דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
19.4°תל אביב
  • 14.0°ירושלים
  • 19.4°תל אביב
  • 17.6°חיפה
  • 19.0°אשדוד
  • 16.9°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 19.2°טבריה
  • 11.3°צפת
  • 18.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

השיחות על קיצור תורנויות המתמחים: מנכ"ל משרד הבריאות בירך על 'החלטה' של רה"מ, שהוכחשה לאחר מכן

כ-240 מתמחים שהגישו מכתבי התפטרות בדרישה ליישום מיידי של קיצור התורנויות החליטו לדחות את כניסתם לתוקף, עקב שיחות עם מנכ"לית משרד רה"מ וגורמים נוספים | כחלק מהמחאה, מספר מתמחים וסטודנטים לרפואה ממשיכים לשבות רעב

הפגנת רופאים מתמחים בכיכר הבימה בתל אביב, בדרישה ליישם מיידית את קיצור תורנויות המתמחים (צילום: אבשלום ששוני / פלאש 90)
הפגנת רופאים מתמחים בכיכר הבימה בתל אביב, בדרישה ליישם מיידית את קיצור תורנויות המתמחים (צילום: אבשלום ששוני / פלאש 90)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

מנכ"לית משרד ראש הממשלה נעמה שולץ ממשיכה בניסיונות לקדם את יישום קיצור התורנויות של הרופאים המתמחים עוד לפני כניסתו החוקית לתוקף בספטמבר 2023. זאת בניסיון להגיע להסכמות עם ארגון מרשם, שמייצג חלק מהרופאים המתמחים, ומוביל התפטרות מחאתית בדרישה להקדים את המהלך.

המתח הגובר במערכת הבריאות הוביל לכך שמנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, פרסם הודעת ברכה על החלטה לכאורה של ראש הממשלה יאיר לפיד להקצות את התקציבים שהוקצו לקיצור התורנויות, על בסיס כתבה ב'כלכליסט'. כעבור דקות ספורות פרסם משרד הבריאות הודעת הכחשה, לפיה הפרסום היה לא מדויק והמגעים נמשכים.

לפי הדיווח בכלכליסט, שכאמור הוכחש על ידי משרד הבריאות ומשרד ראש הממשלה, לפיד, שנמצא כרגע בביקור מדיני בברלין, החליט ש-66 מיליון השקלים שהוקצו ליישום השלב הראשון במתווה קיצור התורנויות יועברו לבתי החולים באופן מיידי, על מנת להיערך ולגייס את הרופאים הנדרשים. משרד הבריאות תומך בהעברת התקציב, וכך גם ארגון מרשם. לעומתם, משרד האוצר וההסתדרות הרפואית מתנגדים למתווה הנוכחי.

בעקבות הדיווח פרסם משרד הבריאות את הודעת הברכה של אש, בה נכתב "אנו מברכים על החלטת ראש הממשלה. ההחלטה מאפשרת לנו להמשיך להערך ליישום המודל על מנת להביא לקיצור התורנויות ולמערכת בריאות טובה יותר". לאחר מכן פרסם המשרד הודעה נוספת לפיה "בהנחיית רה"מ לפיד ובשיתוף משרד הבריאות, מקיימת מנכ"לית משרד רה"מ קשר רציף עם כל הגורמים המעורבים, החל ממשרדי הממשלה ועד למתמחים והרופאים – במטרה למצוא פתרון לסוגיה במסגרת מגבלת הבחירות. פרופ' נחמן אש בירך היום על סמך ידיעה שפורסמה ובדיעבד התבררה כלא מדויקת".

בכיר במשרד הבריאות אומר ל'דבר' שהעברת הכסף תאפשר לבתי החולים לפתוח תקנים נוספים למתמחים, שנדרשים לשם קיצור התורנויות, ולאחר מכן יידרש להסכים עם ההסתדרות הרפואית על סוגיית שכר המתמחים לאחר הקיצור. אותו בכיר אמר שלהתרשמותו לפיד "מבין את גודל האירוע", אך לשאלה מדוע ההסתדרות הרפואית אינה שותפה להחלטות הוא השיב "תנחשי בעצמך".

דחייה נוספת של התפטרות 200 רופאים מתמחים

הרופאים המתמחים שהודיעו על התפטרות מבתי החולים במחאה על דחיית קיצור תורנויות המתמחים הודיעו הלילה (בין ראשון לשני) על דחייה נוספת בכניסת ההתפטרות לתוקף, עקב "שיחות ומגעים" שמתקיימים עם משרד ראש הממשלה וגורמים נוספים.

לדברי הארגון, המכתבים שהוגשו לפני כשבועיים וחצי היו אמורים להיכנס לתוקף היום (שני), לאחר דחייה של ארבעה ימים מחמישי האחרון עקב שיחות שהתנהלו עם מנכ"לית משרד ראש הממשלה, נעמה שולץ. כעת הודיעו בארגון שהמכתבים לא ייכנסו לתוקף גם היום, ושהחלטות בנושא יתקבלו במהלך היום.

לפי הודעת הארגון מהלילה, "השיחות והמגעים נמשכים כל העת. סיימנו כרגע אסיפה עם המתמחים המתפטרים, והוחלט שלא להכניס את המכתבים לתוקף מחר, מתוך רצון לתת סיכוי לניסיונות של כל מי שמעורב". בארגון הוסיפו ש"אנחנו סבורים שמדובר במאמצים רציניים. נקבל מחר החלטות להמשך". בדומה להודעה הקודמת על הדחייה, גם הפעם לא פורסם האם מתהווים סיכומים כלשהם או שניתנו למתמחים הבטחות כלשהן.

במקביל, רופאה מתמחה וסטודנט לרפואה ששבתו רעב בשבוע האחרון במחאה על דחיית קיצור התורנויות הודיעו במוצאי שבת על סיום שביתת הרעב שלהם עקב מצבם הבריאותי. לפי הודעת ארגון מרשם, מצבם הרפואי של ד"ר שני סבוראי בנד ואיתמר סלטון, סטודנט לרפואה, התדרדר במהלך הסופ"ש והם נזקקו לטיפול רפואי. הם נענו לבקשתה של יו"ר מרשם ד"ר ריי ביטון והסכימו להפסיק את שביתת הרעב. שובת רעב נוסף, הסטודנט אופיר צברי, החליט בשלב זה להמשיך עם השביתה.

ד"ר ריי ביטון מסרה: "אני שמחה ששני ואיתמר קיבלו את בקשתי והפסיקו את השביתה ואני מקווה שבימים הקרובים גם אופיר יעשה זאת. הצעד הקיצוני הזה, של שביתת רעב, שבחרו לעשות מתמחים וסטודנטים בשבוע האחרון, בעיקר מעיד על גודל השבר והייאוש נוכח העובדה שהממשלה לא עומדת בהתחייבויות שלה להתחיל את מתווה קיצור התורנויות. בימים האחרונים מתנהלות שיחות עם כל הגורמים הרלוונטיים ואני מקווה שתהיה פריצת דרך שתאפשר את העברת 66 מיליוני הש"ח להתחלת המהלך לקיצור התורנויות וסיום המשבר".

ארגון מרשם, בו חברים כאלף רופאים מתמחים, איים בתחילת אוגוסט על התפטרות מחאתית של מתמחים במחאה על דחייה בשנה של יישום קיצור התורנויות של הרופאים המתמחים מ-26 ל-18 שעות.

בארגון דורשים שמשרד האוצר יעביר למשרד הבריאות את התקציב עליו סוכם ליישום השלב הראשון של קיצור תורנויות המתמחים ב-10 בתי חולים בפריפריה, כ-66 מיליון שקלים, כדי לגייס רופאים נוספים ולהוציא לדרך את קיצור התורנויות. זאת למרות שיישום התיקון לחוק שיחייב את בתי החולים לקצר את התורנויות ייכנס לתוקף רק בספטמבר 2023.

נעמה שולץ, מנכ"לית משרד רה"מ (צילום: רענן כהן)
נעמה שולץ, מנכ"לית משרד רה"מ (צילום: רענן כהן)

בחמישי לפני שבועיים וחצי הגישו כ-200 מתמחים מכתבי התפטרות, שלדברי הארגון היו אמורים להיכנס לתוקף בחמישי האחרון, וכאמור נדחו להיום. חמישה ימים לאחר מכן הוגשו מכתבי התפטרות של 40 מתמחים נוספים. עם זאת, לפי החוק, מכתב התפטרות נכנס לתוקף בטווח של 6 ימים עד חודש, בהתאם לוותק בעבודה, או יותר מכך אם ישנו הסכם קיבוצי שקובע זאת. העובד יכול לחזור בו מהתפטרותו, אך המעסיק אינו מחויב לקבל זאת.

השלב הראשון של קיצור תורנויות המתמחים היה אמור לצאת לפועל באפריל השנה, אך עקב מחלוקת בין משרדי הבריאות והכלכלה לבין משרד האוצר וההסתדרות הרפואית המדינה לא נערכה אליו והוא לא יצא לפועל. ביוני הציגה שרת הכלכלה אורנה ברביבאי מתווה מעודכן לפיו הקיצור יחל בנובמבר השנה, אך בהוראת היועצת המשפטית לממשלה הוא נדחה לספטמבר 2023, עקב האיסור לקבל החלטות דרמטיות בזמן ממשלת מעבר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!