דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

חברי כנסת מ-11 מפלגות התחייבו: נפעל להחלת חינוך חינם מגיל לידה עד 3

המשתתפים בפאנל שארגן מטה 'בידיים טובות' הדגישו את המחויבות למהלך, שעלותו מוערכת ב-4 עד 12 מיליארד ש"ח בשנה, אך רובם נמנעו מציון המקור התקציבי לכך | ח"כ אלון טל (המחנה הממלכתי): "נכון יותר כלכלית ומוסרית"

מטפלות הגיל הרך מפגינות בתל אביב (צילום: ניצן צבי כהן)
מטפלות הגיל הרך מפגינות בתל אביב (צילום: ניצן צבי כהן)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

חברי כנסת מ-11 מפלגות התחייבו לפעול בכנסת הבאה להחלת חינוך חינם מגיל לידה עד שלוש, בפאנל שנערך אתמול (רביעי).

המפגש נערך ביוזמת מטה 'בידיים טובות' שמאגד ארגונים חברתיים ופעילים למען החינוך לגיל הרך, על רקע משבר כח אדם מתמשך במעונות היום המפוקחים, ועומס כלכלי כבד על מעונות היום הפרטיים שמוטלות עליהם דרישות חדשות ללא מימון ממשלתי. במקביל, התשלום על חינוך מגיל לידה עד שלוש הוא נטל כבד על משקי הבית בישראל, שעומד על עשרות אלפי שקלים בשנה.

בפאנל השתתפו חברי הכנסת אופיר כץ (ליכוד), רון כץ (יש עתיד), נעמה לזימי (העבודה), מיכאל מלכיאלי (ש"ס), פרופ' אלון טל (המחנה הממלכתי), מיכל וולדיגר (הציונות הדתית), אורי מקלב (יהדות התורה), עאידה תומא-סלימאן (חד"ש-תע"ל), לימור מגן-תלם (ישראל ביתנו), עלי סלאלחה (מרצ) ואימן חטיב יאסין (רע"ם).

לפי הערכות של מטה 'בידיים טובות' שארגנו את הפאנל העלות המשוערת עומדת על ארבעה מיליארד שקלים בשנה. עם זאת תכנית שגיבשה שרת המדע, אורית פרקש הכהן (המחנה הממלכתי) אומדת את עלות המהלך ב-12 מיליארד שקלים בשנה.

ח"כ אלון טל (המחנה הממלכתי) אמר בכנס: "נכון יותר כלכלית ומוסרית שהחינוך (חינם) יהיה מלידה עד שלוש. יחד עם זאת, אנחנו מאמינים ומבינים שזה יהיה תהליך ארוך טווח. דוגמא אחת הממחישה את הצורך: אם מסתכלים על השכבות החלשות, רבות הנשים שלא חוזרת לעבודה אחרי חופשת לידה."

חברת הכנסת נעמה לזימי אמרה שהתחייבות להחלת חינוך חינם לגיל הרך דורשת גישה תקציבית מרחיבה. "כולם יכולים להגיד שהם מעוניינים בחינוך חינם מלידה עד שלוש. השאלה היא האם כולם מוכנים להשקיע את הכסף הנדרש לכך."

עוד התייחסה לזימי לוועדות המחירים של המעונות המפוקחים והמשפחתונים, שהמליצו להעלות את מחיריהם, ודרשה שהמדינה תסבסד את ההתייקרות. לדבריה, "העלויות הנובעות מוועדת המחירים צריכות להיות על המדינה ולא על ההורים."

חלק מרכזי מתוספת המחיר למעונות המפוקחים נדרש לשיפור שכרן של המטפלות-מחנכות. ח"כ לימור מגן תלם (ישראל ביתנו) התייחסה גם היא לשכר המטפלות מחנכות, ואמרה כי מפלגתה תקדם את עליית השכר ובנוסף תקדם קבלת מענק של 1,500 שקלים, כפי שניתן בתחילת השנה הנוכחית לסייעות הגנים.

ח"כ מגן תלם טענה כי מפלגתה תפעל להגדלת התקינה במעונות, כלומר צמצום מספר הפעוטות לכל אשת צוות, אם כי ללא הצגת מספר מדויק. ח"כ לזימי אמרה כי שמפלגת העבודה תכניס תיקון בחוק הפיקוח על המעונות שיחיל חובת פיקוח על מסגרות עם חמישה פעוטות ומעלה במקום שבעה כיום, כך שהמשפחתונים יועברו גם הם למשרד החינוך, בניגוד למצב הקיים בו הם נמצאים באחריות משרד הכלכלה. לזימי התייחבה גם לפעול להארכת חופשת הלידה, כחקיקה נוספת שתסייע לגיל הרך.

חינוך חינם מגיל לידה עד שלוש היא חלק מרכזי בתכנית הכלכלית שהציגה מפלגת הליכוד, בראשותו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו. עם זאת, המקורות שהציג נתניהו אינם ברורים דיים. למשל, חלק מהמקורות המוצעים הם שימוש בעודפי הגבייה של 2022, על אף שלא ברור אם יהפכו למקור קבוע, ו'ייעול המגזר הציבורי', על אף חוסר משמעותי בכוח אדם ושכר קפוא לעובדי המגזר הציבורי שפוגע קשות בשירות לציבור.

הפאנל נערך ביוזמת עמותת 121, המובילה את שותפות "בידיים טובות" הכוללת 45 ארגונים חינוכיים וחברתיים ומאות פעילות ופעילים, והנחתה העיתונאית רינה מצליח.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!