דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
20.6°תל אביב
  • 13.3°ירושלים
  • 20.6°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 16.6°באר שבע
  • 22.5°אילת
  • 20.4°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פרידה

פרידה / חי בצניעות, התרחק מקבלה ותמך בהתאגדות עובדים: כך הנהיג הרב שלום כהן את תנועת ש"ס

'חכם שלום' היה מזוהה יותר מכל עם ישיבת פורת יוסף, והקים מחדש בעיר העתיקה את המבנה שחרב במלחמת העצמאות | הוא התנגד לגיוס בני ישיבות לצה"ל ולעלייה להר הבית, ולמרות התנגדותו לציונות הדתית, זכה לכבוד מכלל הזרמים ביהדות

הרב שלום כהן (צילום: קובי גדעון/פלאש90)
הרב שלום כהן (צילום: קובי גדעון/פלאש90)
אור גואטה

הרב שלום כהן, שכונה 'חכם שלום', הלך לעולמו לפנות בוקר (שני) והותיר את היהדות הספרדית ואת מועצת חכמי התורה ללא המנהיג הבולט שלה בשנים האחרונות. הרב עמד בראש ישיבת 'פורת יוסף' הוותיקה וכיהן כמנהיגה הרוחני של תנועת ש"ס, וממשיך דרכו של מר"ן הרב עובדיה יוסף בעשור האחרון.

'חכם שלום' לא היסס לנקוט עמדה בנושאים שעל סדר היום, בהם תמיכה בהתאגדות עובדים, התנגדות לעלייה להר הבית, התנגדות לגיוס בני ישיבות, התנגדות ללימודים אקדמיים לנשים חרדיות והתנגדות ליציאה להפגנות שבצדן אלימות ומאבק מול כוחות הביטחון.

הרב שלום כהן (משמאל) עם הרב הראשי הספרדי, יצחק יוסף (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
הרב שלום כהן (משמאל) עם הרב הראשי הספרדי, יצחק יוסף (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

תמך בהתאגדות עובדים, התנגד לגיוס בני ישיבות

כשעובדי רשת "מעיין החינוך התורני – בני יוסף" מבית ש"ס ביקשו להתאגד, חכם שלום העניק גילוי דעת ראשון מסוגו, בו הוא תומך בהתאגדות העובדים, וכתב "בימים בהם היוקר מאמיר, איש את רעהו יעזורו – וכדי לסייע לכלל עובדי הרשת, קמו מבין העובדים אנשי חיל אשר גיבשו ועד פעולה ומבקשים לצרף את עובדי הרשת לאיגוד עובדים בהסתדרות העובדים הכללית", הוא הוסיף כי לאחר שבדקו וחקרו, החליטו לברך על היוזמה וכי הם מחזקים את ידיהם של חברי ועד הפעולה.

בתקופת הסגרים בעקבות מגפת הקורונה, הרב כהן אסר על תלמידיו ואנשי הציבור הספרדי להשתתף בהפגנות נגד הסגרים, שהחלו לשאת אופי אלים, וכתב "עם התגברות תופעת ההפגנות האלימות ברחובותינו, אנשים פורקי עול שלא מקרב מחננו עושים דין לעצמם, מתעמתים עם שוטרים, מתפרעים וגורמים נזק לנפש ורכוש תוך כדי סכנת נפשות חמורה, חילול שם שמים נורא והוצאת שם רע על כלל היהדות הנאמנה. אוי לעיניים שכך רואות".

גילוי דעת של הרב שלום כהן ומועצת חכמי התורה בנושא התאגדות עובדי רשת "מעיין החינוך התורני – בני יוסף"
גילוי דעת של הרב שלום כהן ומועצת חכמי התורה בנושא התאגדות עובדי רשת "מעיין החינוך התורני – בני יוסף"

בנושא העלייה להר הבית, נפגש הרב כהן בחודש מאי 2021 עם שגריר האמירויות בישראל, מוחמד אל חאג', ואמר כי ליהודים אסור לעלות להר הבית. "זה שיגעון, הר הבית, מה שקורה…" אמר הרב, "הנושא של הר הבית לא לנו. הערבים הם השולטים שם". השגריר התרגש מדבריו וביקש את ברכתו בפעילותו לחיזוק היחסים בין העמים והקהילה היהודית באמירויות.

בנושא הציונות והמודרניות, הרב התנגד לציונות הדתית ולציונות בכלל, ואמר כי "כסאו של הקב"ה אינו שלם עד שתיעלם הכיפה הסרוגה". הוא התנגד גם ללימודי נשים חרדיות באקדמיה, על אף שהן המפרנסות המרכזיות בציבור החרדי. עם זאת, אנשי ציבור רבים בציונות הדתית ובמכללות החרדיות ביכו את מותו ופרסמו הודעות אבל.

בנושא גיוס בני הישיבות לצה"ל, עמדתו של הרב כהן הייתה חד משמעית, והוא התנגד לכך בכל תוקף. ב"כינוס המועצות" בשנת 2014, לאחר שחוק גיוס בני הישיבות קודם במליאת הכנסת, פרץ הרב בבכי כשדיבר על "סכנת הגיוס" ואמר "'עת צרה היא ליעקב', לא מעניין אותנו מהכסף שלהם, לא מעניין אותנו כלום, מעניין אותנו התורה, זה מה שהקב"ה רוצה".

נאמן ישיבת "פורת יוסף", התרחק מקבלה

הרב שלום כהן נולד בירושלים בשנת 1930 (חשון תרצ"א), לרב אפרים כהן, שהיה ראש ישיבת המקובלים "עוז והדר", ולרבנית תופחא מלכה. הוא נקרא על שמו של הרב המקובל שלום שרעבי, בן המאה ה-18 שחי בירושלים. למרות שנקרא על שם הרב המקובל, ואף אביו עסק בקבלה, חכם שלום עצמו התרחק מלימודי קבלה.

נציגי העדה הדרוזית בביקור ניחומים אצל הרב שלום כהן, בעת השבעה על מות אשתו, יעל (צילום: יעקב כהן/פלאש90)
נציגי העדה הדרוזית בביקור ניחומים אצל הרב שלום כהן, בעת השבעה על מות אשתו, יעל (צילום: יעקב כהן/פלאש90)

מצעירותו פעל בישיבת "פורת יוסף" ולאחר נישואיו בגיל צעיר, התמנה לתפקיד ר"מ (רישא מטיבתא, רב בישיבה) בישיבה. יחד עם הרב שמעון בעדני ורבנים נוספים, הקים מחדש את מבנה הישיבה בעיר העתיקה בירושלים בשנות ה-70, לאחר שנחרב במלחמת העצמאות, מאז פעל כרב בישיבה, ובהמשך כראש הישיבה.

הרב כהן התגורר בעיר העתיקה, בדירה קטנה הסמוכה לישיבת פורת יוסף, עד לפטירת אשתו, הרבנית יעל כהן, בשנת 2015. לאחר פטירתה, התגורר לסירוגין בביתה של בתו בשכונת רמות שבירושלים. הרב ואשתו הניחו אחריהם שלושה בנים וחמש בנות. בין תלמידיו של הרב נמנים רבנים בולטים, בהם הרב זמיר כהן, יו"ר ארגון הידברות, הרב אליהו אברג'יל, שכיהן כראש אבות בתי הדין בירושלים והרב אלעזר אבוחצירא, רב העיר נהריה לשעבר.

הרב לא חיבר ספרים, אך כתב טור קבוע בביטאון תנועת ש"ס, 'הדרך', העביר שיעורים ונשא דרשות אותן חיבר וכתב פירושים לספרים, הבולט בהם הוא פירוש "ספר האמונות והדעות" של רבי סעדיה גאון, וכן ספר נוסף שיצא בשמו היה ספר שהוציאו תלמידיו בשנת 2017, בשם "רודף שלום", שהוא מקבץ של שיחותיו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!