דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
19.9°תל אביב
  • 15.8°ירושלים
  • 19.9°תל אביב
  • 19.2°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.8°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 19.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 19.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חקלאות

מגדלי הדבורים לברביבאי: מנעי את ייבוא הדבש שמתכננים פורר וליברמן

שרי החקלאות והאוצר מקדמים פתיחת מכסות לייבוא דבש בהיקף של 560 טון, אף שייצור הדבש המקומי עומד השנה על שיא של 4,200 טון | המגדלים לברביבאי: "פורר מפיל עלייך את המהלך כתרגיל פוליטי שיגרום להרס ענף הדבוראות בישראל"

צנצנות דבש (צילום: Marcobeltrametti/ויקימדיה)
דבש. דבורת הדבש מאביקה 80% מצמחי החקלאות והבר בישראל (צילום: Marcobeltrametti/ויקימדיה)
מאיה רונן

ארגון מגדלי הדבורים קרא אתמול (שני) לשרת הכלכלה אורנה ברביבאי לא לשתף פעולה עם כוונת שר החקלאות עודד פורר להתיר ייבוא עודף של דבש וליצור קריסה בענף. נוסף על כך, מזהירים מגדלי הדבורים את שרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי שלא ליפול ל"מלכודת הדבש" שטומנים לה פורר ושר האוצר אביגדור ליברמן. "שרי ישראל ביתנו מבקשים את דם חקלאות ישראל על ידייך", כתבו מגדלי הדבורים לברביבאי. "עצרי את מחדל ייבוא הדבש ששר החקלאות מפיל עלייך כתרגיל פוליטי שיגרום להרס ענף הדבוראות בישראל".

פורר הודיע בימים האחרונים על פתיחת מכסות לייבוא דבש בצנצנות ללא מכס בהיקף של 560 טון לקראת חגי תשרי. הוא  ביקש מברביבאי שחלוקת המכסות תיעשה דרך מנגנון היתרי הייבוא שקיים במשרדה. ייצור הדבש המקומי עומד השנה על שיא של כ-4,200 טון, ועד לסוף יולי כבר יובאו לארץ כ-1,500 טון. לכן ההחלטה על ייבוא דבש הפתיעה את הגורמים בענף.

לאחר בדיקה שנערכה ברשתות השיווק, משרד החקלאות עודכן שאספקת הדבש הקיימת תספיק עד סוף השנה, לרבות חגי תשרי. הבדיקה העלתה גם שהדבש הישראלי משווק לרשתות השיווק השונות במחירים זהים לשנים האחרונות, ולא צפויה עלייה במחיר לצרכן לקראת החגים, למרות עליית מחירי התשומות לכל רוחב המשק, ועליית מחיר הדבש ברחבי העולם. מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה שמחירי הדבש לצרכן נמצאים במגמת ירידה.

ארגון מגדלי הדבורים טוען שלא נעשתה עבודת מטה לבדיקת ההשלכות שעלולות לנבוע מהיצע עודף של דבש מיובא על ההאבקה בענפי החקלאות השונים. עוד נטען שהמהלך נעדר תשתית מקצועית ועובדתית, ושהצעתו של השר פורר מסתמכת על נתונים לא מבוססים. לטענתם, כל זאת בניגוד לתנאי הצו לפתיחת מכסות פטורות ממכס לייבוא דבש, שעליו חתם ליברמן ביוני. על פי הצו, שנתון לדבריהם במחלוקת שעדיין לא הוכרעה, יש לייבא "בהתאם לתנאי הגידול המקומי".

"מדובר במהלך הרסני לענף הדבוראות, וכנובע מכך – לחקלאות טעונת ההאבקה כולה", כתבו המגדלים. "ספק רב אם אכן ניתנה הדעת לכל ההיבטים הרלוונטיים ונשקלו כל השיקולים המתחייבים, ותוצאת הדברים היא רעה ועגומה". לגידול הדבורים המקומי חשיבות רבה מעבר לייצור דבש. פגיעה אנושה בענף הדבוראות צפויה לפגוע קשות בחקלאות המקומית ובמיוחד בגידולי פירות וירקות. אלה תלויים בשירותי האבקה של דבורת הדבש, שמאביקה 80% מצמחי החקלאות והבר בישראל. ערך האבקת הדבורים לתל"ג החקלאי בישראל עומד על כ-3.5 מיליארד שקלים בשנה.

משרד החקלאות: "בשנים האחרונות יובאו כמויות דומות"

דורון לבנה, יו"ר ארגון מגדלי הדבורים בישראל: "מדובר במהלך פופוליסטי ואבסורדי שאותו מתרץ שר החקלאות כמהלך ל'הורדת יוקר המחיה' על גבם של החקלאים והדבוראים. זאת, בזמן שידוע לו שהייבוא יהיה עודף על צורכי השוק, כשכל צנצנות הדבש המקומי כבר נארזו במכוורות ישראל ויגיעו עוד רגע בשפע למדפים, במחיר סיטונאי קבוע שלא עלה. לכן הוא מעביר למפלגת יש עתיד את האחריות למחדל שהוא מבקש לייצר. אזרחי ישראל שומעים את ההבטחות של שרי ישראל ביתנו על ירידת מחירי המזון שבינתיים רק עולים, למרות הייבוא שמציף את שווקי ישראל והורס את חקלאי ישראל. מהלך זה יביא להצפת השוק בדבש שאין לדעת היכן יוצר, במקום דבש ישראלי איכותי לחגי תשרי".

אבשלום (אבו) וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל: "מדובר בצעד פופוליסטי שסיבתו היחידה היא הרצון של שרי האוצר והחקלאות לקושש קולות על חשבון מגדלי הדבש. צעד שכל כולו בחירות. הדבוראים הישראלים מייצרים דבש מצוין שנמכר במחיר הוגן לאזרחים. אין שום סיבה לאשר ייבוא מופרך ומופרז של 560 טון. אני קורא לשרת הכלכלה לא לתת יד לפגיעה אנושה בדבוראים שלא לצורך, ולא לאפשר לשרי האוצר והחקלאות להפוך במו ידיהם את החג ממתוק למר".

עמית יפרח, מזכ"ל תנועת המושבים ויו"ר התאחדות חקלאי ישראל: "משרד החקלאות הבטיח למגדלי הדבורים שהייבוא ייעשה בהתאם לתנאי הגידול המקומי. אנחנו יודעים שמדובר בייבוא עודף וממש לא הכרחי. על כן יש לדחות מכל וכל את הכנסת הדבש לארץ. שר החקלאות ומנכ"לית משרדו ממשיכים במהלכים החד-צדדיים להרס החקלאות הישראלית".

משרד החקלאות: "המשרד והשר פועלים להפחתת יוקר המחיה ולהנגשת התוצרת החקלאית לכלל אזרחי מדינת ישראל באמצעות הגברת התחרות בשוק. במסגרת זו, שר החקלאות פנה אל שרת הכלכלה לבצע הליך תחרותי לייבוא מכסה פטורה ממכס בסך של 560 טון דבש, שמהווים פחות מ-10% מסך השוק המקומי. מטרת המכסה היא לייצר תחרות בשוק ולהוזיל את המחירים לכלל הצרכנים, וכך לאפשר ליותר משפחות בישראל ליהנות מדבש במהלך חגי תשרי ולאחריהם ולהעלות את צריכת הדבש מייצור מקומי.

"בשנים האחרונות יובאו כמויות דומות של דבש באותה התקופה של השנה. הפעם, מטרת המכסה היא להוביל להורדת יוקר המחיה לצרכן, ולכן היא תהיה תחרותית עם מחיר ייעודי.

"נוסף על כך, מדובר במכסה בהיקף מזערי בלבד, שלא יערער את היציבות של היצרנים המקומיים. לראיה, לאחרונה הוחלט על פתיחת מכסה פטורה ממכס בסך של כרבע משוק שמן הזית המקומי (סך גבוה מהיקף המכסה המדוברת בענף הדבש), שלא נחשבת ככזו שפוגעת או מערערת את השוק המקומי.

"במסגרת הסיכום עם החקלאים בענף הצומח, ביקשו נציגי החקלאים להוריד את המכס על דבש ל-10% מהמכס הנוכחי, תוך מתן תמיכה ישירה, והדבר הוסכם על דעת כולם ובפרט המגדלים. הממשלה מתכוונת לעמוד בכל הסיכומים מול החקלאים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!