוא עלול להתלקח בשל חשמל סטטי, ולגרום לפיצוץ ואף לפגיעה בחיי אדם. "מיותר להרחיב את הדיבור על חשיבות הממגורה. מובן שהממגורה צריכה להיות תקינה ולתפקד ביעילות. אנחנו מצפים מכם לתקן במהירות את הטעון תיקון".

חברת נמלי ישראל פרסמה את התייחסותה לכתבה: "חנ"י איננה מפעילה את הממגורה ולפיכך עובדי הממגורה אינם עובדיה והיא איננה צד ליחסי העבודה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!