דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
24.3°תל אביב
  • 22.6°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 24.5°אשדוד
  • 28.5°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 18.9°צפת
  • 25.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

דעה / התפטרות שקטה? נכון יותר לקרוא לזה הזכות להתנתק

בארצות הברית מגדירים את סירובם של עובדים להשיב לטלפונים או למיילים שלא בזמן העבודה כ'התפטרות' | בפרלמנט האירופי הגדירו את אותה תופעה כזכותו של העובד לא לעבוד 24 שעות ביממה

עבודה מהבית (צילום אילוסטרציה: Reuters/Jason Cairnduff)
עבודה מהבית (צילום אילוסטרציה: Reuters/Jason Cairnduff)
הדס יום טוב

מושג חדש בא לעולם בחודשים האחרונים: 'ההתפטרות השקטה'. המושג צובר תאוצה והוגיו טוענים שכבר מדובר בתופעה נרחבת. בירור קצר מבהיר שבסך הכל מדובר בעובדים שהחליטו לא לענות לטלפונים תוך כדי הכנת ארוחת ערב לילדים, או מסרבים להשיב על מיילים שמגיעים למחשב הנייד לקראת חצות.

למרות שמדובר בהתנהגות סבירה לחלוטין, של מיליוני בני אדם שבזמן הקורונה חוו שנתיים מטלטלות במקום העבודה שלהם; צמצום מספר העובדים והוצאה לחל"ת, עבודה מהבית, עבודה היברידית ועוד מוטציות שצמחו בחסות הגבלות הקורונה, מגדירי התופעה טוענים שמדובר הלכה למעשה בהתפטרות.

אך בעוד שבארצות הברית התופעה הזו מוגדרת כהתפטרות שקטה, באירופה מגדירים את אותה תופעה בדיוק באופן הפוך לגמרי: 'הזכות להתנתק'. וכן, זו ממש זכות. "הזכות של עובד להתנתק מהעבודה זה משהו שעכשיו אנחנו באיחוד מדברים עליו הרבה", אמר ל'דבר' יו"ר ועדת העבודה והרווחה בפרלמנט האירופי, הכלכלן דראגוש פיסלארו, לפני מספר חודשים.

***

בדצמבר 2020, שליש מעובדי 27 מדינות האיחוד כבר עבר למודל של עבודה מהבית או עבודה היברידית. בפרלמנט האירופי עלה חשש שהמצב שנוצר בשוק העבודה יוביל לניצול עובדים, בגלל טשטוש בין שעות העבודה לשעות המנוחה  בעקבות זאת הם החלו בצעדי חקיקה בעד 'הזכות להתנתק' ממקום העבודה בשעות שאינן שעות העבודה.

הזכות להתנתק מסדירה, בין השאר, את זכותו של העובד לא להיות זמין כשהוא לא נמצא בעבודה. ההצעה עברה בדצמבר 2020 ברוב של 31 מול 6 בוועדת העבודה והרווחה של הפרלמנט, ונמצאת כעת בשלבי חקיקה.

התומכים בהחלטה טענו שתרבות הזמינות התמידית שנוצרה עקב התפתחות הטכנולוגיה, וכך גם הציפיות של המעסיקים שעובדיהם יעמדו לשירותם 24/7, עשויה לפגוע לא רק באיזון שבין העבודה לבית, אלא יש לה גם השלכות פיזיות ונפשיות, והיא עלולה להוביל לירידה משמעותית באיכות החיים. אבל לעובדים הישראלים, שלא מפסיקים לעבוד, לא צריך לספר את כל זה.

***

בפורטוגל, אגב, לא חיכו להחלטות הפרלמנט וכבר בנובמבר 2021 העבירו סדרת חוקים סוציאליים שנוגעים בזכות להתנתק. במסגרת החוקים, בין השאר, נאסר על מנהלים ליצור קשר עם עובדיהם מחוץ לשעות העבודה, כולל על ידי הודעות, הודעות וואטסאפ או מייל. מנהלים שיעברו על החוקים ייקנסו.

בצרפת, הגדירו בחוקי העבודה כבר ב-2017 את הזכות להתנתק במלואה, כלומר, ממש לכבות את מכשיר הסלולרי ולא לענות למיילים או להודעות כלל שלא במסגרת שעות העבודה.

***

כיצורים אנושיים, יש לבני האדם זכות לחיים גם מעבר לשעות העבודה. כך שבפעם הבאה שמטיחים בעובדים שהם מבצעים 'התפטרות שקטה', כדאי לזכור שמקום עבודה שדורש מהעובדים זמינות תמידית הוא בגדר 'עבדות שקטה'. מעתה, כדאי לומר גם בישראל 'הזכות להתנתק'.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
תגובות
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!