דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
19.4°תל אביב
  • 14.0°ירושלים
  • 19.4°תל אביב
  • 17.6°חיפה
  • 19.0°אשדוד
  • 16.9°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 19.2°טבריה
  • 11.3°צפת
  • 18.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

לפיד החליט: התקציב לקיצור תורנויות המתמחים בפריפריה יועבר; יתאפשר קיצור גם בבתי חולים בכל הארץ

66 מיליון השקלים שהוקצו לקיצור התורנויות יועברו מיידית ל-10 בתי החולים בהם יחל השלב הראשון של המתווה, כדי שיוכלו לגייס רופאים נוספים ולהיערך ליישומו | יתר בתי החולים יוכלו לקצר תורנויות ללא תקצוב ממשלתי | בהסתדרות הרפואית ביקרו: "הקיצור במרכז ירחיב פערים"

ראש הממשלה יאיר לפיד (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)
ראש הממשלה יאיר לפיד (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

ראש הממשלה יאיר לפיד הודיע הערב (שני) על העברה מיידית של התקציב בסך 66 מיליון שקלים לקיצור תורנויות הרופאים המתמחים בבתי החולים מ-26 ל-18 שעות, שהשלב הראשון שלו ייכנס לתוקף עד ספטמבר 2023 בבתי החולים בפריפריה. בכך הוא קיבל את עמדת משרד הבריאות בנושא, ואת דרישת ארגון מרשם, שחבריו הובילו מהלך התפטרות של כ-240 רופאים מתמחים ואף שביתת רעב במחאה על דחיית הקיצור בשנה.

עוד נמסר מלשכת ראש הממשלה ש"בתי חולים בכל רחבי הארץ שערוכים כבר עתה באופן חוקי יוכלו לפעול ולקצר את התורניות", כלומר, גם בתי חולים במרכז הארץ יוכלו לקצר את התורנויות אם הם יבחרו בכך, אך לא יקבלו תקצוב ממשלתי לכך אלא בהתבסס על מקורותיהם העצמאיים. זאת בניגוד להמלצה של צוות היישום למתווה לדרג את קיצור התורנויות ולהתחיל אותו בפריפריה, כדי שבתי החולים במרכז לא יגייסו עוד רופאים ויעמיקו את מצוקת כוח האדם בבתי החולים בצפון ובדרום.

עד כה סירב משרד האוצר להעביר את התקציב למשרד הבריאות בטענה שבפועל עלות המהלך גבוהה יותר, וחוסר הסכמה של האוצר עם המתווה שגיבש משרד הבריאות, שעלול לטענתם ליצור מחסור ברופאים ולפגוע בשירות לציבור.

חוסר ההסכמה הזה, לצד היעדר הסכמה עם ההסתדרות הרפואית על שכרם של הרופאים שהתורנויות שלהם יקוצרו, מנע את יישום המתווה שלפי החלטת הממשלה היה אמור לצאת לפועל כבר באפריל האחרון. רק באוגוסט פרסמה שרת הכלכלה מתווה מתוקן, שיישומו נדחה לספטמבר עקב הבחירות. במשרד הבריאות דרשו את העברת התקציב שסוכם, כדי לאפשר לבתי החולים לגייס את כוח האדם הנדרש ולהיערך ליישום קיצור התורנויות. במקביל, בארגון מרשם החלו במאבק שכלל איומי התפטרות ושביתת רעב.

את השיחות בימים האחרונים הובילה מנכ"לית משרד ראש הממשלה נעמה שולץ. ביומיים האחרונים היא התייעצה טלפונית עם ראש הממשלה לפיד, ששוהה בביקור מדיני בברלין.  בעקבות ההודעה, הודיע ארגון מרשם על משיכת מכתבי ההתפטרות של הרופאים המתמחים שאיימו להתפטר.

לפי הודעת משרד ראש הממשלה, "לאחר עבודת מטה ארוכה, סיכם ראש הממשלה יאיר לפיד עם שרת הכלכלה אורנה ברביבאי ועם שר הבריאות ניצן הורוביץ את תחילת ההערכות וקידום הקצאת המשאבים הנדרשים לנושא". בתום פגישה עם מנכ"לית משרד רה"מ נעמה שולץ ושיחה טלפונית עם ראש הממשלה מברלין, הסכימה יו"ר הארגון ריי ביטון למשוך את מכתבי ההתפטרות ולחזור לעבודה סדירה.

סוגיית השכר נשארה פתוחה

סוגיה שנשארה לא ברורה היא שימור השכר של רופאים שהתורנויות שלהם יקוצרו, מאחר שמתווה הקיצור כולל עבודה של פחות שעות בחודש. לפי החלטת לפיד האוצר יקצה תקציב לתקנים, אך כל עוד לא ייחתם הסכם שכר עם ההסתדרות הרפואית, הארגון היציג של הרופאים, השכר של רופאים שתורנויותיהם יקוצרו ייחתך. סביב ההחלטה על ההיתר המקורי, באוצר סירבו לשמור על שכר זהה, ובהסתדרות הרפואית הודיעו שלא יאפשרו פגיעה בשכר המתמחים.

בכיר במשרד הבריאות אומר הבוקר ל'דבר' שהעברת הכסף תאפשר לבתי החולים לפתוח תקנים נוספים למתמחים, שנדרשים לשם קיצור התורנויות, ולאחר מכן יידרש להסכים עם ההסתדרות הרפואית על סוגיית שכר המתמחים לאחר הקיצור. אותו בכיר אמר שלהתרשמותו לפיד "מבין את גודל האירוע", אך לשאלה מדוע ההסתדרות הרפואית אינה שותפה להחלטות הוא השיב "תנחשי בעצמך".

ההסתדרות הרפואית: "מתווה גרוע וחסר אחריות, שיפגע בפריפריה"

משמעות האמירה של ראש הממשלה לפיד שכלל בתי החולים יוכלו לקצר תורנויות "אם יהיו ערוכים לכך", ללא תקצוב ממשלתי, היא שרק בתי חולים איתנים כלכלית, שיש להם הכנסות משמעותיות והם תאגידים עצמאיים או מחזיקים תאגידי בריאות, יוכלו למצוא את המשאבים הנוספים כדי לשכור את הרופאים הנוספים שנדרשים ולשלם להם את תוספות השכר הנדרשות. בתי החולים האלה נמצאים בעיקר במרכז הארץ, ולא בפריפריה, בניגוד למתווה המקורי שהחל את קיצור התורנויות דווקא בפריפריה, כדי לא להעמיק את הקשיים שקיימים גם כך באיוש תקני מתמחים בפריפריה.

יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, ביקר בחריפות את אמירת רה"מ שתעודד את בתי החולים במרכז הארץ לקצר תורנויות, ותפגע בבתי החולים בפריפריה. "ראש הממשלה לפיד ושרת הכלכלה ברביבאי גזרו גזר דין מוות על הרפואה הציבורית בפריפריה", אמר פרופ' חגי, "במקום לחזק את המתמחים, מחזקים את החזקים ומנחיתים מכה אנושה על החלשים ממילא".

לדברי פרופ' חגי, "קומץ המחלקות במרכז הארץ שיוכלו להרשות לעצמן קיצור תורנות לפני ספטמבר 2023 וללא תקציב ממשלתי ייעודי רק ירחיבו את הפערים וייגרמו לכך שהרופאים הצעירים לא יגיעו לפריפריה".

פרופ' חגי מסביר כי כבר היום בתי החולים בפריפריה חווים קושי גדול בגיוס רופאים חדשים, והקושי הזה רק ילך ויחמיר בעקבות "המודל הוולונטרי" שמציעים ברביבאי ולפיד. "על רקע המחסור הקיים ברופאים, וללא מתן עדיפות לפריפריה, ההיתר הוולונטרי שישרת את אותן קומץ מחלקות בבתי החולים במרכז מהווה מתווה גרוע וחסר אחריות, שמהול כולו בטעמים פוליטיים קצרי טווח".

לפיד: "התורנויות לא שפויות, זה צעד ראשון להיערכות"

ראש הממשלה יאיר לפיד אמר הערב: "התורנויות של המתמחים לא שפויות, התנאים שלהם לקבלת החלטות של חיים ומוות לא אפשריים. התחייבתי שנעשה הכל כדי לקצר את הזמנים, נרתום איתנו את קופות החולים ובתי החולים. המתמחים והמתמחות דואגים לנו ומטפלים בנו כבר שנים ארוכות הגיע הזמן שנטפל בכם בחזרה, זה צעד ראשון להערכות ואני מודה לדוקטור ריי על ההענות והעבודה המשותפת".

שר הבריאות ניצן הורוביץ: "אני מברך על התערבותו של רה"מ לטובת קיצור תורנויות המתמחים. הקצאת המשאבים והתקנים, שסוכמו לפני כשנה, הכרחיים להתנעה ממשית של המהלך. לאחר המאבק הארוך שניהלתי למען קיצור התורנויות, ובתום עבודת מטה מקצועית ואחראית שהוביל משרד הבריאות, אפשר וצריך לצאת לדרך מיד".

יו"ר ארגון מרשם, ד"ר ריי ביטון: "אין ספק שעשינו היום צעד משמעותי לקראת התחלת היישום של קיצור התורנויות. המעורבות האישית של רה״מ יאיר לפיד ושל מנכ"לית המשרד נעמה שולץ איפשרו את פריצת הדרך ואנחנו מודים להם על כך. עתה, משהובהר שאין כל מניעה משפטית ובהוראת רה"מ, אנחנו מצפים ממשרד האוצר להעביר את התקציב שסוכם באופן מיידי להתחלת התהליך. זו גם הזדמנות להודות לשר הבריאות ניצן הורביץ ולשרת הכלכלה אורנה ברביבאי שעמדו לצדנו לאורך כל הדרך. קיצור התורנויות עוד לא הושג ואנחנו נמשיך לפעול כדי שיצא לפועל בהקדם ובכל ביה"ח בארץ עבור המתמחים ועבור כל הציבור בישראל".

דחייה נוספת של התפטרות 200 רופאים מתמחים

הרופאים המתמחים שהודיעו על התפטרות מבתי החולים במחאה על דחיית קיצור תורנויות המתמחים הודיעו הלילה (בין ראשון לשני) על דחייה נוספת בכניסת ההתפטרות לתוקף, עקב "שיחות ומגעים" שמתקיימים עם משרד ראש הממשלה וגורמים נוספים.

לדברי הארגון, המכתבים שהוגשו לפני כשבועיים וחצי היו אמורים להיכנס לתוקף היום (שני), לאחר דחייה של ארבעה ימים מחמישי האחרון עקב שיחות שהתנהלו עם מנכ"לית משרד ראש הממשלה, נעמה שולץ. כעת הודיעו בארגון שהמכתבים לא ייכנסו לתוקף גם היום, ושהחלטות בנושא יתקבלו במהלך היום.

לפי הודעת הארגון מהלילה, "השיחות והמגעים נמשכים כל העת. סיימנו כרגע אסיפה עם המתמחים המתפטרים, והוחלט שלא להכניס את המכתבים לתוקף מחר, מתוך רצון לתת סיכוי לניסיונות של כל מי שמעורב". במקביל, רופאה מתמחה וסטודנט לרפואה ששבתו רעב בשבוע האחרון במחאה על דחיית קיצור התורנויות הודיעו במוצאי שבת על סיום שביתת הרעב שלהם עקב מצבם הבריאותי.

ארגון מרשם, בו חברים כאלף רופאים מתמחים, איים בתחילת אוגוסט על התפטרות מחאתית של מתמחים במחאה על דחייה בשנה של יישום קיצור התורנויות של הרופאים המתמחים מ-26 ל-18 שעות.

בארגון דרשו שמשרד האוצר יעביר למשרד הבריאות את התקציב עליו סוכם ליישום השלב הראשון של קיצור תורנויות המתמחים ב-10 בתי חולים בפריפריה, כ-66 מיליון שקלים, כדי לגייס רופאים נוספים ולהוציא לדרך את קיצור התורנויות. זאת למרות שיישום התיקון לחוק שיחייב את בתי החולים לקצר את התורנויות ייכנס לתוקף רק בספטמבר 2023.

נעמה שולץ, מנכ"לית משרד רה"מ (צילום: רענן כהן)
נעמה שולץ, מנכ"לית משרד רה"מ (צילום: רענן כהן)

בחמישי לפני שבועיים וחצי הגישו כ-200 מתמחים מכתבי התפטרות, שלדברי הארגון היו אמורים להיכנס לתוקף בחמישי האחרון, וכאמור נדחו להיום. חמישה ימים לאחר מכן הוגשו מכתבי התפטרות של 40 מתמחים נוספים. .

השלב הראשון של קיצור תורנויות המתמחים היה אמור לצאת לפועל באפריל השנה, אך עקב מחלוקת בין משרדי הבריאות והכלכלה לבין משרד האוצר וההסתדרות הרפואית המדינה לא נערכה אליו והוא לא יצא לפועל. ביוני הציגה שרת הכלכלה אורנה ברביבאי מתווה מעודכן לפיו הקיצור יחל בנובמבר השנה, אך בהוראת היועצת המשפטית לממשלה הוא נדחה לספטמבר 2023, עקב האיסור לקבל החלטות דרמטיות בזמן ממשלת מעבר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!