דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

התייקרות המשכנתאות תימשך: "תוך שלוש שנים ההחזר החודשי יעלה ב-1,000 שקלים"

העלאת הריביות תמשיך לדחוף את ההחזר החודשי, לדברי יועץ המשכנתאות בארי גורטלר הר-טוב, כלכלן ויועץ משכנתאות | האם כדאי למחזר משכנתאות, ומה הוא ממליץ לעשות כדי לחסוך כסף

משכנתאות חדשות (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
משכנתא. בחצי שנה האחרונה הישראלים כבר הספיקו להכניס את עצמם לחוב של 69 מיליארד שקלים (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
דוד טברסקי

עליית הריביות החלו להעלות את יוקר המשכנתאות באופן משמעותי, והמגמה רק תתגבר. "הריביות כאן כדי להישאר לשנים", אומר ל'דבר' בארי גורטלר הר-טוב, כלכלן ויועץ משכנתאות, "וזה דבר שצריך להתכונן אליו כבר עכשיו".

סביבת הריבית האפסית ששלטה בישראל בשנים האחרונות הייתה אחד הגורמים המרכזיים לעליית מחירי הדירות, לפי מחקרים של בנק ישראל, אבל היה לה גם צד חיובי – משכנתאות זולות במיוחד שהשוק הישראלי לא נשאר אדיש אליהן. בתחילת העשור הקודם, ישראלים לקחו משכנתאות על סך 50 מיליארד שקלים בשנה, אבל ב-2021 המספר הגיע ליותר מ-80 מיליארד שקלים. בחצי שנה האחרונה הישראלים כבר הספיקו להכניס את עצמם לחוב של 69 מיליארד שקלים – זינוק של 33% ביחס לתקופה המקבילה ב-2021. יוני שבר שיא חודשי נוסף – 12 מיליארד שקלים בחודש אחד. אבל כל זה השתנה במהירות עם עלייה הריביות, שבתקופה הזו עלו מ-0.1% ל-2%, שהן כמעט 3.5% לאחר תוספת הפריים, שהיא מרכיב משמעותי בכל משכנתא ממוצעת בישראל.

בארי גורטלר הר-טוב. "בעבר היו בישראל ריביות הרבה יותר גבוהות – אבל צריך לזכור שפעם משכנתא הייתה בממוצע 300 אלף שקלים – והיום היא מיליון" (צילום: אלבום פרטי)
בארי גורטלר הר-טוב. "בעבר היו בישראל ריביות הרבה יותר גבוהות – אבל צריך לזכור שפעם משכנתא הייתה בממוצע 300 אלף שקלים – והיום היא מיליון" (צילום: אלבום פרטי)

"העלייה היא בכל מסלולי המשכנתא", אומר גורטלר הר-טוב. "מי שלוקח הלוואה עכשיו, רואה הבדל של 700-600 שקלים לחודש בהחזרים החודשיים לעומת השנה שעברה". הוא מזהיר שזו רק ההתחלה: "המגמה של העלאת הריביות תמשיך, ומי שלוקח הלוואה של מיליון שקלים, שהיא המשכנתא הממוצעת בישראל כיום, צפוי בעוד שנתיים לראות התייקרות של 500-400 שקלים בתשלומים החודשיים, ובסך הכול יותר מ-1,000 שקלים בשלוש שנים".

מספר עסקאות המשכנתא ביולי ירד ב-10%-15% לעומת יוני, וב-19% לעומת יולי 2021, לפי נתוני בנק ישראל. לפי הצפי הראשוני, היא תמשיך לרדת עוד בעשרות אחוזים ככל שהריבית תעלה, תלוי בקצב ההתגברות. "2% זו ריבית נמוכה יחסית, בעבר היו בישראל ריביות הרבה יותר גבוהות – אבל צריך לזכור שפעם משכנתא הייתה בממוצע 300 אלף שקלים – והיום היא מיליון".

משרד השיכון מאפשר למשפחות זכאיות לקחת משכנתא בריבית מסובסדת על ידי מדינה. הקריטריונים נוקשים מאוד, לאחר צמצום המשכנתאות במאות מיליוני שקלים בחוק ההסדרים האחרון. גורטלר הר-טוב לא ממליץ עליהן. לדבריו, המשכנתאות המסובסדות נוצרו עבור סביבות ריבית גבוהות בהרבה משל היום, והכדאיות שלהן מוטלת בספק.

מיחזור המשכנתא (שינוי בתנאי הריבית, החלפת מסלול, שינוי תקופה במסלול משכנתא אחד או יותר) הוא פרקטיקה נפוצה בסביבת ריבית אפסית, אבל היא לא כדאית, לדעת גורטלר הר-טוב. הוא ממליץ להיערך כבר היום להחזר חודשי גבוה יותר בעתיד, ולתכנן הכנסות והוצאות בהתאם.

"מי שנחנק ולקח משכנתא לפני יותר מחמש שנים – יכול לבדוק אופציות, אבל לא בטוח שיצליח" הוא מסביר. לכן אם בוחרים לקחת משכנתא כדאי לבחון היטב את גובה הריבית שמציע הבנק, שהגורמים העיקריים שמשפיעים עליה הן גובה ההכנסות של הלווים ביחס לגובה המשכנתא, וגובה המשכנתא ביחס לגובה הנכס. על הלוואה של עד 45% משווי הבית תתקבל הריבית הזולה יותר, באחוז מימון של 60%-75% תתקבל היקרה ביותר. גם התנהגות הלווה בעבר – החזרת צ'קים, עיקולים, כרטיסים חוזרים ועוד – יכולים להשפיע. נוסף על כך, שכיר מקבל לרוב תנאים טובים יותר מול עצמאים.

"בטווח הבינוני הריביות אולי ירדו, ויכול להיות שלא – אי אפשר  לבנות על זה", אומר גורטלר הר-טוב. "נכון להיום, הריביות הגבוהות האטו את קצב העסקאות אבל לא את מחירי הנדל"ן, ונצטרך לחכות עד שמחירי הדירות יתחילו לרדת".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!