דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 24.6°אילת
  • 24.6°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 23.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

י"א חללי מינכן הונצחו בטקס לציון 50 שנים לטבח, הרצוג: "טרור הוא ההיפך מספורט"

תומאס באך, נשיא הוועד האולימפי הבינלאומי אמר בטקס שנערך בתל אביב: "כל מה שהמשחקים מסמלים התנפץ לרסיסים לפני 50 שנה"| אילנה רומנו, אלמנתו של יוסף ז״ל: "הצלחנו להביא את העולם להכיר בזוועות, המאבק הסתיים"

  • תומאס באך, נשיא הוועד האולימפי הבינלאומי אמר בטקס שנערך בתל אביב: "כל מה שהמשחקים מסמלים התנפץ לרסיסים לפני 50 שנה"| אילנה רומנו, אלמנתו של יוסף ז״ל: "הצלחנו להביא את העולם להכיר בזוועות, המאבק הסתיים"
יאיר צוקר
יאיר צוקר
עורך ספורט
צרו קשר עם המערכת:

הטקס הממלכתי לציון טבח י"א הספורטאים באולימפיאדת מינכן 1972 נערך היום (רביעי) בנמל תל אביב. בטקס השתתפו בין היתר, נשיא המדינה יצחק הרצוג, יו"ר הוועד האולימפי העולמי תומאס באך, שר התרבות והספורט חילי טרופר ויושבת ראש הוועד האולימפי של ישראל יעל ארד. לאירוע הגיעו המשפחות השכולות, ספורטאים וספורטאיות בעבר ובהווה ואנשי ציבור.

בטקס צוינו שמות 11 הנרצחים: אנדריי שפיצר ז"ל, יוסף רומנו ז"ל, משה ויינברג ז"ל, זאב פרידמן ז"ל, יוסף גוטפרוינד ז"ל, יעקב שפרינגר ז"ל, עמיצור שפירא ז"ל, אליעזר חלפין ז"ל, קהת שור ז"ל, דוד ברגר ז"ל ומרק סלאבין ז"ל.

"בשנים שחלפו, מאבקכן משפחות יקרות, הוכיחו שזאת מחויבות עולמית שמרגישה שוב ושוב שאין דבר הפוך מספורט מאשר טרור״, אמר נשיא המדינה, יצחק הרצוג. ״לא אשכח לעולם שנסעתי עם אבי ושמעתי את הידיעה הקשה״, נזכר נשיא המדינה הרצוג. ״לא אשכח את הדמעות. זה היה רגע שבו כבה בלפיד האולימפי ודגל הטבעות הוכתם לעולם. הם נרצחו רק בגלל שהיו יהודים רק בגלל שהיו ישראלים. המלחמה בטרור צריכה להיות בכל רגע ובכל זמן. מדינת ישראל תמשיך ותגן על אזרחיה״.

יו״ר הוועד האולימפי בישראל, המדליסטית יעל ארד, אמרה במהלך הטקס: ״היום כולנו 11 חייהם נגדעו באכזריות אבל הרוח שלהם המשיכה. כיושבת ראש הוועד האולימפי בישראל אני אומרת את מה שאמרתי כשזכיתי במדליה אולימפית בברצלונה 1992 – הספורט הישראלי לא נכחד״.

יעל ארד, יו"ר הוועד האולימפי בישראל, בטקס הזיכרון לציון 50 שנה לטבח י"א הספורטאים באולימפיאדת מינכן 1972 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
יעל ארד, יו"ר הוועד האולימפי בישראל, בטקס הזיכרון לציון 50 שנה לטבח י"א הספורטאים באולימפיאדת מינכן 1972 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

״הפיגוע במינכן היה חריג בתוצאות הנוראות שלו וחריג בחשיפה התקשורתית שלו״, אמר שר התרבות והספורט, חילי טרופר. ״אבל לא חריג בשנאה שהזינה אותו. החשיבה המעוותת של המחבלים הפלסטינים, שפחד ומוות יטלטלו את העולם, לא התחילה במינכן, ולצערנו גם לא הסתיימה שם. אל מול תפיסה שזורעת חורבן ומוות אנו מעמידים תפיסת עולם שיש בה אהבת אדם וקידוש ערך החיים. יש מי שמספרים סיפור על חושך ויש מי שמספרים סיפור על אהבה. אל מול הייאוש שהם מציעים, אנו מציעים אפשרות של תקווה״.

אילנה רומנו, אלמנתו של יוסף רומנו ז״ל שנרצח בפיגוע: ״אני רוצה לספר לכם, 11 הנרצחים, קיבלתם את הכבוד וההכרה לה אתם ראויים. לא עוד שתיקה והכחשה שהובילו לרצח שלכם ולפעולת החילוץ הכושלת. הצלחנו להביא את גרמניה להכרה, הזוועות שעברתם זה לא רעיון אולימפי.

הרגע הגיע ואתם עדים לרגע שנשיא גרמניה בנאומו שנמשך 18 דקות הודה במחדלים ולקח אחריות. גרמניה והעולם כולו הבינו את מה שאנקי (שפיצר) ואני הבנו מהעשור הראשון לרצח – המאבק הסתיים״.

ֿנשיא הוועד האולימפי, תומאס באך, אמר: "המשחקים האולימפיים מאחדים את המין האנושי. המשחקים האולימפיים הם חגיגה של שמחת חיים ושל הטוב ביותר שהמין האנושי יכול להיות. כל מה שהמשחקים מסמלים התנפץ לרסיסים לפני 50 שנה כאשר התרחשה המתקפה על המשלחת הישראלית. מתקפה זו הייתה גם מתקפה כנגד המשחקים והערכים האולימפיים. 5 בספטמבר 1972 הוא היום האפל ביותר בתולדות האולימפיאדה. אנו שותפים לכאבן של משפחות 11 הקורבנות. ליבנו עם הניצולים הסובלים עד עצם היום הזה מהמתקפה הפחדנית הזו".

נשיא הוועד האולימפי הבינלאומי, תומאס באך, נואם בטקס הזיכרון לציון 50 שנה לטבח י"א הספורטאים באולימפיאדת מינכן 1972 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
נשיא הוועד האולימפי הבינלאומי, תומאס באך, נואם בטקס הזיכרון לציון 50 שנה לטבח י"א הספורטאים באולימפיאדת מינכן 1972 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

"אני מבקש שוב לקרוא את שמות הנרצחים ולהזכיר לנו שהם יישארו לעד חלק מהקהילה האולימפית שלנו: דוד ברגר, זאב פרידמן, יוסף גוטפרוינד, אליעזר חלפין, יוסף רומנו, עמיצור שפירא, קהת שור, מארק סלבין, אנדריי שפיצר, יעקב שפרינגר, משה ויינברג". לאחר מכן אמר באך בעברית: "יהי זכרם ברוך".

באך המשיך באנגלית: "טבח מינכן הוא אחד הרגעים בחיים שבהם כל אחד זוכר היכן היה. הייתי בן 19 כאשר התרחש הטבח, התמונות הלוא אנושיות רודפות אותי עד עצם היום הזה. המתקפה הזו עיצבה את חיי ואת המחשבה שלי. היא חלק ממי שאני היום. למרות מה שקרה, לא הפניתם גב למשחקים האולימפיים. ספורטאים ישראלים השתתפו במשחקים בכל פעם מאז המתקפה. אנו מודים על כך ועוד יותר בגלל הכאב שנגרם לכם כשנאלצתם לחכות שנים רבות עד שהוועד האולימפי הנציח לבסוף את יקיריכם. על כך ועל עוגמת הנפש, אני מצטער מעומק לבי".

"מעולם לא חדלתם להזכיר לנו, לפנות לליבנו, באופן זה הצלחתם להביא לקיומם ל רגעי האזכרה בריו ועל כך נתונות לכם הערכתי ותודתי. אני בטוח שידוע לכם עד כמה השפיעה עליי התמדתכם. כתוצאה מכך, נקטנו יחד צעדים לזכר יקיריכם, קודם בריו 2016 ובהמשך בדקת דומיה בטקס הפתיחה בטוקיו. אנקי ואילנה, מה שריגש אותי יותר מכל ועדיין מעלה דמעות הייתה תגובתם באותו רגע כאשר אמרתם בטוקיו: 'סוף סוף נעשה צדק'. נזכור אותם באהבה, נישא ראשינו אל הרקיע ונראה שם את כוכבי ספטמבר מעלינו – 11 כוכבים, כולם בזהב".

אילנה רומנו, אנקי שפיצר ויעל ארד יו״ר הוועד האולימפי בישראל בטקס לציון 50 שנים לטבח י"א הספורטאים במינכן (צילום: עמית שיסל, באדיבות הוועד האולימפי בישראל)
אילנה רומנו, אנקי שפיצר ויעל ארד יו״ר הוועד האולימפי בישראל בטקס לציון 50 שנים לטבח י"א הספורטאים במינכן (צילום: עמית שיסל, באדיבות הוועד האולימפי בישראל)

ממשלת גרמניה ומשפחות י"א חללי מינכן הגיעו בחודש שעבר להסכמה על תשלומי פיצויים, לפיו יקבלו המשפחות פיצוי על סך 28 מיליון יורו. ההסכם נחתם לאחר שמשפחות י"א החללים איימו להחרים את הטקס, בעקבות הסכום הקודם שהציעה ממשלת גרמניה, אותו כינו "מעליב".

באולימפיאדת טוקיו נרשמה לראשונה בתולדות הטקסים האולימפיים מחווה ל-11 הנרצחים, כשהכרוז ציין את שמותיהם, לאחר שציין גם את קרבנות מגפת הקורונה בכל העולם, במסגרת דקת דומיה שנערכה באצטדיון.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!