דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי ח' באייר תשפ"ד 16.05.24
24.8°תל אביב
  • 24.1°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 22.2°חיפה
  • 25.0°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 32.0°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 21.9°צפת
  • 26.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

בפעם הרביעית בתוך שבוע: פעילות ממגורות דגון בחיפה נעצרה בגלל מחסור בעובדים

העבודה במתקן בנמל חיפה הופסקה הבוקר (א׳) ללמעלה מ-8 שעות, לאחר שבסוף השבוע שעבר קרה דבר דומה 3 ימים ברצף | משך ההמתנה של אוניות לפריקה בממגורה עומד על 26-23 ימים | יו״ר הוועד: ״מספר העובדים יורד כל הזמן, וכל ענף הדגנים בישראל תקוע״

ממגורות דגון בנמל חיפה (צילום: Chenspec/ויקיפדיה)
ממגורות דגון בנמל חיפה (צילום: Chenspec/ויקיפדיה)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

מחסן התבואה של ישראל נותר ללא עובדים: גם היום (ראשון) נעצרה העבודה בממגורות דגון בנמל חיפה בין השעות 6:30 ל-15:00, על רקע מצוקת כוח האדם באתר, זאת לאחר שגם בשבוע שעבר נעצרה העבודה בממגורות בימים רביעי, חמישי ושישי למשך שעות ארוכות.

במכתב ששלח רמי פלמר, מנהל תחנת קמח שלום בפתח תקווה, להנהלת חברת גדות בעלת הזיכיון להפעלת הממגורות, נכתב כי "בעיית כוח אדם איננה תירוץ משפטי להפסקת עבודה מבחינת הלקוחות שלכם. אתם תתבעו לשאת בכל נזק שיגרם לנו". פלמר הבהיר כי הודעתו בשלב זה היא בגדר 'עצה טובה' בלבד.

מנכ"ל קמור ספינות ושירותי טנקרים, רלי נורמנד, שלח מכתב ליצחק בלומנטל, מנכ"ל חברת נמלי ישראל, ובו הודעה על הפסקת העבודה בנמל הגדול, בעקבות המחסור בכוח אדם. לדבריו, משך ההמתנה של אוניות לפריקה בממגורה עומד היום על 26-23 ימים, ובממגורות באשדוד 12-10 יום.

"בזמן הקרוב צפיי גידול ניכר באוניות הגרעינים בשל עונתיות והפעלת המסוף החדש באשדוד כדי לשפר קצב התפוקות. חייבים שימונה גוף אחראי אחד להסדיר את הנושא, במיוחד שכל צד בסכסוך מטיל את האחריות על משנהו". נורמד הוסיף כי להערכתו, עובדי הממגורה בחיפה נוקטים שביתה איטלקית.

״מספר העובדים יורד כל הזמן, וכל ענף הדגנים תקוע״

לטענת ועד עובדי הממגורות, שיבושי העבודה שנגרמים בשבועות האחרונים הם תוצאה של התדלדלות בהיקף כוח האדם בממגורות. לדברי יו"ר ועד עובדי המפעל, שמעון עמר, כבר כשחברת גדות זכתה במכרז להפעלת הממגורות, היה מספר העובדים בחוסר ועמד על 66. "עם הזמן אנשים פרשו, היום אנחנו כבר 61, ועכשיו יש לנו עובד נוסף שהודיע שבסוף החודש הוא פורש ונהיה 60. אנחנו כל הזמן מתריעים על המצב הזה".

"העבודה בממגורות היא עבודה קשה מאוד, עבודת כפיים שצריך לבצע עם קסדה על הראש כל הזמן, אטמי אוזניים ומסיכת אבק – כי סביבת העבודה מאוד מאובקת וזה מסוכן לדרכי הנשימה״, מוסיף עמר. ״יש מצבים שאתה ממש לא יכול לראות את האנשים שלידך מרוב האבק. ולעבודה הזו – הם מנסים לגייס עובדים בשכר מינימום".

בוועד העובדים ניהלו עם הנהלת גדות משא ומתן לחידוש ההסכם הקיבוצי, לאחר שהשכר בממגורות תקוע מאז אפריל 2019. הצדדים אף הגיעו לשורה של הסכמות ולטיוטת הסכם – אלא שביוני השנה הודיעה המדינה לבג"צ כי פעילות החברה במסוף הכימיקלים הדרומי בנמל חיפה מחייב כתב הסמכה, ובעקבות כך החליטה ועדת המכרזים של חברת נמלי ישראל על יציאה למכרז חדש להפעלת הממגורות. כעת, טוען עמר כי "חברת נמלי ישראל אסרה על גדות לחתום על הסכם קיבוצי חדש שיחייב את המפעיל הבא של הממגורות והמשא ומתן הקיבוצי נעצר".

"אנחנו כלואים במצב שלא אנחנו יצרנו – ולא רק אנחנו. כל ענף הדגנים תקוע. המשמעות של אוניות שהפריקה שלהן מתעכבת זה עלויות של עשרות אלפי דולרים שעשויים בסופו של דבר להיות מגולגלים לצרכנים הישראלים", מוסיף יו״ר הוועד. "ועד העובדים עושה הכל כדי לנסות ולאפשר עבודה כמה שיותר רציפה. בימים אלה אנחנו מנסים להחזיר עובדים מחופשות שיצאו אליהן עם המשפחות שלהם. אנשים כאן מבקשים לצאת לחופשות ולא מאפשרים להם. בשורה התחתונה חברת גדות היא זו שאחראית לגיוס כוח האדם, והיא לא עושה מספיק לשם כך. חבל שהם לא מבינים את חומרת המצב".

מחברת גדות טרם נמסרה תגובה. חברת נמלי ישראל מסרו לדבר: "חנ"י איננה מפעילה את הממגורה, ולפיכך עובדי הממגורה אינם עובדיה והיא איננה צד ליחסי העבודה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!